Fyrkantiga ögon utforskar retrospelskulturen i Sverige

Permalänk
Hedersmedlem

Min första konsol var en Atari 2600 som jag fick under tidigt 80-tal. Jag var kung på Joust!

Lyckligt för min utveckling skull så hade jag en far som jobbade på IBM Järfälla under 70, 80 & 90-talet. Åkte ofta och gärna med honom till jobbet och förundrades över all ball teknologi såsom automatiserade robotar som åkte runt med delar mellan arbetsstationerna, super high-tec-skrivare och inte minst IBM PC's som man fick spela på och leka med

"IBMs fabrik i Järfälla var länge företagets stolthet och föremål för många studiebesök. Här är det kung Carl XVI Gustaf som 1984 besöker fabriken och tittar på laserskrivaren IBM 3800 som dagen till ära skriver ut en bild av kungafamiljen."

Historien om IBM Svenska AB

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Var inte Retrospelmässan alldeles nyligen? Eller är det två gånger per år?

Du kanske tänker på Retrospelsfestivalen som hölls i Malmö för två veckor sedan?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoVeryIndie:

Du kanske tänker på Retrospelsfestivalen som hölls i Malmö för två veckor sedan?

Just ja. Förvirrande...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Säker på att det var slutet av 80talet? Vad fanns det då att jämföra?

På vår skolgård var det främst NES mot Master system och senare Super NES mot Mega Drive som striden gällde, men Nintendo var rätt dominerande.

Vi hade börjat med C64 men gick över till NES för spel. Spelen laddade direkt, var snyggare och roligare tyckte man. Men sen gick man ju tillbaka till datorvärlden i form av spel till PC så klart. Då var det DOOM 2 och senare Quake såklart. Även Simcity 2000 lirade jag, och då tyckte man att spel till Nintendo var för barn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Det började med en Commodore 64 och sedan blev det Sega Mega Drive och Sony PlayStation.

Jag skaffade ingen PC förrän år 2000 därför att jag ville inte ''mecka'' med datorn utan bara spela spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

På vår skolgård var det främst NES mot Master system och senare Super NES mot Mega Drive som striden gällde, men Nintendo var rätt dominerande.

Vi hade börjat med C64 men gick över till NES för spel. Spelen laddade direkt, var snyggare och roligare tyckte man. Men sen gick man ju tillbaka till datorvärlden i form av spel till PC så klart. Då var det DOOM 2 och senare Quake såklart. Även Simcity 2000 lirade jag, och då tyckte man att spel till Nintendo var för barn!

Intressant vilken skillnad det är på olika ställen. Det fanns säkert TV-spelare här på orten också men de syntes och hördes inte. Från att C64 kom så var datorer och datorspel det som gällde på orten där jag växte upp. Först när PS1 kom började TV-spel komma på tal igen men blev aldrig någon stor grej i mitt umgänge. Jag skaffade själv en PS1 i ett svagt ögonblick av hype men sålde den igen efter några månader då jag insåg att TV-spel inte var min grej.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

Kommer aldrig att glömma Stunt Car Racer, vilka banor man byggde då

Permalänk
Medlem

Fanns väl i stort sett inga bra konsolspel, det var runt pc (och senare Amiga) det kretsade. Kommer ihåg alla gamla rollspel och äventyrsspel jag lirat, Infocom (jag ska klara Spellbreaker utan hjälp en dag!) Ultima-serien och Wizardry. Konsolerna hade bara konstiga japanska rollspel som inte alls föll mig i smaken.

Spelmusiken var dock fantastiskt på många titlar och det är nog det som gör att folk har så mycket minnen av dessa spel. Det är musiken som väcker känslor.