Speldator för i stort sett bara CS:GO

Permalänk
Medlem

Speldator för i stort sett bara CS:GO

Tjenare!

Tänkte bygga en dator för att bara spela CS:GO på i princip. Tänkte se hur pass mycket man behöver ge för en sådan dator.
Slängde ihop en lite snabbt på inet Inet kundkorg men antar att den är för jädra överdimensionerad isf.

Tänkte se om ni här skulle ha tid/ork och se hur pass prispressad en dator kan bli för det ändamålet. Skärm behövs inte.

Cheerios

Mvh fiddusch

Permalänk
Skrivet av fiddusch:

Tjenare!

Tänkte bygga en dator för att bara spela CS:GO på i princip. Tänkte se hur pass mycket man behöver ge för en sådan dator.
Slängde ihop en lite snabbt på inet Inet kundkorg men antar att den är för jädra överdimensionerad isf.

Tänkte se om ni här skulle ha tid/ork och se hur pass prispressad en dator kan bli för det ändamålet. Skärm behövs inte.

Cheerios

Mvh fiddusch

Datorn du har slängt ihop där räcker gott och väl! Men är du säker på att du inte vill köpa Samsungs Evo 850? 250GB?

Sen hade jag bytt ut grafikkortet mot detta: http://www.inet.se/produkt/5411085/asus-geforce-gtx-750-ti-2g... eller detta http://www.inet.se/produkt/5411423/asus-radeon-r7-360-2gb-oc#...

120GB kan vara lite, men om du bara ska ha CSGO + Windows + Lite program så räcker det väl

Permalänk
Keeper of the Bamse

Frågan är väl vad du kör för inställningar. Att driva CS:GO i 1080p 144hz kanske kräver mer än ett 750ti, men du kanske kör i någon obskyr 4:3 upplösning och allt på lägsta?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ser jag att du inte lagt till Windows, men kan i alla fall tipsa om att CSGO fungerar utmärkt på Linux, så där kan man spara sig en och annan slant med.

För övrigt ser det rätt Ok ut, inte säker på om CSGO är GPU eller CPU tungt dock. I vilket fall som helst lär CPUn klara det med råge.

Sen beror det så klart på hur många FPS du siktar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänk på att moderkortet måste ha en av dom senare biosarna för att fungera med den cpun.
Mejla eller ring inet innan beställning så du slipper massa problem.

Permalänk
Medlem

Det är jag är intresserad av är hur mycket jag kan prispressa datorn, dock vill jag har hög fps, då kanske grafikkortet är för klent? Tänkte att 120 GB SSD-disk borde räcka och sen senare slänga in ngn mekanisk HDD.

Skrivet av ZER0Z:

Tänk på att moderkortet måste ha en av dom senare biosarna för att fungera med den cpun.
Mejla eller ring inet innan beställning så du slipper massa problem.

Hur kollar jag upp detta med BIOSet?

Värt att tillägga är att det ska spelas med lägsta grafiken och 1024 som upplösning.

Tack än så länge för alla tips, var ett tag sen jag byggde dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiddusch:

Det är jag är intresserad av är hur mycket jag kan prispressa datorn, dock vill jag har hög fps, då kanske grafikkortet är för klent? Tänkte att 120 GB SSD-disk borde räcka och sen senare slänga in ngn mekanisk HDD.

Hur kollar jag upp detta med BIOSet?

Värt att tillägga är att det ska spelas med lägsta grafiken och 1024 som upplösning.

Tack än så länge för alla tips, var ett tag sen jag byggde dator.

Det brukar stå på kartong eller direkt på moderkortet, därför du ska kontakta inet innan så dom kan verifiera bios version.
Alternativt väljer du ett annat moderkort som har stöd från start.

Permalänk
Medlem

Du ska inte streama eller något övrigt på datorn? Tänkte om det är något som ligger nära till hands i framtiden, då kanske det kan vara värt att skaffa ett lite bättre grafikkort samt att gå upp till en ixxxxK Cpu.

Om övrigt så antar jag att du vill ligga så stabilt som möjligt på 300fps och inte känna utav microlag eller liknande.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Du ska inte streama eller något övrigt på datorn? Tänkte om det är något som ligger nära till hands i framtiden, då kanske det kan vara värt att skaffa ett lite bättre grafikkort samt att gå upp till en ixxxxK Cpu.

Om övrigt så antar jag att du vill ligga så stabilt som möjligt på 300fps och inte känna utav microlag eller liknande.

Det ska inte streamas. Och jag har redan börjat kolla på Cpu:er med ixxxxK, men tveksam om det behövs. Bara en dator som klarar CS:GO på lägsta och med 1024 som upplösning som jag skrev tidigare. Men låter på er som att uppa grafikkortet ngt iaf.

Permalänk
Medlem

Pentium G3258 processor? Borde trycka ner priset rejält.

Verkar funka väldigt stabilt med bara GTX 750ti och lite OC på CPU: https://www.youtube.com/watch?v=hb21rGSj5Mo

Average 132 FPS på högsta inställningarna 1920*1080 (Dock minimum 75 fps, men kanske blir bättre med lite bättre GPU?).

Edit: Kör du alltså exakt samma kundvagn, fast byter CPU så kan du få ner priset 1200:-
Edit2: Kör du på LÄGSTA inställningarna så ska det absolut inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Det här är vad jag personligen hade valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8712900/2015-11-02

Spelar du i 4:3, 16:10 eller 16:9? Jag spelar på en i7 4790k och ett GTX 970 och jag kör med lite under 300 fps på 4:3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtterN:

Det här är vad jag personligen hade valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8712900/2015-11-02http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8712900/2015-11-02

Spelar du i 4:3, 16:10 eller 16:9? Jag spelar på en i7 4790k och ett GTX 970 och jag kör med lite under 300 fps på 4:3.

CS är ett av få spel som ofta kräver mer av processorn än själva grafikkortet.
Så att köra på en G3258 är inget som rekommenderas.
Lägg hellre pengar på en bra processor och ett billigt grafikkort.

Sen tror jag att det räcker med ett 750ti

Visa signatur

: )

Permalänk
Skrivet av raexxlol:

CS är ett av få spel som ofta kräver mer av processorn än själva grafikkortet.
Så att köra på en G3258 är inget som rekommenderas.
Lägg hellre pengar på en bra processor och ett billigt grafikkort.

Sen tror jag att det räcker med ett 750ti

Förut så hade jag en G3240 och ett MSI Radeon R7 260 och låg på stabila 300 fps lägsta settings 4:3 1024x768
Så en G3258 Ska funka galant

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

Snåla inte på processor när det kommer till csgo, då blir det inga 300 bilder oavsett vilket upplösning och grafikinställningar du knappar in.

Hade personligen köpt en cpu kylare och en k-version på cpun för att åtminstone ha möjligheten att kunna överklocka, ökar dessutom värdet/efterfrågan om du ska sälja senare.

Byt grafikkortet till ett Amd R7 370, är i liknande prisklass fast bättre än ditt 750ti.

G3258 kan kanske funka pga den har ganska bra prestanda per tråd, om du har möjligheten att klocka är det ännu bättre.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8713113/2015-11-02

Permalänk

Mitt tips är att du letar efter ett begagnat grafikkort. för 1000:- får du ett gtx 770 istället för ett 750...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

G3258 kan räcka, byggde en dator till en kompis som har G3220 (3.0 GHz) tillsammans med ett GTX 660 och han kan köra på ganska höga inställningar i runt 100 FPS (brukar dippa lite då och då). Överklockar du G3258 så bör du få ännu mer prestanda.

Här är några videon med CS:GO i 1080p:
G3258 @ 3.2 GHz med GTX 750 Ti: https://www.youtube.com/watch?v=EH3ynoIY5Ak
G3258 @ 4.0 GHz med GTX 750 Ti: https://www.youtube.com/watch?v=hb21rGSj5Mo

Men som andra har sagt så är CS:GO väldigt CPU beroende, så vill du kunna köra i högre inställningar med högre FPS så bör du satsa på en bättre CPU (t.ex. en i5-4690K, som går loss på runt 2000 kr i dagsläget)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiddusch:

Tjenare!

Tänkte bygga en dator för att bara spela CS:GO på i princip. Tänkte se hur pass mycket man behöver ge för en sådan dator.
Slängde ihop en lite snabbt på inet Inet kundkorg men antar att den är för jädra överdimensionerad isf.

Tänkte se om ni här skulle ha tid/ork och se hur pass prispressad en dator kan bli för det ändamålet. Skärm behövs inte.

Cheerios

Mvh fiddusch

Men snälla nån köp inte MSI Geforce GTX 750 Ti 1GB OC !!! Jag är precis på väg att lämna till baka exakt samma kort för att det brusar något otroligt mycket! Nu vet jag inte om alla exemplar är sådana - jag köpte den för att någon pittoresk youtubekanal påstod att den var tyst.

Dessutom kan du t.ex. köpa ett Asus GeForce GTX 750 Ti PH HDMI 2xDVI 2GB från Inet för 1190, det vill säga nio kr billigare. Jag vet dock inte om Asus GeForce GTX 750 Ti låter mindre. Jag har själv funderat att jag kanske ska köpa ett "silent" (ingen fläkt) GTX 750. Men det billigaste är Palit GeForce GTX 750 Ti KalmX HDMI 2xDVI 2GB och då får man gå upp ca 300 kr. Såklart nu har jag inte kolla på andra GeForcekort eller på Radeon-kort för den delen. Köp ultra tyst är i alla fall vad jag vill rekommendera och köp inte MSI Geforce GTX 750 Ti 1GB OC !

// Uppdaderad. Hoppsan, fick syn på att du snokade på MSI Titanium-versionen, jag hade versionen utan "Ti"... men produkterna är ändå för lika för att jag skulle våga köp Ti-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtterN:

Det här är vad jag personligen hade valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8712900/2015-11-02http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8712900/2015-11-02

Spelar du i 4:3, 16:10 eller 16:9? Jag spelar på en i7 4790k och ett GTX 970 och jag kör med lite under 300 fps på 4:3.

Du har lagt med två grafikkort, det gamla 1GB och en ny 2GB. Dessutom finns en 2GB GTX 750 Ti på Inet för 1190. Men efter att ha använt Hyper 212 EVO skulle jag nog vilja rekommendera att man tittar på kylaren Be-Quiet Pure Rock, som nu ligger på samma pris som Hyper 212 Evo, ser bättre ut, kyler bättre, låter mindre osv osv. Men vill man överklocka G3258, vilket man nog vill, så tycker jag man ska överväga en all-in-one vattenkylare. Idag önskar jag nästan att jag lagt lite mer pengar och köpt en vattenkylare, så att jag kunde ha överklockat min G3258 över 4,0 GHz utan att komma upp i temperaturer på 70 grader. För alla G3258 är inte så bra som de är för vissa på youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu ser jag att du inte lagt till Windows, men kan i alla fall tipsa om att CSGO fungerar utmärkt på Linux, så där kan man spara sig en och annan slant med.

För övrigt ser det rätt Ok ut, inte säker på om CSGO är GPU eller CPU tungt dock. I vilket fall som helst lär CPUn klara det med råge.

Sen beror det så klart på hur många FPS du siktar på.

Skickades från m.sweclockers.com

CS GO har blivit väldigt CPU tungt, speciellt om man spelar på 32 spelar servrar osv. Ett GTX 760 ti klarar ganska höga FPS faktiskt, så länge CPUn hänger med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiddusch:

Tjenare!

Tänkte bygga en dator för att bara spela CS:GO på i princip. Tänkte se hur pass mycket man behöver ge för en sådan dator.
Slängde ihop en lite snabbt på inet Inet kundkorg men antar att den är för jädra överdimensionerad isf.

Tänkte se om ni här skulle ha tid/ork och se hur pass prispressad en dator kan bli för det ändamålet. Skärm behövs inte.

Cheerios

Mvh fiddusch

Fick syn på din fläskiga 144Hz skärm. Om du vill komma upp i så många frames bör du nog klocka skiten ur G3258 så gå med en bra vattenkylare. Och jag vet inte inte riktigt hur bra GTX 750 kommer klara uppgiften. Man kan köpa en Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 2G för 2000 kr nu. Här kan du se benchmark mellan den och GTX 750 Ti: http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-960-vs-GeForce-GTX-750-Ti

För BioShock Infinite kom GTX 960 upp i 75,8 fps medan GTX 750 ti låg på 46,7.

Kanske du bara ska bita i det sura äpplet och och ta en vanlig 60Hz skärm. Fördelen är att du kan få en sådan för 1/3 av priset.

Ett till alternativ om du vill vara riktigt budgetminded, är att helt enkelt köra CS Go med den integrerade grafiken i G3258. Jag har kört Mirror's Edge och Tomb Raider Underworld med bra result med endast G3258 @ 4,0 GHz. Men då får du nog skrota tanken att köra i 144 fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Du har lagt med två grafikkort, det gamla 1GB och en ny 2GB. Dessutom finns en 2GB GTX 750 Ti på Inet för 1190. Men efter att ha använt Hyper 212 EVO skulle jag nog vilja rekommendera att man tittar på kylaren Be-Quiet Pure Rock, som nu ligger på samma pris som Hyper 212 Evo, ser bättre ut, kyler bättre, låter mindre osv osv. Men vill man överklocka G3258, vilket man nog vill, så tycker jag man ska överväga en all-in-one vattenkylare. Idag önskar jag nästan att jag lagt lite mer pengar och köpt en vattenkylare, så att jag kunde ha överklockat min G3258 över 4,0 GHz utan att komma upp i temperaturer på 70 grader. För alla G3258 är inte så bra som de är för vissa på youtube...

Hoppsan! Hade precis kommit hemifrån skolan och var trött. Hursomhelst så valde jag den dyrare 750 ti pågrund av att den har en bättre kylare. Har också en kompis som har fått upp sin Pentium G3258 till 4,8 Ghz med en Hyper 212 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtterN:

Hoppsan! Hade precis kommit hemifrån skolan och var trött. Hursomhelst så valde jag den dyrare 750 ti pågrund av att den har en bättre kylare. Har också en kompis som har fått upp sin Pentium G3258 till 4,8 Ghz med en Hyper 212 Evo.

Ok, då förstår jag. Lyckligt lottad, eller skicklig, vän du har!

Permalänk
Medlem

Jag har tre olika datorer och har även flyttat delar fram och tillbaka. Min slutsats är att CPU:n är mycket viktigare än grafikkortet. Har du GTX560Ti eller bättre så blir det bra flyt. De CPU jag provat är G3258 (klockad till 4GHz sedan kom jag inte längre), i5 (överklockad till 4,4GHz) och i7 (överklockad till 4,4 GHz). grafikkorten jag växlat mellan är GTX560Ti och GTX960. Jag kör oftasts på low settings för att prioritera FPS i alla lägen. G3258 fixk jag aldrig att köra lika snabbt som i5 eller i7 med samma klockfrekvens. För mig funkade inte G3258 tillräckligt bra för att jag skulle vara nöjd, fps gick upp och ner lite för mycket, den låg inte stabilt på 200-300 fps där jag vill ha den. Jag provade även hyperthreading på och av, det var ingen märkbar skillnad. Jag har kört en samma demobenchmark med massa olika settings och olika hårvarukofnigurationer och klockat detta. Om någon vill ha resultaten så kan jag lägga upp dem (om jag hittar dem igen, det var några månader sedan jag körde testerna )