Oneplus tillkännager mellanklassaren X för under 3 000 kronor

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Immersion:

Telefonen verkar vettig på många punkter men tyvärr det går INTE att släppa en telefon utan fingertrycksläsare år 2015, det ska finnas även på en telefon som inte kostar något.
Många kina telefoner som är i sammma prisklass har finteravtrycksavläsare så det finns ingen ursäkt att inte denna har det.. synd..det är tyvärr det som gör att den telefonen inte kommer slå stort...
För folk har börjat vänja sig med fingertryckläsare och det är jävligt svårt att gå tillbaka till pinkod efter det...

Fingeravtrycksläsare måste vara en av de mest meningslösa saker att ha på en mobiltelefon, byt ut den mot en frontmonterad högtalare eller kapacitiva knappar istället som faktiskt gör nytta i vardagen.

I övrigt väldigt trevligt att fler tillverkare hoppar på det långt överlägsna oled-tåget! Luren hade varit intressant om den inte var gjord av glas.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Wow vad du övervärderar den funktionen, jag kan lova dig att det är långt färre som bryr sig om det än du tror.

Är du säker på det? Jag saknar fingerläsare enormt då jag måste ha ett lösenord på telefonen (exchange lolz) och det är störigt att behöva slå det hela tiden. Det går att geofenca trusted places men det är inte säkert och går att kringå ganska enkelt för dom som vill.

du har uppenbarligen ingen sådan enhet (med läsare) eller ett behov av att låsa din telefon för obehöriga? Klart läsare är onödigt om man inte behöver något lås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Fingeravtrycksläsare måste vara en av de mest meningslösa saker att ha på en mobiltelefon, byt ut den mot en frontmonterad högtalare eller kapacitiva knappar istället som faktiskt gör nytta i vardagen.

I övrigt väldigt trevligt att fler tillverkare hoppar på det långt överlägsna oled-tåget! Luren hade varit intressant om den inte var gjord av glas.

Kunde inte hålla med mindre, fingertrycksläsare är ett måste för mig idag. Har man kod på telefonen så blir det oerhört mycket smidigare med fingertrycksläsare. Händer ofta att man tittar telefonen och stoppar ner den i fickan igen för att åter ta upp den pga något, utan fingeravtrycksläsare då skulle verkligen vara bedrövligt.

Men även annars så är det äldigt mycket smidigare än t.o.m en fyrsiffrig kod.

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 har man haft nu ett bra tag. Denna kanske skulle bli det perfekta köpet i klass, pris och funktioner.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Va? Din poäng är?

Grejerna är ju den att OnePlus har inte gjort något nytt här.
Kina-telefoner i den här prisklassen (och billigare) med samma hårdvara har funnits i ett år eller mer.
T.ex. Xiaomi Mi4 http://www.mi.com/in/mi4/

Antar att folk jämför OnePlus med Apple för att båda är väldigt duktiga på att bygga upp en hype, samt marknadsföring och paketering.

Xiaomi gör helt klart prisvärda telefoner. Har själv köpt en Redmi Note 2 Prime och den gick på 1600 + 300 till tullverket. Med lite trixande så går det säkert att få den billigare. Enda kruxet är att man bör byta ut standard romen mot en från Xiaomi.eu vilket är busenkelt samt så har den inte 100% stöd för svenska 4g nätet så bor man lite avsides så får man räkna med endast 3g. Bor man i en storstad så ska det fungera utan några större problem.

Skrivet av LeVvE:

Grejen med OnePlus för många är att det är lätt att byta rom och även stock får uppdateringar. Köper du en kina telefon så har du ingen aning om du någonsin kommer få root, roms eller uppdateringar.

Tycker mjukvaran är 100 gånger viktigare än hårdvaran, skulle aldrig kunna gå tillbaka till en telefon utan att jag kan ändra allt så som jag vill ha det.

Vissa Xiaomi telefoner är helt ok dock, några som fått officialla builds av CyanogenMod etc.

Hårdvaran kan roll för mjukvaran. Hade budget OnePlus haft ett likvärdigt MediaTek chip istället för Qualcomm så hade flertalet utvecklare inte varit så sugna på att utveckla till telefonen då det hade varit mer krångel.

Själv så gillar jag MIUI så för min del betalar jag gärna 500-1000kr mindre för en likvärdig Xiaomi telefon samt så slipper jag invite träsket.

Skrivet av ilsk3n:

Dubbla SIM och vettiga spec! Yes!!! Ta mina pengar!

Det finns kinatelefoner som har dubbla SIM och vettiga specs för en billigare peng samt så slipper man invite krånglande.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Det finns kinatelefoner som har dubbla SIM och vettiga specs för en billigare peng samt så slipper man invite krånglande.

Vad jag läst verkar det mest vara strul, och de uppdaterar sällan (?).
Du får gärna tipsa!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Wow vad du övervärderar den funktionen, jag kan lova dig att det är långt färre som bryr sig om det än du tror.

I mina ögon är fingertrycksläsare bara en jävligt gimmicky funktion som inte tillför något. Jag har dock inget lösenord på min telefon vare sig kod eller annat, ändå bara jag som ska ha luren.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Vad jag läst verkar det mest vara strul, och de uppdaterar sällan (?).
Du får gärna tipsa!

Jag har en Xiaomi Redmi Note 2 Prime och jag är nöjd. Community gjorda uppdateringar sker veckovis.
Den har dubbla SIM kort dock verkar den endast ha stöd för GSM i slot 2.
Swedroid har börjat recensera kinatelefoner och har en recension.
Finns mer information i kommentarerna samt i deras forum.
Länk: http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-xiaomi...

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

I mina ögon är fingertrycksläsare bara en jävligt gimmicky funktion som inte tillför något. Jag har dock inget lösenord på min telefon vare sig kod eller annat, ändå bara jag som ska ha luren.

Om man ansluter till en Exchange-server är det ofta krav på att ha kod på telefonen, oavsett man är den enda som använder den. Så det är många som inte har något direkt val.

Jag tycker att fingeravtrycksläsare eller motsvarande är mer eller mindre en dealbreaker nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Om man ansluter till en Exchange-server är det ofta krav på att ha kod på telefonen, oavsett man är den enda som använder den. Så det är många som inte har något direkt val.

Jag tycker att fingeravtrycksläsare eller motsvarande är mer eller mindre en dealbreaker nuförtiden.

Har aldrig använt eller haft behov av en exchange-server, vad innebär en sån? Blev nyfiken nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Telefonen verkar vettig på många punkter men tyvärr det går INTE att släppa en telefon utan fingertrycksläsare år 2015, det ska finnas även på en telefon som inte kostar något.
Många kina telefoner som är i sammma prisklass har finteravtrycksavläsare så det finns ingen ursäkt att inte denna har det.. synd..det är tyvärr det som gör att den telefonen inte kommer slå stort...
För folk har börjat vänja sig med fingertryckläsare och det är jävligt svårt att gå tillbaka till pinkod efter det...

Vem bryr sig om fingertrycksläsare? Det gör ej jag. Har inte fattat heller varför folk är så rädda för sina filer/bilder och meddelanden. Det är knappast det en tjuv bryr sig om utan det är egenkonstruerad rädsla som bara slösar tid och energi. Blivit av med kanske 5 mobil, couldnt care less.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har aldrig använt eller haft behov av en exchange-server, vad innebär en sån? Blev nyfiken nu.

Företagstelefoner kanske?

Kan också vara trevligt att ha åtkomst till samma mail, kalender, notes från alla sina terminaler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

I mina ögon är fingertrycksläsare bara en jävligt gimmicky funktion som inte tillför något. Jag har dock inget lösenord på min telefon vare sig kod eller annat, ändå bara jag som ska ha luren.

Så mycket bryr du dig om din säkerhet och om din information som finns på enheten...

Skrivet av shabik:

Vem bryr sig om fingertrycksläsare? Det gör ej jag. Har inte fattat heller varför folk är så rädda för sina filer/bilder och meddelanden. Det är knappast det en tjuv bryr sig om utan det är egenkonstruerad rädsla som bara slösar tid och energi. Blivit av med kanske 5 mobil, couldnt care less.

De flesta?
Bättre / säkrare med fingeravtrycksläsare än att knappa in en pinkod när enheten ska låsas upp, ex ute på offentlig plats /buss, i butik, eller annat) eller även annan stans där pinkoden kan snappas upp av andra, eller kameror.

Slösar varken tid eller energi, lägg fingret snabbt på enheten och den är upplåst, och din information är säkert och ingen kan komma åt den, inte ens tillverkaren (gäller hos Apple), kör man android så är man ju kört i vilket fall.

Finns mycket i en telefon som är skyddsvärd, och som skulle vara dåligt om det kom ut eller kunna användas som utpressning för att få pengar, eller få något gjort (ex mot myndigheter för att få ett specifikt beslut, eller vad det nu är som de vill ha gjort).

Tidigare så var det bara kontakters nummer, och sms som fanns, nu så finns ju en persons hela liv tillgängligt i mobilen, mail, anteckningar, foton, olika inloggningar till ex Facebook, Google, Netflix, butiker, banker mfl.

Och som ni tycker visar ju bara varför myndigheter/regering/länder kan hålla på med sina stollerier med övervakning, införande av fler och fler idiotiska lagar, svenska domtstolar som köps av privata bolag så de får den domen de vill ha, poliser som gör som privata bolag säger mot betalning, politiker som begår ministerstyre utan att straffas mm.

Ska landet räddas så måste rätt partier in i riksdag/regering och i EU, inte partier som inför idiotiska lagar som endast medför ökad övervakning, sämre säkerhet, mindre tillit, mer våld, mer misstänksamhet mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så mycket bryr du dig om din säkerhet och om din information som finns på enheten...
De flesta?
Bättre / säkrare med fingeravtrycksläsare än att knappa in en pinkod när enheten ska låsas upp, ex ute på offentlig plats /buss, i butik, eller annat) eller även annan stans där pinkoden kan snappas upp av andra, eller kameror.

Slösar varken tid eller energi, lägg fingret snabbt på enheten och den är upplåst, och din information är säkert och ingen kan komma åt den, inte ens tillverkaren (gäller hos Apple), kör man android så är man ju kört i vilket fall.

Finns mycket i en telefon som är skyddsvärd, och som skulle vara dåligt om det kom ut eller kunna användas som utpressning för att få pengar, eller få något gjort (ex mot myndigheter för att få ett specifikt beslut, eller vad det nu är som de vill ha gjort).

Tidigare så var det bara kontakters nummer, och sms som fanns, nu så finns ju en persons hela liv tillgängligt i mobilen, mail, anteckningar, foton, olika inloggningar till ex Facebook, Google, Netflix, butiker, banker mfl.

Och som ni tycker visar ju bara varför myndigheter/regering/länder kan hålla på med sina stollerier med övervakning, införande av fler och fler idiotiska lagar, svenska domtstolar som köps av privata bolag så de får den domen de vill ha, poliser som gör som privata bolag säger mot betalning, politiker som begår ministerstyre utan att straffas mm.

Ska landet räddas så måste rätt partier in i riksdag/regering och i EU, inte partier som inför idiotiska lagar som endast medför ökad övervakning, sämre säkerhet, mindre tillit, mer våld, mer misstänksamhet mm.

Jadu, det är ju ingen annan än jag som pillar på enheten och kommer dom åt det utan att pilla på den så vet dom säkert hur man passerar lösenordet. Utöver detta så har jag väl inget av stort värde i form av information på telefonen och skulle jag tappa bort den är det bara att låsa och blåsa den innan någon får tag på den.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Wow vad du övervärderar den funktionen, jag kan lova dig att det är långt färre som bryr sig om det än du tror.

Många färre tom
Har haft fingerprint reader på min förra IP 5s, använde den aldrig förutom nån test i början, kör fortfarande med mina 4 små siffror.
så för mig betyder fingerprintsläsare NOLL.

Jäkla trist däremot med invite systemet tycker jag, Var sååå nära köpa en OP2 3 dagar sedan, hade invite härifrån o allt, då först fick jag reda på den NYA OP X. läste på, kolla youtube osv, och den är mer vad jag vill ha speciellt PGA storleken och självklarast PRISET

Så jag avvaktade. har nu hängt på Oneplus forumet, lyckas att få OP2 invites hela tiden nu de senaste timmarna sedan igår kväll har jag fått 2 invites till därifrån (de verkar dela ut dem som godis nu).
Men inte en X invite, men det verkar som om de första invitsen är bundna till email adresser och accounts.
Vanliga invites som kan delas verkar först släppas efter den 5/11, jobbigt värre då jag efter att ha sålt min Iphone 5s förra veckan är helt telefonlös nu i 6 dagars tid.

Så frågan är om jag orkar vänta nu o lirka o tricksa o hänga på forum bara för att få en invite, eller om jag helt enkelt bara köper ett annat märke, just PGA deras invite system. senast imorgon vet jag...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppdatera min S3 Mini från 2012?

Har ni sett den nya trenden med att gå tillbaka till flip-mobiler (d.v.s. inte smartphones)? Man kanske ska haka sig på det, och befria sig själv lite?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet :
Om det Finns det någon SAJT som listar Alla telefoner efter prestanda och pris...
Så man kan hitta sin eller kommande telefon ( och därmed veta om det är värt att byta till en medel telefon utav idag ifrån en/ett flaggskepp, ifrån igår, Typ: GalaxyS2 mot denna nya.. ! )

Tack på förhand !

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Denna är ju mer intressant än 1+2....

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

OnePlus gör helt klart intressanta telefoner och denna var särskilt snygg men kommer aldrig i mitt liv att äga en själv. Tack vare deras idiotiska Invite system. Finns så mycket fel så jag inte vet var man ska börja.

Kommer dem till en vanlig butik så kan jag absolut tänka mig en egen.

Visa signatur

Ta mig i brasan

Permalänk
Medlem

Alltså snälla, alla förstår att invite systemet inte är det bästa men seriöst, alla på forumet behöver inte säga det på rad... Hade det skrivits en gång i denna tråd och sedan hade folk använt knappen "Bra inlägg" som det är meningen att man ska göra så hade tråden varit typ hälften så lång....

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

jag vill ha en mobil fri från malware och spyware, där all programvara med källkod är släppt under GPL v.3.. samt att telefonens läge inte går att triangulera med mobilmaster då den är avstängd/batteriet bortplockat(med hjälp av det dolda sekundära batteriet som nästan alla har, ofta maskerat till en ic-krets).. inklusive firmware så telefonens kamera/mikrofon inte kan fjärrstyras av säpo... eller uttråkade ungjävlar med rätt hårdvara..

Skrivet av Dreijer:

Och en hatt av aluminiumfolie, medan han ändå håller på.

Varför denna häxjakt så fort någon ogillar att världsledande företag har omfattande register över majoriteten av alla konsumenter? Hade för egen del helst sett att jag och ingen annan sitter på diverse information om mig, och är ärligt talat ganska förvånad över att det är en uppfattning som kritiseras.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har aldrig använt eller haft behov av en exchange-server, vad innebär en sån? Blev nyfiken nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Exchange är en mailserver från Microsoft, används väldigt mycket inom företagsvärlden.

Permalänk