Old school SSD-hjälp!

Permalänk
Medlem

Old school SSD-hjälp!

Tut Tut. gammal datanörd behöver hjälp. ny samsung ssd pro 850 1tb. blir bara förvirrad av alla otillräckliga svar om installation av nya disken. söker en enkel vägledning om vad & hur man enkelt o smidigt installerar min nya disk. vill alltså inte ha massa onödig info om onödiga fakta, bara grundläggande inst. i bios etc. i72600k går i 4.5 o minnen i 1600mhz.moderkort o allt går grymt stabilt o har aldrig haft några som helst problem. asus gtx980ti strix kan vara väl bevarade timmar ifall nån kan nämna grundläggande fakta om inst. så att man inte behöver bry sig överhuvudtaget om sånt inför en lång tid framåt. sammanfattat. inställningar för noll huvudbry för lång tid framåt. ja just det w7-64. 16gb minne. som sagt, seg gubbe som älskar att spela o behöver enkel hjälp.

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken redigerat [mod]
Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör ha ssdn ansluten till en sataport i ahci läge i övrigt är det inga inställningar du behöver göra utan det är bara att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Se till att BIOS är inställt på ACHI-mode och sen en vanlig sata-port bara. Installera och se glad ut.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

hur e det med samsung magician och att dedikera minne till ssd'n???

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem
Skrivet av BRÖROST:

hur e det med samsung magician och att dedikera minne till ssd'n???

What about it? Samsung Magician använder du för att "optimera" iställningarna i Windows och du dedikerar inte minne, utan utrymme på SSD:n, s.k "Over Provisioning". Detta används också för att optimera samt förlänga livstiden på SSD:n.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

OK. Sorry, har nog förstått allting helt fel. trodde att man använde tex, 1gb minne till ssd'n som en sorts cache för att göra den ännu smidigare /snabbare. men som sagt, blir mera förvirrad när man börjar läsa så därför jag frågar här för att få enkla förklaringar och förståelse. menar du att det är till för att förlänga ssdn's livslängd bara?

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem
Skrivet av BRÖROST:

OK. Sorry, har nog förstått allting helt fel. trodde att man använde tex, 1gb minne till ssd'n som en sorts cache för att göra den ännu smidigare /snabbare. men som sagt, blir mera förvirrad när man börjar läsa så därför jag frågar här för att få enkla förklaringar och förståelse. menar du att det är till för att förlänga ssdn's livslängd bara?

Alltså, en SSD är som ett ramminne med större format. Du dedikerar inget utav ditt eget ramminne. Det enda du dedikerar är yta från SSD:n själv som cache. Hur det funkar in i den minsta detalj vet jag inte, men som jag tyder dig i text så behöver du inte heller veta något djupare om det.

Stegen för dig bör vara:
1) Aktivera ACHI i BIOS/UEFI
2) Installera Windows
3) Installera favoritspel

De flesta nyare moderkort har redan AHCI aktiverat från början, men det kan vara värt att dubbelkolla.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tackar vänligast. länge sedan ja kände mig så fördummad.

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

What about it? Samsung Magician använder du för att "optimera" iställningarna i Windows och du dedikerar inte minne, utan utrymme på SSD:n, s.k "Over Provisioning". Detta används också för att optimera samt förlänga livstiden på SSD:n.

Han pratar nog om Samsungs Rapid funktion.

Om så är fallet så är det bara pröva så får du välja själv, jag använder Rapid men kan inte direkt säga om det egentligen hjälper eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BRÖROST:

Tackar vänligast. länge sedan ja kände mig så fördummad.

Gör inte det. Det är därför man frågar.
Saker man inte vet känner man sig alltid osäker om och då får man se det från en annan vinkel.

Skrivet av Elghinnarisa:

Han pratar nog om Samsungs Rapid funktion.

Om så är fallet så är det bara pröva så får du välja själv, jag använder Rapid men kan inte direkt säga om det egentligen hjälper eller ej.

Ah just det. Har glömt bort rapid mode. Aldrig använt det själv. Dessutom verkar inte Win10 stödja Rapid mode ännu :3

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ah just det. Har glömt bort rapid mode. Aldrig använt det själv. Dessutom verkar inte Win10 stödja Rapid mode ännu :3

Nya releasen av Magic 4.8 stödjer rapid mode i Win10 direkt.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Känner mig normal igen och skall testa det. mycket tacksam för alla svar.

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem

Tycker inte Rapid mode gör något direkt i real world prestanda.
Avinstallerade Magician då det var imo meningslöst att ha installerat och ännu mindre nytta att det körs hela tiden.

Permalänk

Rapid mode ger ordentlig skillnad i syntetiska disk tester i tex crystal diskmark.. Däremot är inte nödvändigtvis denna funktion helt fri från buggar... För drygt nåt halvår sen när jag migrerade data på jobbet från en databas till en annan så bootade PCn om halvväggs igenom jobbet. Stängde man av rapid mode så fungerade det som tänkt. Mao vid hög belastning på minne och disk över viss tid som du i normala fall inte ser så ballar den ur.

Visa signatur

Asus Maximus Extreme IV ● Intel 2600K @ 4.7Ghz ● Zalman CNPS9900 MAX ● Corsair XMS3 4x4096mb 1600Mhz ● EVGA Geforce GTX 980 Ti ● SB X-Fi Titanium Pro ● Corsair AX850 Gold

Permalänk
Medlem

just såna här svar jag gillar. att få veta personliga åsikter så att man själv inte behöver sitta å testa. gjorde mycket sånt när man var yngre. så tacksamt att få svar av egna erfarenheter!!! cudos.

Visa signatur

<unconssioussknowledge>