Permalänk
Medlem

Val av projektor

Hej!

Jag har fått i uppgift att köpa in en lämplig projektor till en bygdegård, salen är på ungefär 200 kvm. Den kommer främst att användas för presentationer men jag kan tänka mig att den ibland även kommer att användas för att se på TV. Lokalen kan inte mörkläggas helt så jag antar att ljusstyrkan är viktig. Har ni några tips om en passande projektor med lämplig duk kring 10 000?

Permalänk
Medlem

I ett upplyst rum skall du köra på en projektor med 3000+ Ansi lumen och en duk med 1.0 Gain.
Sen får du fundera på upplösningen och bildformatet, presentationer passar ofta bra i 1024*768 i 4:3 format.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Skulle denna fungera eller är det ett dumt val?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1449264

Permalänk
Bildexpert 📺

Benq W1070 är ett mycket bra val ur bildkvalitetsynpunkt då den är anpassad för bild- och färgåtergivning snarare än ren ljusstyrka i vitt för presentationer. Den har ett kort kastavstånd vilken kan vara en för- eller nackdel beroende på situationen. I praktiken är den inte särskilt ljusstark. Kring 1000 lumen beroende på hur man pressar inställningarna. Där finns det andra projektorer som är ljusstarkare till priset av sämre färgåtergivning.