Akut hjälp! Överskriven partition!

Permalänk
Medlem

Akut hjälp! Överskriven partition!

Hej!

Jag har strulat till det vid ominstallation av Linux på min PC. Jag har tre diskar i datorn: En SSD och tillhörande 1TB lagringsdisk till Windows och en 300 GB disk till Linux.

Igår skulle jag byta dist på Linux disken så jag öppnade chassit och, trodde jag, drog ut Windows diskarna. Nu visade det sig att det inte var fallet och jag har nu råkat installera Linux på min lagringsdisk.

Hjälp! Hur gör jag för att återställa NTFS partitionen enklast, om det ens går? Annars hur ser jag ifall jag kan rädda eventuell data?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Har du partitionerat, formaterat och installerat linux på disken är det nog mycket skadat men du kan testa att köra ett recoveryprogram typ recuva om du inte vill lämna in disken på räddning, då ska du inte röra den alls utan bara skicka in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du partitionerat, formaterat och installerat linux på disken är det nog mycket skadat men du kan testa att köra ett recoveryprogram typ recuva om du inte vill lämna in disken på räddning, då ska du inte röra den alls utan bara skicka in den.

Recuva går inte då Windows ej kan läsa ext4. Det jag hoppas är att Linux satt sig på tomma sektorer och lämnat mycket av det skrivna utrymmet tomt.

Diskräddning blir det nog inte. Det rör sig inte om så värdefulla filer, dock kan det röra sig om lite pågående jobb jag har haft eller tilm exempel sparfiler för spel. Disken är/var lagring för sådant som inte SSDn rymde, dvs mindre frekvent använda spel, program men även "mina dokument" mapparna hade jag flyttat dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju testa med Testdisk då, lite bökigare men kanske funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju testa med Testdisk då, lite bökigare men kanske funkar.

Har kikat på det men har svårt att förstå mig på dess olika funktioner, så jag känner mig osäker på att försöka med något av dom ifall jag gör det hela värre...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841