Dator hittar ej ny extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Dator hittar ej ny extern hårddisk

Sitter här och tänkte uppgradera från Windows 8.1pro till Windows 10.
Har köpt en ny extern hårddisk. Seagate Expansion 1TB från elgiganten.
Tänkte spara lite filer som backup innan jag börjar uppdatera datorn.

Min dator hittar inte den externa hårddisken, varken på portarna i fram eller bak på datorn.
Är hårddisken paj eller måste man uppdatera drivrutiner för att datorn ska kunna hitta hårddisken?
Jag har endast usb 2 portar.
Moderkort P8H61-I LX R2.0
Har aldrig haft några andra problem med usb portarna på datorn varken usb-minnen eller andra prylar.
Har tyvärr ingen annan dator att prova hårddisken på idag.

En blå lampa på hårddisken blinkar till en gång efter man har anslutit den. Hårddisken verkar inte starta då jag inte känner någon vibration alls från den.

Är det safe att uppdatera till windows 10 om jag för över alla filer till den mekaniska hårddisken?

Den externa hårddisken fungerar nu efter en installation av drivrutiner till moderkortet chipset.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i Diskhanteraren i Windows?
Kan du ta en printscreen och ladda upp?

Permalänk
Rekordmedlem

1 Tbyte finns väl både som 2,5" och 3,5" och en del 2,5" enheter har ju ingen egen nätdel och hdder ligger på gränsen till vad en usbport orkar driva, har disken egen nätdel eller bara ström via usb ? orkar datorn i så fall driva den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Hur ser det ut i Diskhanteraren i Windows?
Kan du ta en printscreen och ladda upp?

Vart hittar jag den i Windows 8.1?
Jag hittade den, det ser exakt likadant ut innan jag kopplar in den som efter jag kopplar in den.

Skrivet av mrqaffe:

1 Tbyte finns väl både som 2,5" och 3,5" och en del 2,5" enheter har ju ingen egen nätdel och hdder ligger på gränsen till vad en usbport orkar driva, har disken egen nätdel eller bara ström via usb ? orkar datorn i så fall driva den ?

Det är en 2.5" utan egen nätdel

Permalänk

Du kan göra som i alla Windows, d.v.s.
Windows + R (RUN) och skriva
diskmgmt.msc

Dyker den upp där?
Om den gör det, har den fått en enhet? (som inte konfliktar med andra enheter)

Annars, så är det som de övriga säger. Att det kan vara dålig USB implementation och därmed orkar inte USB-porten förse datorn med tillräckligt med ström.
Många externa USB-diskar har ofta haft en Y-kabel, som man kopplat i två USB-portar, och löst strömproblematik på det sättet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Vart hittar jag den i Windows 8.1?

Det är en 2.5" utan egen nätdel

Då kan det kanske vara så att du behöver en powerhub, kan du koppla in disken till nån usbladdare och bara kolla om den börjar rotera om den garanterat får tillräckligt med ström?
En del datorer har laddportar och usb 3 ger också det lite mer ström än usb 2 så du borde också prova disken på en dator med usb3 portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Du kan göra som i alla Windows, d.v.s.
Windows + R (RUN) och skriva
diskmgmt.msc

Dyker den upp där?
Om den gör det, har den fått en enhet? (som inte konfliktar med andra enheter)

Annars, så är det som de övriga säger. Att det kan vara dålig USB implementation och därmed orkar inte USB-porten förse datorn med tillräckligt med ström.
Många externa USB-diskar har ofta haft en Y-kabel, som man kopplat i två USB-portar, och löst strömproblematik på det sättet.

Den dyker ej upp där

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kan det kanske vara så att du behöver en powerhub, kan du koppla in disken till nån usbladdare och bara kolla om den börjar rotera om den garanterat får tillräckligt med ström?
En del datorer har laddportar och usb 3 ger också det lite mer ström än usb 2 så du borde också prova disken på en dator med usb3 portar.

Hårddisken startar om jag kopplar den till min ipadladdare. Lyssnar jag på den så hör jag hårddisken börjar arbeta när jag ansluter den till laddaren.
Då antar jag att mina usb-portar ger för lite effekt för att denna hårddisken ska starta.
Jag får prova att lämna tillbaka hårddisken imorgon till butiken.

Det märkliga är att det står att den är kompatibel med usb 2.0 på förpackningen.

Permalänk

Tror inte det är något fel på hårddisken dock, utan snarare Moderkortet/de USB portar du provat som inte följer USB 2.0 specen... inte ovanligt alls tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Tror inte det är något fel på hårddisken dock, utan snarare Moderkortet/de USB portar du provat som inte följer USB 2.0 specen... inte ovanligt alls tyvärr

det är ju en asus bräda P8H61-I LX R2.0

Permalänk
Medlem

Nu fungerar hårddisken! installerade chipset drivrutiner.
Hoppas dessa drivrutiner fungerar lika bra med Windows 10 sen annars är det kört.

Permalänk
Avstängd

Låt den sitta i ett tag, den installerar antagligen de drivers den behöver och det kan ta en stund

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.