PewDiePie: "Betaltjänsten Youtube Red är en konsekvens av Adblock"

Permalänk

På teve tiden kunde man inte undvika reklam så jag antar att hela reklammodellen är uppbyggd efter teve modellen där man trycker ner reklamen i halsen på oss trots att vi om vi kunde undvika den hade gjort det.

Men tyvärr verkar dom inte ha fattat att nu när datorn är våran nya interaktiva "teve" och vi kan undvika reklam så gör vi det.

Sweclockers har ganska icke-störande reklam och det händer tom att jag klickar på det som ser intressant ut så dom kanske är inne på rätt spår dvs passiv icke störande reklam där dom med en antydan om intressant innehåll tex bra pris, spännande ny hårdvara etc försöker locka en att klicka.

Det är dags för reklam dinosaurierna från teve tiden att byta jobb och låta bättre förmågor ta över.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag använder inte AdBlocker och kan inte minnas att jag har gjort det heller. Visst stör jag mig på all reklam på Youtube, men jag är inte så naiv att jag tror att folk kommer fortsätta att lägga upp videos på heltid bara för att det är kul, och se'n leva på socialen så att vi andra har något att underhålla oss med.

Kommer jag börja betala för Youtube Red? Naa, troligen kommer jag fortsätta stå ut med reklam som ibland kan ta uppåt en halv minut extra av min tid, men det är nå't jag kan leva med. Blir det värre kanske jag väljer att börja betala för att slippa skiten.

Men sjävklart ska folk ha betalt för det arbete de utför om det är något jag själv väljer att ta del av!

(En musikant som klampar in i tunnelbanevagnen med ett dragspel kan däremot fetglömma att jag skulle ge en enda krona, men där har jag inte heller valt att lyssna på honom och ser det inte heller som något uppskattat.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du glömmer möjligheten att betala eller donera - såsom resten av världen fungerar. Wikipedia existerar trots att de inte har reklam på sin sida. Det är ett faktum.
Jag skulle kunna tänka mig att betala en rimlig slant för att slippa reklam.

Jag har inte sagt något om Wikipedia, och Wiki är mycket större än Sweclockers så jag tycker inte riktigt det går att jämföra men ok. Jag tror anledningen till att Sweclockers gör som de gör, är på grund av att risken finns att de inte får in tillräckligt med pengar genom donation. Reklamen förmodar jag ger en fast inkomstkälla varje månad. Med det sagt så menar jag inte att du skall göra på något annat sätt än du gör, utan jag ville bara diskuttera de olika sätten att se på saken.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@Kilroy: Antar att det handlar om extra arbete samt att dem förväntade sig ett system där pengarna fördelas baserad % kollade videos från deras subs följda kanaler.
mest kollad content i sub listan= större kaka av månadsavgiften.

Du slänger dig med massa uttryck på ett sätt som gör att jag inte alls fattar vad du säger.
Att dom videos med mest tittare får störst del av pengarna är väl helt rimligt? Eller vad är det du säger?
Vad för extra arbete är det du syftar på?

Skrivet av Buulaa:

Sen lär det inte vara speciellt kul att dela på din fanbase för att göra lite extra inkomst.

Då kan man väl låta bli att göra det då?

Permalänk

Det tråkiga är att folk tror att det är gratis att hosta videor, då deras personliga internetanslutning är så billig.
Men det är det inte.
Finns beräkningar om vad det kostade att hosta gangnam-style för youtube, och det ligger runt $300,000. Att tycka att man ska få allting gratis och någon annan ska pröjsa för ens underhållning är omoraliskt och naivt.
Vi rör oss mer och mer mot subscription based entertainment. Och det kommer svida i plånboken ifall man har ett brett intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Det tråkiga är att folk tror att det är gratis att hosta videor, då deras personliga internetanslutning är så billig.
Men det är det inte.
Finns beräkningar om vad det kostade att hosta gangnam-style för youtube, och det ligger runt $300,000. Att tycka att man ska få allting gratis och någon annan ska pröjsa för ens underhållning är omoraliskt och naivt.
Vi rör oss mer och mer mot subscription based entertainment. Och det kommer svida i plånboken ifall man har ett brett intresse.

Nej, gratis är det ju inte direkt. Så man kan ju undra varför det då är gratis att ladda upp videos egentligen...

Handlar inte så mycket om att tro att någon annan ska pröjsa för ens underhållning, åtminstone inte för min egen del. Om allt innehåll/underhållning på nätet skulle bli helt prenumerationsbaserat så tänker jag välkomna det med öppna armar och öppen plånbok om det innebär att där inte längre finns någon reklam.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Du får ursäkta mig, hade lite helg i mig.
Det jag syftade på var att dina följda kanaler hade fått dela på din månadsavgift, med den kanalen du spenderar mest tid/views får störst % andel pengarna.

Det är svårt att låta bli att köra exklusivt innehåll när folk har klagat ett bra tag nu på att annonsintäkterna har minskat per tittare.
För heltidsuppladdare som livnär sig på youtube lär detta inte vara en tankeställare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

@Kilroy: Du får ursäkta mig, hade lite helg i mig.
Det jag syftade på var att dina följda kanaler hade fått dela på din månadsavgift, med den kanalen du spenderar mest tid/views får störst % andel pengarna.

Det tycker jag känns helt rimligt och jättebra.
Dom kanalerna jag faktiskt tittar mest på får mest av dom pengar jag betalar.
Vari ligger kritiken gentemot det?

Skrivet av Buulaa:

Det är svårt att låta bli att köra exklusivt innehåll när folk har klagat ett bra tag nu på att annonsintäkterna har minskat per tittare.
För heltidsuppladdare som livnär sig på youtube lär detta inte vara en tankeställare.

Vi vet ju inte hur ersättningsnivåerna kommer se ut för det.
Men så svårt att låta bli kan det inte vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Avtalsbrott? Lögn. Det står ingenstans att man förbinder sig att glo på reklamen/inte får använda annonsblockerare, så det är inget avtalsbrott. Dessutom kan man inte bryta mot ett avtal man aldrig har skrivit på. Det enda man explicit godkänner såvitt jag vet är att cookies kommer lagras på ens burk, inte att man måste glo på reklamen. Du håller inte isär din egen uppfattning och vad som faktiskt gäller.

Nu var det länge sedan jag gjorde det men jag tror att i samband med att man registrerar ett konto och användandet av det accepterar att följa användaravtalet https://www.youtube.com/t/terms och enligt det tolkar jag det som ett avtalsbrott att t.ex. modifiera så att man kringgår reklamen. Du har naturligtvis rätt att tolka det annorlunda och det är jag säker på att du gör också för att det ska passa in med din strävan att inte behöva betala och den stolthet du verkar känna över att du minsann kan och anser dig ha rätt att gå utanför tanken med systemet.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Nu var det länge sedan jag gjorde det men jag tror att i samband med att man registrerar ett konto och användandet av det accepterar att följa användaravtalet https://www.youtube.com/t/terms och enligt det tolkar jag det som ett avtalsbrott att t.ex. modifiera så att man kringgår reklamen. Du har naturligtvis rätt att tolka det annorlunda och det är jag säker på att du gör också för att det ska passa in med din strävan att inte behöva betala och den stolthet du verkar känna över att du minsann kan och anser dig ha rätt att gå utanför tanken med systemet.

Konto behöver man väl bara om man ska se porr på youtube, och det finns det bättre sidor för. Sen är din tolkning lika mycket värd som min tills det finns något konkret, och det gör det inte. Det jag hittat är att det står att man kan komma att kartläggas för att reklamen ska kunna anpassas osv, men inte att man måste titta på den. Någons "tanke" med saker och ting är totalt ointressant för mig.

Jag inte bara anser mig ha rätt att, jag har den rätten. Det finns noll exempel på att google skulle ha vidtagit åtgärder mot folk som inte glor deras reklam. Jag tror snarare det är du som övertolkar saker. "Take a chill pill" som min fru brukar säga Hon är från USA.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Då läser man nyheter på en annan sida.

Ja men Youtube är ju ingen nyhetssida, det var den jag syftade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konto behöver man väl bara om man ska se porr på youtube, och det finns det bättre sidor för. Sen är din tolkning lika mycket värd som min tills det finns något konkret, och det gör det inte. Det jag hittat är att det står att man kan komma att kartläggas för att reklamen ska kunna anpassas osv, men inte att man måste titta på den. Någons "tanke" med saker och ting är totalt ointressant för mig.

Jag inte bara anser mig ha rätt att, jag har den rätten. Det finns noll exempel på att google skulle ha vidtagit åtgärder mot folk som inte glor deras reklam. Jag tror snarare det är du som övertolkar saker. "Take a chill pill" som min fru brukar säga Hon är från USA.

1.1 Genom att använda YouTubes Webbplats (”Webbplatsen”) eller YouTubes produkter, mjukvara, informationsströmmar och tjänster, som du tillhandahålls på, från eller genom Webbplatsen (kollektivt benämnd ”Tjänsten”) undertecknar du ett bindande avtal med YouTube. Med ”YouTube” avses YouTube LLC, vars huvudsakliga verksamhet bedrivs på 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA.

5.1 D du förbinder dig att inte (samt inte försöka) kringgå, avaktivera eller i på annat sätt störa Tjänsten säkerhetsrelaterade funktioner eller funktioner som (i) förhindrar eller begränsar användning eller kopiering av Innehåll eller (ii) inskränker användningen av Tjänsten eller material tillgängligt via Tjänsten;

14.3 Du godkänner att om YouTube inte utövar eller gör gällande rättigheter som anges i Villkoren (eller som YouTube kan begagna sig av under tillämplig lag), så innebär det inte att YouTube har avstått från att tillvarata sina rättigheter utan dessa kan när som helst göras gällande av YouTube.

Nej, Google har inte vidtagit rättsliga åtgärder, vilket jag tror beror på många anledningar, däribland att de inte vill tappa rykte.

Hur tolkar du att AdBlock påverkar Tjänsten? Inte alls?

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

1.1 Genom att använda YouTubes Webbplats (”Webbplatsen”) eller YouTubes produkter, mjukvara, informationsströmmar och tjänster, som du tillhandahålls på, från eller genom Webbplatsen (kollektivt benämnd ”Tjänsten”) undertecknar du ett bindande avtal med YouTube. Med ”YouTube” avses YouTube LLC, vars huvudsakliga verksamhet bedrivs på 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA.

5.1 D du förbinder dig att inte (samt inte försöka) kringgå, avaktivera eller i på annat sätt störa Tjänsten säkerhetsrelaterade funktioner eller funktioner som (i) förhindrar eller begränsar användning eller kopiering av Innehåll eller (ii) inskränker användningen av Tjänsten eller material tillgängligt via Tjänsten;

14.3 Du godkänner att om YouTube inte utövar eller gör gällande rättigheter som anges i Villkoren (eller som YouTube kan begagna sig av under tillämplig lag), så innebär det inte att YouTube har avstått från att tillvarata sina rättigheter utan dessa kan när som helst göras gällande av YouTube.

Nej, Google har inte vidtagit rättsliga åtgärder, vilket jag tror beror på många anledningar, däribland att de inte vill tappa rykte.

Hur tolkar du att AdBlock påverkar Tjänsten? Inte alls?

Fan vad härligt om skiv och filmbolag kunde ha samma inställning. "Nä vi skiter i att lagföra folk för vi vill inte få dåligt rykte"...

Jag tror fortfarande att det är så att google's avtal inte håller i domstol. Inte en chans, och det vet de Annars hade de ju gått kortsåg bot skapare av annonsblockerare likt filmbolagen mot Piratebay. Men så är det också en enorm skillnad. Adblock är ett lagligt plugin som man kan göra lagliga saker med.

Jag anser inte heller att adblock stör tjänsten. Det är en videotjänst, inte en reklamtjänst, och videorna levereras ju även med Adblock på.

Jag har heller inga som helst problem med att bryta avtal om det inte får konsekvenser. Det är ett "brott" utan offer. Google vet inte om att jag har adblock och det gör inte youtubearna heller. Så jag bryr mig helt enkelt inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fan vad härligt om skiv och filmbolag kunde ha samma inställning. "Nä vi skiter i att lagföra folk för vi vill inte få dåligt rykte"...

Jag tror fortfarande att det är så att google's avtal inte håller i domstol. Inte en chans, och det vet de Annars hade de ju gått kortsåg bot skapare av annonsblockerare likt filmbolagen mot Piratebay. Men så är det också en enorm skillnad. Adblock är ett lagligt plugin som man kan göra lagliga saker med.

Jag anser inte heller att adblock stör tjänsten. Det är en videotjänst, inte en reklamtjänst, och videorna levereras ju även med Adblock på.

Jag har heller inga som helst problem med att bryta avtal om det inte får konsekvenser. Det är ett "brott" utan offer. Google vet inte om att jag har adblock och det gör inte youtubearna heller. Så jag bryr mig helt enkelt inte.

Hur kan det vara ett brott utan offer? Tror du servrarna och bandbredden du utnyttjar är gratis? Det är tänkt att reklamen ska betala för din användning. Antar att du även tycker att det är rätt att planka på nöjesfält, bio, teater, klubbar, spelningar etc också. Sen att du inte bryr dig det är en annan femma det argumentet köper jag men blanda inte in rätt eller fel eller mänskliga rättigheter.

Och åter igen inget med det här har ju att göra med att förbjuda adblock? Varför hänger du upp dig på det? Det går ju att blockera adblock användare som vissa sidor gör, hade youtube börjat med det hade din diskussion vart mer relevant men nu istället för att gå på häxjakt som filmbolag så försöker de ju faktiskt lösa problemet på ett annat sätt. Vad är det som upprör dig? Du kommer ju kunna fortsätta använda youtube med Adblock så vad är problemet? Eller blev du lika uppjagad när det kom betalfilmkanaler som sände film utan reklam?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur kan det vara ett brott utan offer? Tror du servrarna och bandbredden du utnyttjar är gratis? Det är tänkt att reklamen ska betala för din användning. Antar att du även tycker att det är rätt att planka på nöjesfält, bio, teater, klubbar, spelningar etc också. Sen att du inte bryr dig det är en annan femma det argumentet köper jag men blanda inte in rätt eller fel eller mänskliga rättigheter.

Och åter igen inget med det här har ju att göra med att förbjuda adblock? Varför hänger du upp dig på det? Det går ju att blockera adblock användare som vissa sidor gör, hade youtube börjat med det hade din diskussion vart mer relevant men nu istället för att gå på häxjakt som filmbolag så försöker de ju faktiskt lösa problemet på ett annat sätt. Vad är det som upprör dig? Du kommer ju kunna fortsätta använda youtube med Adblock så vad är problemet? Eller blev du lika uppjagad när det kom betalfilmkanaler som sände film utan reklam?

Skickades från m.sweclockers.com

Men du bara fortsätter ju att blanda ihop äpplen och päron. Man får inte planka, och man får inte tillträde till ett nöjesfält utan att ha giltig biljett, men man får titta på reklamfinansierad video utan att titta på reklamen.

I mitt första inlägg gör jag inte mycket mer än att torrt konstatera att nej tack, adblock är det som gäller för mig även fortsättningsvis. Varpå jag blir påhoppad. Därför har argumentationen tagit den här vändningen. Jag ser inte ner på de som tittar på reklamen, och jag ser inte ner på de som köper youtube Red heller, men ingen jävel ska komma här och avkräva massa saker av mig de inte kan bevisa att jag är förpliktigad till. Det är lite som att ge bistånd. Javisst, det är väl hedervärt, men sitt för fan inte och klandra de som inte vill ge bistånd. Det är frivilligt, precis som adblock eller inte adblock är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du bara fortsätter ju att blanda ihop äpplen och päron. Man får inte planka, och man får inte tillträde till ett nöjesfält utan att ha giltig biljett, men man får titta på reklamfinansierad video utan att titta på reklamen.

Ok då är jag med på noterna, var väl mest det är med ett brott utan offer jag reagerade på men då förstår jag skillnaden men då är du också emot piratkopiering antar jag (är väl dock en diskussion för ett annat topic).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ok då är jag med på noterna, var väl mest det är med ett brott utan offer jag reagerade på men då förstår jag skillnaden men då är du också emot piratkopiering antar jag (är väl dock en diskussion för ett annat topic).

Jag lyder naturligtvis den lagstiftning vi har idag men jag tycker inte att upphovsrätten i sin nuvarande form är mycket att hänga i granden, och detta säger jag som artist, men det är som sagt en annan diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Konto behöver man väl bara om man ska se porr på youtube, och det finns det bättre sidor för. Sen är din tolkning lika mycket värd som min tills det finns något konkret, och det gör det inte. Det jag hittat är att det står att man kan komma att kartläggas för att reklamen ska kunna anpassas osv, men inte att man måste titta på den. Någons "tanke" med saker och ting är totalt ointressant för mig.

Jag inte bara anser mig ha rätt att, jag har den rätten. Det finns noll exempel på att google skulle ha vidtagit åtgärder mot folk som inte glor deras reklam. Jag tror snarare det är du som övertolkar saker. "Take a chill pill" som min fru brukar säga Hon är från USA.

Kontot kom in i bilden då jag frågade dig om avtalsbrott och ifall det skulle göra någon skillnad om du var tvungen att logga in, eftersom inloggningen är en extra tydlig indikation att du accepterat avtalet. Reklamen är en del av tjänsten så självklart påverkar användandet av adblock tjänsten och därmed är det ett avtalsbrott.

Jag kan tillägga att jag också använder adblock och har brutit mot diverse avtal och upphovsrätter från och till. Jag tycker faktiskt det är fullt motiverat ibland och i många lägen gör det ingen skada. Det jag tycker är märkligt här är bara ditt sätt att rättfärdiga din princip att du minsann inte ska betala för dig hur prisvärt något än är så länge du anser dig ha något kryphål så du inte bryter mot någon lag. Jag har tyckt att du haft vettiga poänger och argument i många ämnen som diskuterats här, därför förvånar det mig lite att du har en vad jag tycker så omogen inställning till detta.

Men nu tänker jag inte lägga mer tid på denna diskussionen, världen lär inte bli bättre av vad som skrivs här. Så ha en trevlig kväll och lycka till med filmtittande var det än är.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Kontot kom in i bilden då jag frågade dig om avtalsbrott och ifall det skulle göra någon skillnad om du var tvungen att logga in, eftersom inloggningen är en extra tydlig indikation att du accepterat avtalet. Reklamen är en del av tjänsten så självklart påverkar användandet av adblock tjänsten och därmed är det ett avtalsbrott.

Jag kan tillägga att jag också använder adblock och har brutit mot diverse avtal och upphovsrätter från och till. Jag tycker faktiskt det är fullt motiverat ibland och i många lägen gör det ingen skada. Det jag tycker är märkligt här är bara ditt sätt att rättfärdiga din princip att du minsann inte ska betala för dig hur prisvärt något än är så länge du anser dig ha något kryphål så du inte bryter mot någon lag. Jag har tyckt att du haft vettiga poänger och argument i många ämnen som diskuterats här, därför förvånar det mig lite att du har en vad jag tycker så omogen inställning till detta.

Men nu tänker jag inte lägga mer tid på denna diskussionen, världen lär inte bli bättre av vad som skrivs här. Så ha en trevlig kväll och lycka till med filmtittande var det än är.

Tack detsamma. Och tack för en diskussion som inte spårat ur till personangrepp och skit utan hållt sig till sakfrågan! Det är tyvärr sällsynt med sådant numera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SÅ jag betalar redan var månad för Google Music, och med Youtube red när det kommer så blir det bara ytterligare 20 kr i månaden för mig för att ha täckning på YTR och även Google music så .. No big deal.. Sväljer den summan.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

@Macatonia: Millenials.. Always feeling so so very entitled, sad fact.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@Xclusiv8:

och ja, polisen skiter i om jag skulle tex blivit rånad på telefon. så nej, jag förlitar mig inte på farbror blå för att lösa mina egna problem, jag är man och är mer än kapabel att lösa saker utan polisiärt involverande. Man up, son!

Ja, för det är så himla bra när människor tar lagen i sina egna händer. Självklart är du fullt kapabel till att avgöra om personen som tog din telefon förtjänar det straff du kokat ihop i ditt huvud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Det tråkiga är att folk tror att det är gratis att hosta videor, då deras personliga internetanslutning är så billig.
Men det är det inte.
Finns beräkningar om vad det kostade att hosta gangnam-style för youtube, och det ligger runt $300,000. Att tycka att man ska få allting gratis och någon annan ska pröjsa för ens underhållning är omoraliskt och naivt.
Vi rör oss mer och mer mot subscription based entertainment. Och det kommer svida i plånboken ifall man har ett brett intresse.

Jag har personligen jättesvårt att "tycka synd" om multinationella företag som "blöder" då deras reklam blir blockad. Särskilt om de tjänar mera deg än hela länders BNP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har personligen jättesvårt att "tycka synd" om multinationella företag som "blöder" då deras reklam blir blockad. Särskilt om de tjänar mera deg än hela länders BNP.

Självklart inte synd om Google, men vill vi ha Youtube gratis(reklamfinansierat) bör vi låta reklamen gå. Detta eftersom Google är ett företag, företag vill gå med vinst, Youtube går inte i dagsläget med vinst, hence, Youtube Red.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Jag har personligen jättesvårt att "tycka synd" om multinationella företag som "blöder" då deras reklam blir blockad. Särskilt om de tjänar mera deg än hela länders BNP.

Nu är det ju tyvärr så att youtube inte går pluss.
http://uk.businessinsider.com/youtube-still-doesnt-make-googl...

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Ja, för det är så himla bra när människor tar lagen i sina egna händer. Självklart är du fullt kapabel till att avgöra om personen som tog din telefon förtjänar det straff du kokat ihop i ditt huvud.

Mm fruktansvärt intelligent att ta lagen i sina egna händer. *sarcasm*

Permalänk
Avstängd

Hur klarar man av att hålla bort elak annonsering?
Wiki - malvertising

Hur filtrerar sajterna (däribland Sweclockers) så att inte malvertising slår igenom?

Vad delar av industrin gör

Adderade million botnet
Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skrivet av wereaz:

Hur klarar man av att hålla bort elak annonsering?
Wiki - malvertising

Hur filtrerar sajterna (däribland Sweclockers) så att inte malvertising slår igenom?

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com...

Vad delar av industrin gör
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com...

Det är just orsaken till varför jag blockat reklam, efter jag gjorde det har jag inte fått ett enda virus.

Aftonbladet eller liknande sida hade ju fått skadligt kod i sina annonser för några år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig något vettigt svar på mina frågor kring kritiken mot youtube red.

Nu har jag äntligen stött på ett väldigt bra argument kring vad som är dåligt med det och det är hur pengarna distribueras.

Dels distribueras pengarna baserat på antalet tittade minuter, vilket först låter bra i mina öron men ju mer jag tänker på det desto sämre är det.
Korta men välproducerade videos med ordentlig research och mycket jobb bakom blir helt plötsligt väldigt väldigt undervärderade.

Det hade ju inte varit ett problem i sig, du tittar på vad du tittar på och dina pengar går till vad du tittar på.
Men så är det inte.

Pengarna du betalar går in i en pool av pengarna och distribueras till vad ALLA tittar på.
Och det känns ju jävligt fel, om jag betalar för youtube red så vill jag att dom pengarna jag betalar ska gå så direkt som möjligt till dom kanalerna jag tittar på.
Jag förstår och tycker det är helt okej att youtube själva tar en del av kakan först.
Men att vad jag tittar på ska få så liten del av kakan jag betalar för känns jättefel.
Och det känns verkligen jättefel att dom stora och populära youtubers som jag inte alls tittar på ska få en del av min kaka istället.

Är det så här det funkar? Eller har personen som pratade om detta fel?

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Håller med. Betalar gärna men vill att mina pengar ska gå till att driva tjänsten och det jag tittar på. Jag anser de kanaler jag följer tankfulla och välproducerade utifrån resurserna, jag vill inte att trams som t.ex. pewdiepie ska ta en stor del pengar från det.
Har man verkligen gått ut med hur fördelningen sker i detalj? Sådant brukar ju vara lite hemligt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]