Fredagspanelen 103: Bredbandsskatt, GDDR5X och Overwatch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är ju dock få i Sverige som vill ha skivor. En dvd läsare som går på USB brukar oftast räcka, då kan man också använda den till bärbara och t.om vissa surfplattor.
Sista spelet jag köpte på skiva var Half-life. Dock kom fiber hit till urskogen (om du frågar folk från södra Sverige) för 15 år sen~. Använder mer på Youtube varje månad än du har på ditt abonnemang =D

Telia säger att din bostad är redo för fiber och vdsl, fast antar du inte valt trådlöst när så är fallet?

Helt rätt Fiberkabeln ligger 6 meter från husknuten, tycker då att 34 000:- är rätt saftigt för ett inkopplingsjobb som tar max en dag. Det har resulterat i att nästan ingen på hela gatan kopplade in sig, alla på gatan fick dock ett nykundserbjudande om man tecknade sig direkt för 19 900:-. Tyvärr ägde jag inte huset då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men 34000 är inte jättemycket pengar för att framtidssäkra kåken.
Går säkert att baka in i huslånet om du har svårt att få lös kontanter.
Du har ändå möjlighet att dra in fiber, vissa har inte det alternativet.

Nu är det ju inte bara pengarna det handlar om utan även principer. Falkenbergs kommun ( som skall jobba för kommuninvånarnas bästa) har förhandlat med Telia och lyckats få till ett avtal där Telia har ensamrätt i hela Falkenberg men ändå skall ha 34 000:-. Har en släkting norr om varberg ute på landet, han betalade 10 000:- inkopplat o klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har inte funderat på ADSL då eller har du ingen telefonlina? Visst är det dyrt men man slipper i alla fall data tak. Jag är mycket mer nöjd med min ADSL lina som maxar 13mbit (betalar 439kr för 12-30mbit) än jag var med 4g där fick jag kanske 40mbit men datataket gjorde så man fick tänka efter om filmen på netflix var värd 5gb eller om jag verkligen ville spela det spelet som fått en patch på 2gb.
Men jag håller med det är värdelöst med att man måste ladda ner hela tiden trots att man betalt för en skiva...

Jodå, funderade på det, problemet är att modemet då måste sitta på inkommande lina, i detta fallet köksväggen, vare sig snyggt eller praktiskt. Min dator är på andra våningen. Jag skaffa 4G från ADSL i mitt förra hus, bättre pris, högre hastighet och lägre ping än ADSL. Tyvärr ligger mitt nya hus i radioskugga så både hastighet o ping är sämre trots att jag bytat från 25Mbit till 80Mbit lina. Får mellan 12-16Mbit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilH:

Helt rätt Fiberkabeln ligger 6 meter från husknuten, tycker då att 34 000:- är rätt saftigt för ett inkopplingsjobb som tar max en dag. Det har resulterat i att nästan ingen på hela gatan kopplade in sig, alla på gatan fick dock ett nykundserbjudande om man tecknade sig direkt för 19 900:-. Tyvärr ägde jag inte huset då.

Nu är det ju inte "bara" 6 meter som kostar 34 000 SEK. Fiber-kabeln materialiserade sig inte magiskt utanför din husknut. Det är ju främst nedgrävning av kabeln sedan material och teknisk utrustning i telestationen som kostar. Det utslaget på sträcka och hur många villor det finns i området som avgör hur stor andel en villa betalar.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Jodå, funderade på det, problemet är att modemet då måste sitta på inkommande lina, i detta fallet köksväggen, vare sig snyggt eller praktiskt. Min dator är på andra våningen. Jag skaffa 4G från ADSL i mitt förra hus, bättre pris, högre hastighet och lägre ping än ADSL. Tyvärr ligger mitt nya hus i radioskugga så både hastighet o ping är sämre trots att jag bytat från 25Mbit till 80Mbit lina. Får mellan 12-16Mbit.

Ok jag kan köra modemet i båda uttag jag har i lägenheten i alla fall. Fungerar det inte kan du ju alltid flytta uttaget

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu är det ju inte bara pengarna det handlar om utan även principer. Falkenbergs kommun ( som skall jobba för kommuninvånarnas bästa) har förhandlat med Telia och lyckats få till ett avtal där Telia har ensamrätt i hela Falkenberg men ändå skall ha 34 000:-. Har en släkting norr om varberg ute på landet, han betalade 10 000:- inkopplat o klart.

34k är inte ovanligt dyrt, 10k är däremot ovanligt billigt.
Vill du pina dig med usel 4g av princip må det så vara, men jag tycker lite att du förlorar rätten att gnälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Nu är det ju inte bara pengarna det handlar om utan även principer. Falkenbergs kommun ( som skall jobba för kommuninvånarnas bästa) har förhandlat med Telia och lyckats få till ett avtal där Telia har ensamrätt i hela Falkenberg men ändå skall ha 34 000:-. Har en släkting norr om varberg ute på landet, han betalade 10 000:- inkopplat o klart.

Här i stan kostar inkopplingen till Telias öppen fiber ca 20 tusen kronor. Det oavsett om det är i inne i stan eller på landet x antal kilometer utanför. Kostar det 10 000 så är det säkert andra leverantörer och nätägare. Folk betalar dessa summor, och de som köper hus som inte är anslutna får ju betala dubbla anslutningsavgiften (drygt, beroende på leverantör) för att ansluta sig vid senare tillfälle. Det var inte gratis att ansluta sig till telenätet, vatten och avlopp eller elnätet när det begav sig heller, vid nybyggen handlar det om betydligt större belopp än dessa.

Edit:
Teleuttaget går att flytta på, det är inget bekymmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheReal1980:

Sen tror jag Apple iMac kör med en "single tile display" och inte två som i denna Dell 5K skärm ni pratade om.

Det sa de även i panelen att Apple gjorde.

Skrivet av BergEr:

Det är ju dock få i Sverige som vill ha skivor. En dvd läsare som går på USB brukar oftast räcka, då kan man också använda den till bärbara och t.om vissa surfplattor.
Sista spelet jag köpte på skiva var Half-life. Dock kom fiber hit till urskogen (om du frågar folk från södra Sverige) för 15 år sen~. Använder mer på Youtube varje månad än du har på ditt abonnemang =D

Telia säger att din bostad är redo för fiber och vdsl, fast antar du inte valt trådlöst när så är fallet?

Så du kan svara för vad varje invånare i Sverige vill ha? Vad baserar du det på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så du kan svara för vad varje invånare i Sverige vill ha? Vad baserar du det på?

Byggt datorer i femton år, en på hundra vill ha en dvd läsare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Byggt datorer i femton år, en på hundra vill ha en dvd läsare.

Men du har fortfarande inte byggt åt alla Sveriges invånare, tippar på att det är i närområdet och av dessa du bygger åt är de flesta gamers (inte många andra grupper man bygger datorer åt), dessa vill oftast inte ha, men dessa representerar inte en majoritet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men du har fortfarande inte byggt åt alla Sveriges invånare, tippar på att det är i närområdet och av dessa du bygger åt är de flesta gamers (inte många andra grupper man bygger datorer åt), dessa vill oftast inte ha, men dessa representerar inte en majoritet.

Jo jag har byggt åt alla invånare i Sverige. Dvd läsare i datorn är dött.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Jo jag har byggt åt alla invånare i Sverige. Dvd läsare i datorn är dött.

Du har inte byggt min...eller många andras som jag känner, så att du byggt åt alla stämmer inte, men fortfarande är det många som använder läsare/brännare och har behov utav dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.