Permalänk
Medlem

Varför denna uppdateringsmani?

Något jag inte förstår mig på och som heller inte går att undfly är dagens uppdateringar av olika program och appar. Är det inte bättre att göra färdigt produkten innan den lanseras? Och om man i något fall skulle behöva göra uppdateringar så borde man göra det så sällan som möjligt med så lite påverkan på programmets ursprungliga interface/funktion enligt min mening. Spotify till exempel, för varje uppdatering jag gör så känner jag mig mer och mer vilsen i programmet, det blir segare och slutar att fungera emellanåt. Medans Winamp har varit oförändrat och felfritt så länge jag kan minnas. Och som jag upplevde med de få uppdateringar jag gjorde med Winamp, var att de försökte få programmet att ta så lite datorkraft som möjligt. Medan Spotify, verkar göra motsatsen. Efter alla uppdateringar kan jag knappt starta appen längre på min iphone 4 (Krävs 3-4 krascher innan det går att spela en låt). Är det så att dagens företag har ett helt annat tänk och samarbete med hårdvarutillverkarna så att man tvingas att uppdatera till det senaste? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vad har ni för tankar kring detta?

Permalänk
Medlem

Kan garantera att winamp har haft fler uppdateringar än spotify.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Håller med framförallt när det gäller spelen idag buggar, minnes problem osv, men just spel betalar man ändå rätt så mycket pengar för.

Kom även och tänka på rakhyvlar 2 bland sen 3 nu är det väl uppe i 7.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Framförallt spel blir ju alltmer komplicerade i takt med att åren går. Det går inte riktigt att jämföra Super Mario Bros. med till exempel The Witcher 3.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Något jag inte förstår mig på och som heller inte går att undfly är dagens uppdateringar av olika program och appar. Är det inte bättre att göra färdigt produkten innan den lanseras? Och om man i något fall skulle behöva göra uppdateringar så borde man göra det så sällan som möjligt med så lite påverkan på programmets ursprungliga interface/funktion enligt min mening. Spotify till exempel, för varje uppdatering jag gör så känner jag mig mer och mer vilsen i programmet, det blir segare och slutar att fungera emellanåt. Medans Winamp har varit oförändrat och felfritt så länge jag kan minnas. Och som jag upplevde med de få uppdateringar jag gjorde med Winamp, var att de försökte få programmet att ta så lite datorkraft som möjligt. Medan Spotify, verkar göra motsatsen. Efter alla uppdateringar kan jag knappt starta appen längre på min iphone 4 (Krävs 3-4 krascher innan det går att spela en låt). Är det så att dagens företag har ett helt annat tänk och samarbete med hårdvarutillverkarna så att man tvingas att uppdatera till det senaste? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vad har ni för tankar kring detta?

Min första tanke rent spontant är att du jämför en applikation som är direkt knutnen till en betaltjänst för strömning av musik och en applikation som är fristående och i första hand spelar valfria lokala ljudfiler.
Är nog ganska olika tankesätt när man sitter med komplicerade licensavtal för en massa musik som man distribuerar, har skivbolagsjättar som delägare, blöder riskkapital som aldrig förr och har enorma förväntningar på sig vad gäller tillväxt i ett segment men stadigt ökande konkurrens jämfört med om man har en programvara som åtminstone konceptuellt egentligen inte förändrats så mycket på närmare 20 år.

Sedan har ju Winamp en lite knepig historia uppdateringsmässigt. Det är ju inte positivt att det inte finns någon som uppdaterar mjukvaran i åratal åt gången. Om inte annat en tveksam situation säkerhetsmässigt.

Allt detta sagt så har jag inte upplevt att Spotify skulle fungera så dåligt, har dock inga Ios-enheter så har ingen referenspunkt där. Däremot försvann ju plötsligt en del funktionalitet plötsligt i en större uppdatering, t.ex., vilket ju känns rätt tveksamt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Självklart vill man ha det senaste av allt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Något jag inte förstår mig på och som heller inte går att undfly är dagens uppdateringar av olika program och appar. Är det inte bättre att göra färdigt produkten innan den lanseras? Och om man i något fall skulle behöva göra uppdateringar så borde man göra det så sällan som möjligt med så lite påverkan på programmets ursprungliga interface/funktion enligt min mening. Spotify till exempel, för varje uppdatering jag gör så känner jag mig mer och mer vilsen i programmet, det blir segare och slutar att fungera emellanåt. Medans Winamp har varit oförändrat och felfritt så länge jag kan minnas. Och som jag upplevde med de få uppdateringar jag gjorde med Winamp, var att de försökte få programmet att ta så lite datorkraft som möjligt. Medan Spotify, verkar göra motsatsen. Efter alla uppdateringar kan jag knappt starta appen längre på min iphone 4 (Krävs 3-4 krascher innan det går att spela en låt). Är det så att dagens företag har ett helt annat tänk och samarbete med hårdvarutillverkarna så att man tvingas att uppdatera till det senaste? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vad har ni för tankar kring detta?

Har inte så mycket emot uppdateringar, men Spotify och Skype försöker jag att inte uppdatera då de varenda en gång ändrar utseendet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Har inte så mycket emot uppdateringar, men Spotify och Skype försöker jag att inte uppdatera då de varenda en gång ändrar utseendet.

Sånt känns ju ganska riskabelt, särskilt med något som är så exponerat som Skype.

Det är väl också en faktor, allt är anslutet och upptäckta säkerhetsproblem börjar utnyttjas i det närmaste omedelbart. Det är ju ytterligare en faktor till att det närmast är ett krav att mjukvara för vanliga användare autouppdateras nuförtiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sånt känns ju ganska riskabelt, särskilt med något som är så exponerat som Skype.

Det är väl också en faktor, allt är anslutet och upptäckta säkerhetsproblem börjar utnyttjas i det närmaste omedelbart. Det är ju ytterligare en faktor till att det närmast är ett krav att mjukvara för vanliga användare autouppdateras nuförtiden.

Kanske det, men har en rätt ny version just nu som Skype tvingade på mig. Den ändrade inte utseendet, så kanske de äntligen har hittat det ultimata. Borde ta och uppdatera genast nya kommer då. Vissa söker ju efter någon gammal version som de tyckte om, men jag gör åtminstone inte det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Upplever liknande irritation med appar i telefonen, nästan varje dag så är det ett antal appar som ska uppdateras. Jag kan förstå om det handlar om säkerhetsluckor som täpps till, men det är långt ifrån alltid som det är så.
Tycker det känns något hysteriskt med alla dessa uppdateringar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Grejjen är väl mera att det är möjligt och att det är enkelt. Förut med program så behövde man besöka hemsidan för att tanka hem en ny version och sen installera över den gamla. Det är lite som drivrutiner till Windows, du behöver hämta grafikkortsdrivrutiner hos nvidia och moderkortet hos asus och så vidare. Sen så fick man betala för bandbredden och det tog faktiskt tid att tanka hem program.

Nu med olika pakethanterare (google play, windows market?, appstore, yum, apt och så vidare) som finns så sköter den det problemet åt oss och program går enklare att uppdatera och användaren upplever inget problem med själva uppdateringen.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Spotify har fungerat klockrent efter varje uppdatering (Android)
Uppdateringarna stör mig ej då jag har satt att det ska enbart uppdateras när jag laddar mobilen och det på natten,enbart över wifi.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag är en liten utvecklare & gör appar för Android & PC.

Jag ser till att släppa en stabil version i början, så att folk ska slippa uppdateringar hela tiden.

Får jag rapport om buggar, så uppdaterar jag direkt.

Annars handlar det mest om att hålla appen levande genom att lägga till nya saker o.s.v.

Mitt PC program är ett körkortsprogram. Där var det många uppdateringar i början. Dock är programmet stabilt nu & jag behöver inte uppdatera det längre. Det användarna kan göra i det programmet är att välja själva om dom vill uppdatera. (det kommer upp en ruta att uppdatering är tillgägnlig).

Det som behövs uppdateras mest i mitt körkortsprogram är teorifrågorna. Det kan användarna göra via en knapp i programmet. Det programmet gör då är att ladda ner nya textfiler fyllda med frågor som ersätter de gamla(några KB stora). Själva programmet förblir samma version.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evolved:

Något jag inte förstår mig på och som heller inte går att undfly är dagens uppdateringar av olika program och appar. Är det inte bättre att göra färdigt produkten innan den lanseras? Och om man i något fall skulle behöva göra uppdateringar så borde man göra det så sällan som möjligt med så lite påverkan på programmets ursprungliga interface/funktion enligt min mening. Spotify till exempel, för varje uppdatering jag gör så känner jag mig mer och mer vilsen i programmet, det blir segare och slutar att fungera emellanåt. Medans Winamp har varit oförändrat och felfritt så länge jag kan minnas. Och som jag upplevde med de få uppdateringar jag gjorde med Winamp, var att de försökte få programmet att ta så lite datorkraft som möjligt. Medan Spotify, verkar göra motsatsen. Efter alla uppdateringar kan jag knappt starta appen längre på min iphone 4 (Krävs 3-4 krascher innan det går att spela en låt). Är det så att dagens företag har ett helt annat tänk och samarbete med hårdvarutillverkarna så att man tvingas att uppdatera till det senaste? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vad har ni för tankar kring detta?

Kan helt och hållet hålla med om detta, verkar inte finnas någon hejd på det hela längre idag.

Det går inte att installera t.ex. Firefox idag och tro att det går att använda den versionen ett längre tag för rätt som det är har det kommit ut en ny version.

Tycker inte man hinner mer än att installera en uppdatering på datorn förrän det kommit nya.
Bara för några veckor sedan hade jag uppdaterat Flash playern till Firefox och nu i veckan fick jag meddelande på att den var utdaterad och full med säkerhetsrisker och var tvungen att installera en ny igen.

Evighetsmoment känns det som.

Skrivet av Jonny Myran:

Framförallt spel blir ju alltmer komplicerade i takt med att åren går. Det går inte riktigt att jämföra Super Mario Bros. med till exempel The Witcher 3.

Men å andra sidan tar jag spel som Super Mario Bros. eller något annat äldre spel framför nyare spel vilken dag i veckan som helst.
Slår man igång ett äldre spel idag får man spela med en gång obehindrat. Skulle jag mot förmodan slå igång ett nytt spel idag så är det först konsoluppdateringar och sedan installation av spelet för att sedan uppdatera spelet innan jag kan börja spela det vilket är riktigt irriterande och tidskrävande.

Hur kunde vi gå från enkelhet som att stoppa in en NES kassett och bara börja spela till att göra det så krångligt för oss som möjligt idag?

Detta är en av anledningarna till att jag slutat helt med nya spel idag, har inte tålamod att lägga massa tid på att bara få spela.
Nej, in med kassetten, slå på strömbrytaren, slå på TV:n och greppa kontrollen.

Permalänk
Avstängd

Jag kan också störa mig på just Spotify, inte så mycket att det uppdateras utan att programmet uppdateras när man stänger av det. När jag stänger spotify så vill jag stänga det, inte sätta igång en installation liksom (hellre då att det uppdaterar vid start eller ännu hellre säger till att det finns en uppgradering och låter mig välja). Däremot upplever jag inte att uppdateringarna skapar problem, varken på Android, IOS eller Windows.

Mer generellt så är kraven på mjukvara bra mycket större idag framförallt när det gäller säkerhet, och då blir det förstås så att det blir fler patchar för att hålla säkerheten på en godtagbar nivå.

Sen är det lite roligt att du tar upp just Winamp som ett program som var bra på detta då väldigt många blev sjukt förbannade när version 3 (tror jag) kom eftersom det var så mycket mer krävande och så mycket segare än tidigare versioner. Funktionellt var det inte så stora skillnader förutom segheten men utseendemässigt var de desto större och framför allt när det gällde möjligheten att ändra tema.

Permalänk
Medlem

Det tar mig mindre än en vecka innan jag har 40+ uppdateringar på mobilen. Tycker det känns onödigt och kan inte fatta hur man som mjukvaruutvecklare kan tycka det är en bra idé att uppdatera så frekvent. Känns lite som att de som jobbar på dessa företag inte läser igenom koden ordentligt och kommer på att det är massa buggar i efterhand.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Kan helt och hållet hålla med om detta, verkar inte finnas någon hejd på det hela längre idag.

Det går inte att installera t.ex. Firefox idag och tro att det går att använda den versionen ett längre tag för rätt som det är har det kommit ut en ny version.

Tycker inte man hinner mer än att installera en uppdatering på datorn förrän det kommit nya.
Bara för några veckor sedan hade jag uppdaterat Flash playern till Firefox och nu i veckan fick jag meddelande på att den var utdaterad och full med säkerhetsrisker och var tvungen att installera en ny igen.

Evighetsmoment känns det som.

Men å andra sidan tar jag spel som Super Mario Bros. eller något annat äldre spel framför nyare spel vilken dag i veckan som helst.
Slår man igång ett äldre spel idag får man spela med en gång obehindrat. Skulle jag mot förmodan slå igång ett nytt spel idag så är det först konsoluppdateringar och sedan installation av spelet för att sedan uppdatera spelet innan jag kan börja spela det vilket är riktigt irriterande och tidskrävande.

Hur kunde vi gå från enkelhet som att stoppa in en NES kassett och bara börja spela till att göra det så krångligt för oss som möjligt idag?

Detta är en av anledningarna till att jag slutat helt med nya spel idag, har inte tålamod att lägga massa tid på att bara få spela.
Nej, in med kassetten, slå på strömbrytaren, slå på TV:n och greppa kontrollen.

Hur? För att spel, precis som jag skrev, är ofantligt mycket mer komplicerade idag. Att släppa ett näst intill buggfritt spel i NES-klass är avsevärt enklare än att släppa ett buggfritt spel i klass med Assassins Creed eller TES:Skyrim. Det säger sig självt att det blir svårare att upprätthålla perfektion när du har hundratusentals gånger fler variabler att handskas med – ska du mikra en Billys Pan Pizza är väl det enda som kan gå fel att du kör den för länge, medan väldigt mycket kan gå fel om du får för dig att göra en helt hemgjord pizza. Med det sagt finns det givetvis gränser för hur buggiga moderna spel får vara. Arkham Knight och förra Assassins Creed är exempel på helt oacceptabla nivåer.

Det är dessvärre något man får lov att acceptera om man vill lira dagens spel, och vill man bara ha det enkelt för sig får man lira enklare indiespel som inte är lika komplicerade som AAA-titlar, eller välja och vraka bland de tusentals klassiska spel som redan finns.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

@Jonny Myran

Jag är inte beroende av dagens nya spel och jag hade gott kunnat leva kvar med NES, SNES, N64, PSX etc. som plattformar.

Förr fick man färdiga spel/produkter och man hade aldrig några bekymmer att spela eller komma igång för att få spela. I med kassetten/skivan och du var igång direkt.

Visst förstår jag att dagens spel blir mer komplexa och nästan ohanterbara men varför måste det vara så?

Jag har lika kul med äldre spel/plattformar idag som för 20 år sedan, varför måste allt bli mer komplicerat ju mer åren går?

Ge mig ett SNES spel och jag blir lyrisk, ge mig ett nytt spel och jag blir deprimerad och frustrerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Jonny Myran

Jag är inte beroende av dagens nya spel och jag hade gott kunnat leva kvar med NES, SNES, N64, PSX etc. som plattformar.

Förr fick man färdiga spel/produkter och man hade aldrig några bekymmer att spela eller komma igång för att få spela. I med kassetten/skivan och du var igång direkt.

Visst förstår jag att dagens spel blir mer komplexa och nästan ohanterbara men varför måste det vara så?

Jag har lika kul med äldre spel/plattformar idag som för 20 år sedan, varför måste allt bli mer komplicerat ju mer åren går?

Ge mig ett SNES spel och jag blir lyrisk, ge mig ett nytt spel och jag blir deprimerad och frustrerad.

För att alla inte tycker och gillar samma saker som du Nöjer du dig med NES, SNES, mm. så är det bara att köra på, men majoriteten vill nog att spel som underhållningsform går framåt och utvecklas. Personligen är jag lyrisk över VR, och det lär verkligen introducera ännu fler problem än vad vi ser idag. Dessa problem är jag dock beredd att ta om jag får ännu häftigare spelupplevelser.
Dessutom tycker jag inte det är så överdrivet mycket strul med dagens spel, med några undantag. De flesta spel spenderar jag nog max 5-10 minuter med att ställa in innan jag kan lira ostört. Att det sedan kommer uppdateringar då och då är inte heller något jag stör mig överdrivet på, även om det kan vara irriterande att behöva ladda ner en jätte-patch på flera GB när man vill lira på direkten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Ge mig ett SNES spel och jag blir lyrisk, ge mig ett nytt spel och jag blir deprimerad och frustrerad.

Det säger nog mer om dig än spelen. Trevligt att du gillar äldre spel, finns många riktiga godbitar. Ser däremot inte varför du har sådana extrema fördomar mot spel bara för att dem var tillverkade i en annan era. :/

Personligen ser jag möjligheten för utvecklare att förbättra deras mjukvara som en väldigt bra tillgång för att utveckla bättre spel. Förr så var en bugg i ett spel permanent, eller iaf till en ny revision utav mediet, men nu kan den lösas för alla användare. Var sjukt segt att stöta på en bugg och veta att den aldrig kunde lösas. Visst, det kan vara lite irriterande, men anser det fortfarande vara grymt att spel kan ständigt förbättras som svar på spelares upplevelser.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Var god uppdatera, Windows Update.

INFO: För att kunna uppdatera MS-DOS till Windows 10 följ anvisningarna... Uppdatera allt som går.

mvh, MS-DOS.

Permalänk
Medlem

Problemet ni har är att ni sitter på för seg lina. Skaffa 1000/1000 i kombination med en SSD så kommer ni märka att ni inte ens vet om att programmet uppdaterades när ni startade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Var god uppdatera, Windows Update.

INFO: För att kunna uppdatera MS-DOS till Windows 10 följ anvisningarna... Uppdatera allt som går.

mvh, MS-DOS.

Fick mig att tänka på den här godbiten:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...