Permalänk

Ny dator, i7 6700K, GTX Titan X

Hej! Har nyligen kommit över en summa pengar så jag känner för att unna mig en riktigt fet dator. Jag vet att den är ganska overkill men det känns ändå rätt nice! Finns det något ni tycker jag borde ändra? Isåfall varför och till vad? Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8697610/2015-10-19

Permalänk

@rasseelite: Jag hade valt ett GTX 980 Ti framför ett Titan X.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Hej! Har nyligen kommit över en summa pengar så jag känner för att unna mig en riktigt fet dator. Jag vet att den är ganska overkill men det känns ändå rätt nice! Finns det något ni tycker jag borde ändra? Isåfall varför och till vad? Tack på förhand!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8697610/2015-10-19

980 Ti och billigare minnen åtminstone.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Varför Titan X? 980 Ti är snabbare och kostar halva priset av ett Titan X.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

i min värld en mycket bättre burk med dubbla 980ti, bättre skärm, dock endast 16 gb ram (vet inte om du tänk köra ramdisk annars är 32 Gb meningslöst)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8697723/2015-10-31

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Jag vet att Titan X är väldigt mycket dyrare med tanke på prestandan, men har läst att det är mer framtidssäkert med 12GB VRAM, stämmer det? Sen så vill jag ha Dominator Platinum minnena för dom är så snygga Och som sagt pengar det finns så det är inga problem!

Permalänk

@xxxPaladinxxx:
Är den skärmen verkligen bättre? Läst recensioner och verkar som den jag la in fått bättre betyg och mindre problem osv.

Permalänk
Medlem

Hadde tagit två 980ti jag också.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Jag vet att Titan X är väldigt mycket dyrare med tanke på prestandan, men har läst att det är mer framtidssäkert med 12GB VRAM, stämmer det? Sen så vill jag ha Dominator Platinum minnena för dom är så snygga Och som sagt pengar det finns så det är inga problem!

12 GB är mera framtidssäkert såklart, men hur länge kommer det att ta förrän du verkligen behöver det?
Om ryktena stämmer kommer nästa generations grafikkort att vara mycket bättre än de som finns nu och då är ju ändå Titan X utdaterat.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Hedersmedlem

Man blir väl alltid mer framtidssäker ju mer pengar man slänger på grejorna men någon gräns får det väl finnas, jag kan ju nästan tänka mig att ett Titan X hinner dö av hög ålder innan du kommer behöva de där 12GB:na. Dessutom så kanske vi kommer kunna addera ihop VRAM i framtiden med DirectX 12 och då finns det ju verkligen noll anledningar att inte köra på 980 Ti.

På det kommer ju nya Nvidiaserien Pascal nästa år vilket ryktas bli ett rejält uppsving i prestanda. Kör på 980 Ti åtminstone tills dess tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Jag vet att Titan X är väldigt mycket dyrare med tanke på prestandan, men har läst att det är mer framtidssäkert med 12GB VRAM, stämmer det? Sen så vill jag ha Dominator Platinum minnena för dom är så snygga Och som sagt pengar det finns så det är inga problem!

Finns knappt något som är framtidssäkert inom detta området. För flerskärmslösningar skulle väl Titax X vara marginellt bättre. Men det kräver ju ändå oftast att du hade kompletterat med ett till om du vill ha acceptabel fps.

Personligen hade jag hellre köpt ett hyfsat kort idag som antingen 980, 390X eller 980ti och uppgraderat nästa år när det blir ett riktigt gött prestandalyft. Sen lär ju vilket kort du än köper vara tystare än Titan X, om ljudnivå nu spelar någon roll för dig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Tog mig friheten att ändra från Skylake till X99 (Skylake är ju tydligen bristvara), två 980ti istället för Titan X och tog bort hårddisken till en SSD istället. Samt ändrade nätagget till AX (vet inte om kablarna passar RMx).. Det är ju ändå overkill vi snackar om..

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8697917/2015-11-01

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

@Tandborste: Ser nice ut! Vad är skillnaden mellan 6700K och X99?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Jag vet att Titan X är väldigt mycket dyrare med tanke på prestandan, men har läst att det är mer framtidssäkert med 12GB VRAM, stämmer det? Sen så vill jag ha Dominator Platinum minnena för dom är så snygga Och som sagt pengar det finns så det är inga problem!

Det var många som diskuterade på samma sätt när original Titan var "The Shit".
Hur många av dom tror du spelar på sitt gamla Titan idag när 780Ti och uppåt sopar mattan med det ?

Du har 2 situationer när mycket minne är bra:
1. Du faktiskt använder ditt Titan till beräkningsjobb.
2. Du använder två* eller flera kort och kan därför bumpa upp inställningarna så pass att mer minne blir relevant.

*Med endast 2 kort så är chansen ganska så liten att man skall springa på minnesproblem innan man får prestandaproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

endast 16 gb ram (vet inte om du tänk köra ramdisk annars är 32 Gb meningslöst)

Inte helt meningslöst, bara väldigt svår motiverat. Windows har ju sitt cache system som fungerar lite som en RAM disk trots allt. Troligen lär TS inte märka någon skillnad däremot, förutsatt att han inte gör väldigt många inläsningar på rätt stora filer flera gånger.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Om nu "Money Is No Issue" så varför inte detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8699356/2015-11-01

Här får du prestanda så det räcker och blir över.
Med detta chassi och fläkt så får du en tystare dator och det är alltid trevligt.
TitanX är bättre som tidigare nämt om du ska jobba med video/foto/3D renderingar
annars så vinner du inte så mkt på att välja den före 980Ti

Lycka till med köpet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

@Tandborste: Ser nice ut! Vad är skillnaden mellan 6700K och X99?

5820k ger mer cacheminne, fyra RAM-kanaler istället för 2, dubbel RAM-kapacitet, 50% fler CPU-kärnor, PCI express lanes men har något sämre per kärna doc, lite törstigare, lite lägre standardklock men de når ungefär samma frekvenser vid OC.

Jag hade kört 5820k och dubbla r9 390/gtx 970 och sen om ett år slängt in ett tredje kort.

http://cdon.se/hemelektronik/psu-evga-supernova-g2-1300w-p273... detta nätagget, det är betydligt mer w än vad man behöver men det har fördelar som att vid spelande så är verkningsgraden högre än när ett agg tvingar arbete på 80-90%, nackdelen är väl ett verkningsgraden är lägre när man inte gör något krävande.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

@Layon
Om han spenderar så mycket på en ny dator tycker jag att han ska ha DDR4-minnen.

Permalänk

Vann du på lotto?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Tror jag kör på 5930k och 980ti sli, verkar som att det är ett bra allternativ!
Nope vann inte på lotto haha

Permalänk
Medlem

Ska du bränna pengar så ska det göras ordentligt! Här lite mer minne http://www.inet.se/produkt/6110143/corsair-128gb-8x16gb-ddr4-...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Du får mer prestanda per krona på 980Ti. Var själv sjukt intresserad av Titan X kortet men insåg såsmåningom att det bara handlade om att vilja ha det som hade mest hype för stunden. Jag spelar ändå "bara" på 1080p så 980Ti kommer att räcka en bra tid framöver.

Spara pengarna, eller om vi är minsta lika du och jag, lägg dom dom på någon annan hårdvara som ger dig större prestandaförbättringar.

Permalänk
Permalänk

Lär bli 980ti sli! @KaffeMedKotlett:

Permalänk

Jag har ju lagt in DDR4 minnen @vrmlnd:

Permalänk

@tvelander Du som kan, kan du säga vad jag borde köra på?

Permalänk

@tvelander nvm skrev på facebook

Permalänk
Medlem

5775c?

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Som tidigare har nämnt så kan 6700k dröja så länge som till början på nästa år innan dom levereras. Det står 10 november nu men det kommer förmodligen pressas framåt konstant. Läs mer om det här;

http://www.sweclockers.com/nyhet/21256-intel-core-i7-6700k-sk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasseelite:

Jag har ju lagt in DDR4 minnen @Njov Jork:

Var tänkt som svar till Layon.