Permalänk

Touchskärm system till arbetsplats

Jag letar efter en lösning till min arbetsplats.

I fikarummet ska det sitta en stor touchskärm (så stor att det får plats 4 bilder i A4-storlek i bredd och 2 i höjd).

På skärmen ska dessa 8 bilder (arbetsscheman) synas i princip hela tiden, sen ska man kunna trycka på skärmen i någon meny för att t.ex. komma till en undermapp med sitt namn på så att man endast ser sina egna scheman.

Sen vill jag även kunna visa upp nödvändig info på skärmen som är viktig att se så fort som möjligt.

Skärmen ska vara påslagen hela tiden, den ska kunna uppdateras enkelt med nya scheman från min dator via nätverket (eller i värsta fall med en usb-sticka).

Har ni något förslag på ett liknande system eller tips på hur saker kan lösas? Har ni något förslag på hur stor skärmen minst behöver vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett A4 är 210*297mm så skärmen behöver vara åtminstone 840*594mm. Beroende på format är vi med andra ord och sniffar strax under 50". En färdig pekskärm i den storleken landar mellan 30 och 40k om man kikar på lite utrikiska butiker, så räkna med 50k så blir du inte alltför ledsen när räkningen kommer.
Alternativet är en kapacitiv pekyta som du själv monterar på en vanlig skärm, vilket är billigare men kräver mer pill.

Släpper du kravet på pekskärm kan du exempelvis koppla en wiimote eller kinect bar till datorn och vifta lite med armarna i luften för att navigera i systemet. Skojigt och viss frustration över måttlig precision får man på köpet. Billigast och enklast torde dock ett hederligt tangentbord vara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720