AMD förbereder ny Catalyst Omega-drivrutin

Permalänk
Medlem

Så, det är främst 3xx och fury som kommer ha nytta av denna uppdatering antar jag. Hoppas att mitt 290X kanske får en skjuts med.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En gång i tiden fanns det 3:e parts tweakade drivrutiner som kallades för Omega drivers:
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Drivers

Minns jag körde dessa för att överhuvudtaget få ATi All in Wonder Radeon att fungera någorlunda som capturekort.

Använde dom för att softmodda mitt 9800SE till 9800Pro.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Stämmer det där så var det förjävligt utav AMD. Bojkotta skiten och stödköp Nvidia!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det låter gött för AMD användarna.

Varför har inte NVIDIA ett sådant maffigt namn i sina drivisar för?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Novdid:

*** raderat ***

De två personerna som tramsar om detta i tråden försöker uppenbart skapa ett skandal där ingen finns. Att man sedan försöker jämföra ett borttaget inlägg med falsk marknadsföring visar hur dåligt insatta en del människor tyvärr är.

Om drivaren är på väg så är det ganska uppenbart att det turkiska kontot inte inte bör vara först utan det engelskspråkiga. Det som stod i den länkade tråden läser jag som en ren dementi då AMD själva vill berätta när det är tänkt att berätta och inte läckas av några turkar.

Men vi får väl se, jag petade lite på redaktionen tidigare så jag antar att de kollar hur det ligger till med. Omega-drivaren är ingen årlig företeelse men det är ju inte orimligt att en sådan drivare kommer i år med.
Nvidia brukade släppa sådanna förut som gick under namnet Big Bang. Kom en under Geforce 8000/9000-tiden och en under Geforce 200-tiden om jag nu inte minns helt fel. Personligen tycker jag generellt att sådanna fokuserade drivare där man pushar framåt är bra och något som båda företagen borde skicka ut årligen. Bra tillfälle att presentera ny funktionalitet med.

Citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

har också konstanta krascher fast med ett 290x måste volta de för att de ska fungera som de ska..
och de gäller win7-10 oavsett drivare

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Jag hade enorma problem med HD 7850 och krascher i Windows 10, jag drog slutsatsen att hårdvaran var boven i dramat, efter en bakning (200c i 7 minuter i ugn) försvann alla mina problem. Jag misstänker att Asus hade gått lite hårt fram i sin OC från fabrik och minnet på kortet fått lida en del. Som sagt bakning (tro det eller ej) kan laga äldre grafikkort med lite flyt. Jag fick dessutom en del artifacter ska tilläggas och detta är den sista utvägen om inget annat fungerar...

Jo det vet jag om. Gick även laga xbox 360 med rrod på detta viset tillfälligt i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kimb0:

har också konstanta krascher fast med ett 290x måste volta de för att de ska fungera som de ska..
och de gäller win7-10 oavsett drivare

Det låter som att det är fel på kortet, såvida det inte är ett problem som skulle uppstått pga moderkort eller nätaggregat då. Överväg att kontakta butiken du köpte det från för RMA.

Att någon enstaka drivrutin kan krångla, oavsett grafikkort, är inte helt onormalt. Men när det är problem med samtliga drivare är det något annat fel. Hoppas du får problemet fixat, det där låter ju extremt drygt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loqe:

Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

Vad snackar du om? Har aldrig haft en crash i win10.. Kanske borde kolla upp resten av datorn?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kimb0:

har också konstanta krascher fast med ett 290x måste volta de för att de ska fungera som de ska..
och de gäller win7-10 oavsett drivare

Ok det var tråkigt, men det verkar som sagt att drivarna till Windows 10, fungerar bra för de flesta av oss.
Inte mycket tröst för dig som har problem, jag vet.
Har du testat att köra resten av systemet på stock?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

håller tummarna då för en fungerande linux drivrutin med stöd för senaste mjukvara. Hoppa till AMD med Freesync på linux skulle vara gott.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg med utgångspunkt ifrån § 1.5 och sedan onödiga svar på detta. Inlägg som är utformade för att reta upp, s k flamebaits, och starta onödiga diskussioner är inte tillåtna.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimb0:

har också konstanta krascher fast med ett 290x måste volta de för att de ska fungera som de ska..
och de gäller win7-10 oavsett drivare

Förstår inte vad ditt problem har med drivrutiner eller denna nyhet att göra överhuvudtaget...?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det låter som att det är fel på kortet, såvida det inte är ett problem som skulle uppstått pga moderkort eller nätaggregat då. Överväg att kontakta butiken du köpte det från för RMA.

Att någon enstaka drivrutin kan krångla, oavsett grafikkort, är inte helt onormalt. Men när det är problem med samtliga drivare är det något annat fel. Hoppas du får problemet fixat, det där låter ju extremt drygt. :/

har lämnat in de en gång utan att dom kunde hitta nåra fel men har nu testat de med en intel x79 och min gamla amd rigg med samma fel

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Förstår inte vad ditt problem har med drivrutiner eller denna nyhet att göra överhuvudtaget...?

Skrivet av Loqe:
Hoppas att de får till drivrutinerna så de inte kraschar konstant då i Win10.

skrev mitt utalande efter vad han skrev

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming