Värt att behålla hårddisk eller bara skrota nu?

Permalänk
Medlem

Värt att behålla hårddisk eller bara skrota nu?

Hej!

Fick i dagarna problem med min WD 2TB disk. Problemen uppstod dock först efter att jag felaktigt råkat installera ett OS på den, fast den kan ju såklart ha varit felaktig en längre tid ändå.

Formaterade disken och försökte återställa data (med Filescavenger och GetDataBack for NTFS) utan lycka då endast filer från OS-installationen dök upp. Har därefter formaterat och prova att ladda in nya filer i disken men då fått error-meddelanden (något om "problem med I/O enhet" eller "kan inte skriva till disken" typ, minns inte exakt vad som stod).

Har kört Windows diskkontroll som hänger sig i processen och därefter HD Tune som hittar en del fel. Se nedan.

En ny disk är beställd och kommer under morgondagen men min fråga är således: Är det värt att spara denna disk och ha den som sekundär lagring för filer som inte är hela världen om de skulle försvinna eller tror ni det bara leder till mer besvär och disken hör hemma på tippen?

Tacksam för input.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Är det värt att spara denna disk och ha den som sekundär lagring[...]

Inte en chans i världen. Släng den så slipper Du bry med bl.a. hängningar. Den är trasig. Hör hemma på tippen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag hade räddat det som går sen slängt den. Att fortsätta använda den är att be om trubbel, dom går av nån anledning alltid sönder vid sämsta möjliga tillfälle. Om 6mån då du av misstag flyttar alla bilder dut så lägger den av för gott

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Ok, misstänkte det. Innan jag slänger den på tippen, är en magnet mot disken att föredra eller hur "trashar" jag den enklast?

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Ok, misstänkte det. Innan jag slänger den på tippen, är en magnet mot disken att föredra eller hur "trashar" jag den enklast?

Det låter på dig som om den fortfarande är åtkomlig.
Använd Killdisk för att skriva över all information.
Lägg inte ner för mycket energi på att ta död på den.
Då får Du i så fall plocka fram någon torxmejsel och öppna upp den och plocka ut skivorna och använda dom som underlag till kaffekopparna.

Magnet normalt förekommande i en bostad hjälper ej mot utsidan. Då får Du plocka ut skivorna först. Men det är fortfarande för mycket jobb. Använd Killdisk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Gör något roligt med disken istället för slänga. Jag såg att någon gjorde en HDD-tavla i galleriet.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Magneterna i disken är starka, i vissa modeller nästan otäckt starka.

Plocka ut

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Superlight: Killdisk får duga gott, sedan kanske det blir bokstöd av dem. Ska klura lite...

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Känslig data?
Borra...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Känslig data?
Borra...

Nä, egentligen ingen känslig data på disken utan mest bara en integritetsprincip.

Blir nog till att slänga den på tippen, fick inget "go!" av frugan när jag pitchade idén att tejpa fast hårddisken med silvertejp på bröstet på dotterns jacka och dra en kabel som gömmer sig bakom nacken och därefter ta henne på en promenad med barnvagnen... Bokstöd dög det inte heller till. Suck.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

@Lythelius:
Låter tyvärr som den andra parten i förhållandet har "real people taste" och inte nörderi.. Fast det kanske är bra på något sätt.

Nu fanns det småbarn i huset vilket gör det lite mer olämpligt men de små magneterna i disken är superstarka och själv gillar jag dem som kylskåpsmagneter. Se bara till att ungen inte stoppar i sig någon, eller en funkar så länge inget mer magnetiskt följer efter. Vill inte ha hål på tarmar..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Släng den inte.
Jag har gamla vrak i olika serier kvar, om någon kommer gråtandes med havererad disk och utan backup (ja, det finns folk som är så dumma i hela huv...).

Kan man ta delar från och om man har tur får man liv i deras.
Betalt i single malt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

@Pappy:

Samlar du? Jag har två 2TB WD Green som rasat med några månaders mellanrum, lagom efter att garantin gått ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

@Lythelius:
Låter tyvärr som den andra parten i förhållandet har "real people taste" och inte nörderi.. Fast det kanske är bra på något sätt.

Nu fanns det småbarn i huset vilket gör det lite mer olämpligt men de små magneterna i disken är superstarka och själv gillar jag dem som kylskåpsmagneter. Se bara till att ungen inte stoppar i sig någon, eller en funkar så länge inget mer magnetiskt följer efter. Vill inte ha hål på tarmar..

De magneter jag har plockat ut har jag svårt att se hur man lyckas svälja...

Om man inte är häst eller något.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Pappy:

Samlar du? Jag har två 2TB WD Green som rasat med några månaders mellanrum, lagom efter att garantin gått ut

Samlar och samlar. Jag håller på dem om någon får problem. Chansen att kicka igång en gammalt tröskverk finns ju.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max