Installera använd HDD i ny PC

Permalänk
Medlem

Installera använd HDD i ny PC

Hejsan

För en tid sedan gjorde jag misstaget att radera en del filer från min HDD som jag egentligen skulle haft kvar. När jag insåg min tabbe så stängde jag genast av datorn för att undvika att någon ny information blev skriven till disken.
Av vad jag har förstått så ska det vara möjligt att köra något slags "recovery"-program på hårddisken för att återställa borttagna filer som inte blivit överskrivna och att man säkrast gör detta genom att koppla in hårddisken i fråga i en annan dator för att undvika att skriva till den?
Jag har en annan PC tillgänglig (låt oss kalla den PC 2) som jag tänker använda, men är väldigt grön när det kommer till sånt här och är inte riktigt säker på hur jag ska gå till väga. Att koppla in själva hårddisken tror jag inte kommer vara några problem, men har ett par andra frågor jag är lite osäker på:

* Hårddisken i fråga har Windows Vista installerad på sig och den nya datorn (PC 2) jag tänkt sätta in den i har Windows 8.1. Spelar detta någon roll (antar inte det, men bästa att fråga)?
* Behöver man gå in i BIOS och göra något när man satt i den nya hårddisken, eller kommer PC 2 att boota från sin vanliga hårddisk (alltså den med Win 8 på)?
* Av vad jag förstått så behöver man gå in i disk-management på PC 2 och aktivera den nyinsatta hårddisken. Är lite skraj att det kommer finnas någon "förvalt" alternativ att rensa allt som finns på hårddisken när man gör denna aktivering. Finns det något sånt (eller liknande grej) man bör tänka på innan man aktiverar den?
* Om allt går som det ska och jag får igång hårddisken i PC 2 antar jag att det bara återstår att köra ett "recovery"-program, koppla bort hårddisken och sätta in den i den gamla PC:n igen?

Som ni märker är jag rätt novis och hade därför uppskattat rättelse och synpunker från er kunniga!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Känns som du har koll bara montera in disken. Om Windows frågor om den skall formateras, säg NEJ! Disk Management kan behöva köras för att tilldela en bokstav till disken.

Sen är det väl bara o se om filerna går att fixa fram med något program.

Fråga: Om det är en bootbar Vista på den, ligger inte filerna i papperskorgen i windows då?

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: För att svara på din fråga; nej, filerna ligger inte i papperskorgen!
När man ska aktivera hårddisken i disk-management så verkar det finnas ett förvalt alternativ i "aktiverings-wizarden" att "Perform a quick format", detta är alltså något man bör klicka ur? (Tittar på en snubbe på Youtube som installerar en ny disk)

Permalänk
Medlem

Du behöver inte flytta HDDn till PC 2. Finns massor med program som kan hjälpa återhämta den raderade informationen

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@haiPA: Men om jag laddar ner och installerar ett nytt program på hårddisken, riskerar jag inte att skriva över den information jag vill komma åt?

Permalänk
Medlem

@Flojj: Kanske men samtidigt all information skrivs på nya sektorer å sånt. Kör en sånt program å se vad kan du få tillbaka Jag rakade för samma sak en gång å fick tillbaka nästan allt.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

@Flojj:

Jo, så montera disken i den andra burken och googla data rescue program.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flojj:

När man ska aktivera hårddisken i disk-management så verkar det finnas ett förvalt alternativ i "aktiverings-wizarden" att "Perform a quick format", detta är alltså något man bör klicka ur? (Tittar på en snubbe på Youtube som installerar en ny disk)

Det är förmodligen en helt ny disk, med andra ord den är tom, och det måste skapas partition på den.
Det enda du behöver göra efter ha satt den i dator 2, är att via diskhanteraren ge den en enhets bokstav (om Windows inte har gjort det automatiskt).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Har kopplat in hårddisken i PC 2 nu och den identifierade den helt automatiskt! Kan passa på att fråga dig och alla andra om det finns något speciellt recovery-program ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Recuva är en klassiker. Därtill gratis.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flojj:

@Tea42BBS: För att svara på din fråga; nej, filerna ligger inte i papperskorgen!
När man ska aktivera hårddisken i disk-management så verkar det finnas ett förvalt alternativ i "aktiverings-wizarden" att "Perform a quick format", detta är alltså något man bör klicka ur? (Tittar på en snubbe på Youtube som installerar en ny disk)

detta val brukar bara komma upp om HDD är ny eller skadad.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Körde på Recuva och det fungerade utmärkt! Lyckades återställa över 99% av alla filer!

Tusen tack för alla hjälpsamma inlägg! Sweclockers är verkligen ett av de bästa forumen!