Rekommendera en molnlagringstjänst!

Permalänk
Medlem

Rekommendera en molnlagringstjänst!

Hej,

Jag söker en lagringstjänst eller backup-tjänst dom erbjuder följande

- minst 20TB utrymme
- någorlunda snabba servers (behöver kunna ladda upp 14TB på under 1 månad)
- någorlunda stabilt och pålitligt även med större mängder filer (ca 100 000 - 200 000 filer)
- någorlunda användbart gränssnitt som kan ge feedback om något går snett
- helst ett öppet protokoll (rsync, ftp, whatever)
- inte kosta mer än en halv månadslön om året

Någon som kan tipsa om detta? Jag har gett upp på OneDrive och att försöka hitta själv, jag hittar inte en enda tjänst som uppfyller alla dessa krav.

Tack tack

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i detta men misnt 20TB och inte kosta mer än en halv månads lön per år känns lite som att det inte rimmar så bra, hoppas dock någon hittar något som passar dig då detta kan vara intressant för även andra!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Trodde det stod 20GB och hade lite olika ideer, sedan läste jag om och såg 20TB och tänkte woaaw. Ska bli intressant att följa tråden, hoppas någon har lite ideér.

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att kolla på Amazon Glacier. Jag har backup på digitalbilder på ca 60 GB som kostar ungefär en dollar i månaden. Dock är det inget att rekommendera om man behöver komma åt filerna ofta, utan är bra som backup.

Vet inte exakt vad det kan kosta, men för 20 TB så blir kostnaden med lagring i i USA 0,007 per GB = 140 $ i månaden.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

2 st Hubic.com-konton 10tb styck + https://github.com/TurboGit/hubicfuse?
100EUR per år

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Hej,

Jag söker en lagringstjänst eller backup-tjänst dom erbjuder följande

- minst 20TB utrymme
- någorlunda snabba servers (behöver kunna ladda upp 14TB på under 1 månad)
- någorlunda stabilt och pålitligt även med större mängder filer (ca 100 000 - 200 000 filer)
- någorlunda användbart gränssnitt som kan ge feedback om något går snett
- helst ett öppet protokoll (rsync, ftp, whatever)
- inte kosta mer än en halv månadslön om året

Någon som kan tipsa om detta? Jag har gett upp på OneDrive och att försöka hitta själv, jag hittar inte en enda tjänst som uppfyller alla dessa krav.

Tack tack

Jottacloud?

Obegränsat utrymme för högst 708 kronor om året för privatpersoner.
Hastigheter för mig är ofta 8-10MB upp och ned om det är tillräckligt med filer som laddas upp samtidigt.
Programmet säger till om det misslyckas med att ladda upp en fil.

Kan kanske passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

2 st Hubic.com-konton 10tb styck + https://github.com/TurboGit/hubicfuse?
100EUR per år

Låter helt ok. Hur är hastigheten? Får jag upp mina 14TB på mindre än 30 dagar?

Jag har 1000/1000 från telia.

Skrivet av Glaring_Mistake:

Jottacloud?

Obegränsat utrymme för högst 708 kronor om året för privatpersoner.
Hastigheter för mig är ofta 8-10MB upp och ned om det är tillräckligt med filer som laddas upp samtidigt.
Programmet säger till om det misslyckas med att ladda upp en fil.

Kan kanske passa.

10MB/s skulle teoretiskt hamna på 14 dagar. Kanske räknar med dubbelt praktiskt så är jag fortfarande under 1 månad.

Detta låter mest lovande av alla förslag, ska testa och återkommer.

Tack!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Låter helt ok. Hur är hastigheten? Får jag upp mina 14TB på mindre än 30 dagar?

Jag har 1000/1000 från telia.
10MB/s skulle teoretiskt hamna på 14 dagar. Kanske räknar med dubbelt praktiskt så är jag fortfarande under 1 månad.

Detta låter mest lovande av alla förslag, ska testa och återkommer.

Tack!

Jag kör hubiC och brukar ligga mellan 50-100Mbit/s. Ibland har det dippat till 30 men väldigt sällsynt, oftast maxar jag linan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Jottacloud?

Obegränsat utrymme för högst 708 kronor om året för privatpersoner.
Hastigheter för mig är ofta 8-10MB upp och ned om det är tillräckligt med filer som laddas upp samtidigt.
Programmet säger till om det misslyckas med att ladda upp en fil.

Kan kanske passa.

Nu har jag laddat upp till jottacloud cirka 48 timmar och fått upp 2TB. 1TB/dag kan jag nästan leva med. Vi får se hur det blir lite senare när jag laddar upp lite mer ovanliga filtyper, förhoppningsvis går det också. Skickade en förfrågan till deras support att få en lista på filtyper som stöds men inget svar än.

Vet du om .vhdx filer stöds?

Hur som helst, tack för tipset!

Till er som rekommenderar Hubic, tack för det också. Jag ser poängen med hubiC som har öppet api och annat gott. Kanske i framtiden. Kommer de komma med större drives i framtiden?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Nu har jag laddat upp till jottacloud cirka 48 timmar och fått upp 2TB. 1TB/dag kan jag nästan leva med. Vi får se hur det blir lite senare när jag laddar upp lite mer ovanliga filtyper, förhoppningsvis går det också. Skickade en förfrågan till deras support att få en lista på filtyper som stöds men inget svar än.

Vet du om .vhdx filer stöds?

Hur som helst, tack för tipset!

Till er som rekommenderar Hubic, tack för det också. Jag ser poängen med hubiC som har öppet api och annat gott. Kanske i framtiden. Kommer de komma med större drives i framtiden?

Skapade en sådan fil och laddade upp den när jag såg inlägget för att testa och det verkar fungera.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen i denna tråd, måste själv prova hubic .

Laddar upp raw bilder from dSLRen nu, tre trådar snittar på ca 50Mbit med dessa små filer.
5€ per månad för 10TB. Helt ok.

Kör med BB och CP redan, får se vilken av dessa jag ska skippa , troligen BB.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är upp hastigheten? vilka filtyper tillåts?

Jag fick svar från jottacloud angående filtyper. Verkar som om alla filtyper är ok förutom följande undantag (windows):

%systemroot%
%programfiles%
%windir%
%appdata%
%tmp%
%temp%
File names starting with “~”
File name extentions starting with “~” or “tmp”

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

- minst 20TB utrymme
- någorlunda snabba servers (behöver kunna ladda upp 14TB på under 1 månad)
- någorlunda stabilt och pålitligt även med större mängder filer (ca 100 000 - 200 000 filer)
- någorlunda användbart gränssnitt som kan ge feedback om något går snett
- helst ett öppet protokoll (rsync, ftp, whatever)
- inte kosta mer än en halv månadslön om året

CrashPlan, men då är det deras klient som gäller.
Laddade upp samma mängd som dig på under en månad mellan december och januari. Nu verkar dom ha problem med hastigheterna eftersom det varierar från stabila 4 Mbit/s till 69 Mbit/s. Verkar bero på när på dygnet säkerhetskopieringen körs.

Kostar inga pengar i förhållande till mängden man kan ladda upp och antalet revisioner man kan behålla. Ligger idag på 21 TiB hos dom.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

CrashPlan, men då är det deras klient som gäller.
Laddade upp samma mängd som dig på under en månad mellan december och januari. Nu verkar dom ha problem med hastigheterna eftersom det varierar från stabila 4 Mbit/s till 69 Mbit/s. Verkar bero på när på dygnet säkerhetskopieringen körs.

Kostar inga pengar i förhållande till mängden man kan ladda upp och antalet revisioner man kan behålla. Ligger idag på 21 TiB hos dom.

Jag har kört med crashplan ett tag och de är sjukt sega att ladda upp till. ca 2Mbit i snitt , titta inte i deras klient kika på faktiska nätverkstrafiken trafiken.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag har kört med crashplan ett tag och de är sjukt sega att ladda upp till. ca 2Mbit i snitt , titta inte i deras klient kika på faktiska nätverkstrafiken trafiken.

Har jag gjort med iftop. Där ligger jag mellan 60-90 Mbps om klienten säger 69 Mbps i historiken som är en visning på snitt hastigheten per session. Du bör kanske se över din de-duplicering.

Edit:
Detta är vad jag hade för 2 minuter sedan:

Skärmdump adderad
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är egen dedikerad server av intresse, eller måste det vara "cloud"-tjänster?

En Xeon, 32GB RAM och 5x6TB på 500Mbit ligger runt ~1200kr/mån.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Amazon Cloud Drive, 60usd/år - unlimited

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har jag gjort med iftop. Där ligger jag mellan 60-90 Mbps om klienten säger 69 Mbps i historiken som är en visning på snitt hastigheten per session. Du bör kanske se över din de-duplicering.

Edit:
Detta är vad jag hade för 2 minuter sedan:
http://i.imgur.com/X7lpuuQ.jpg

Då måste jag haft otur.

Jag håller på att utvärdera BB, CP och hubic just nu. Vore inte CP så segt skulle jag sagt upp de andra tjänsterna. Jag måste ta en närmare titt igen på CP.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Då måste jag haft otur.

Jag håller på att utvärdera BB, CP och hubic just nu. Vore inte CP så segt skulle jag sagt upp de andra tjänsterna. Jag måste ta en närmare titt igen på CP.

Kika på processoranvändningen. Om den(Java process i POSIX världen, .EXE processen i Windows världen men likt väl förbannat fortfarande Java) ligger och äter CPU tid som en dåre så är de-dupliceringen påslagen. Hos mig är det i snitt 1% CPU per Mbps utan de-duplicering. Med de-duplicering så låg jag på runt 3-4 Mbps och 100% på en kärna. Måste stängas av både i gränssnittet och i XML filen på serversidan(om Du har klienten på en annan dator än servern).

Jag kör min själv på CentOS 6.5.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kika på processoranvändningen. Om den(Java process i POSIX världen, .EXE processen i Windows världen men likt väl förbannat fortfarande Java) ligger och äter CPU tid som en dåre så är de-dupliceringen påslagen. Hos mig är det i snitt 1% CPU per Mbps utan de-duplicering. Med de-duplicering så låg jag på runt 3-4 Mbps och 100% på en kärna. Måste stängas av både i gränssnittet och i XML filen på serversidan(om Du har klienten på en annan dator än servern).

Jag kör min själv på CentOS 6.5.

Dedupe var det första jag slog av. Kör på min stationära just nu, men ska flytta över CP till freenas tror jag. Jag har dock inte hunnit kolla närmare på det.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

https://www.jottacloud.com/

Norskt företag. Maxar alltid min 100/100mbit lina. Aldrig varit nere för mig. 60kr/månaden för oändlig lagring.

Dock ej öppet protokoll.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommenderat jottacloud jag också. Servrar som ligger fysiskt i Norge och som följer norska stränga lagar. Använder det själv, men bara ca 1TB.

Jag skulle visserligen frågat supporten om 20TB är okej. Rätt mycket data. Även om dom annonserar för obegränsad lagring.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)