Behöver tips och råd till hårddisk lagring!

Permalänk
Medlem

Behöver tips och råd till hårddisk lagring!

Hejsan, har i dagsläget fem stycken hårddiskar på min dator som jag använder till lagring. Men jag vill hitta en annan lösning till att spara filerna via nätverket så jag kan få åtkomst till dom utifrån.

Har kollat lite på NAS-lösningar, men vet inte om det är det smidigaste eftersom jag vill ha kvar alla sparade filer på hårddiskarna.
Har även trixat lite med FTP, men känner att jag vill ha något som är lättare när man vill nå hårddiskarna från andra datorer.

Vad ska jag göra Sweclockers, någon bra lösning på mitt problem?

Mvh

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Hur mycket data är det på dessa 5 hdd?

Skulle det vara möjligt att fixa en NAS och bara föra över allt? Själv gjorde jag detta, hade lite över 1.5 TB, tog några timmar men sen så var allt överfört.

Permalänk
Medlem

Är runt 10 TB så kan vara lite problem!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Är runt 10 TB så kan vara lite problem!

Vad blir problemet isåfall? Att föra över allting eller att sätta upp så att du når det utifrån? För du kan ju flytta över hårddiskarna fysiskt till NASen istället om du vill slippa att det tar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morta93:

Vad blir problemet isåfall? Att föra över allting eller att sätta upp så att du når det utifrån? För du kan ju flytta över hårddiskarna fysiskt till NASen istället om du vill slippa att det tar tid.

Hur behåller man filerna när man installerar gamla hårddiskar från en PC i en NAS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hur behåller man filerna när man installerar gamla hårddiskar från en PC i en NAS?

Det undrar jag också, har fått för mig det är omöjligt!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hur behåller man filerna när man installerar gamla hårddiskar från en PC i en NAS?

Många NAS har hotplug, du kan dra ut från din PC och lägga in i någon av din NAS hyllor och så funkar det direkt jag vet inte hur ditt fall är exakt, men om jag inte är helt ute och cyklar ska det inte vara några problem och en NAS ska inte bara kunna ta emot tomma diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av morta93:

Många NAS har hotplug, du kan dra ut från din PC och lägga in i någon av din NAS hyllor och så funkar det direkt jag vet inte hur ditt fall är exakt, men om jag inte är helt ute och cyklar ska det inte vara några problem och en NAS ska inte bara kunna ta emot tomma diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är tveksam och du verkar inte ha testat själv.
För det första måste ju filsystemet konverteras. Det är inga NAS som kör NTFS. Sen ska NAS- OS installeras på en partition etc.

Var hittar du info om att lagringsdiskar på en windowsdator kan användas rakt av i en NAS med alla filer intakta?

På en synolgy kommer det inte funka smidigt iaf.

Eller menar du att man bygger en Windows-NAS?