Hjälp med förklaring M.2

Permalänk
Medlem

Hjälp med förklaring M.2

Hej!
Dum fråga!
Jag har ett asus Z97-A och skall köpa SSD m.2 Fungerar den till mitt moderkort? Jag har försökt att läsa på om det men jag fattar ingenting.

tack för svar

Permalänk
Medlem

@tainth:

Yes det funkar på ditt moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

M.2 är den platsen ovanför dina PCIe
http://content.hwigroup.net/images/products_xl/215518/asus-z9...

Står även "M.2 Support" där.

Du trycker i din SSD i hållaren där det står "42DF8" på bilden och sedan skruvar fast den med skruvplatsen ovanför som du ser på bilden med.

Permalänk
Medlem

Ja exakt så långt är jag med, men det pratas om formfaktor också "PCIe 3.0 x4 (up to 32 GB/s) NVMe 1.1" Vad menar dom med detta? Är det om man vill koppla in den via en PCIe slot bara?

Permalänk
Medlem

Det finns olika gränssnitt för m.2-diskar, PCIe och SATA, du ansluter fortfarande båda i en m.2-port men gränssnitten är olika och behöver matcha mellan disk och moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av tainth:

Ja exakt så långt är jag med, men det pratas om formfaktor också "PCIe 3.0 x4 (up to 32 GB/s) NVMe 1.1" Vad menar dom med detta? Är det om man vill koppla in den via en PCIe slot bara?

M.2 kan använda antingen SATA eller PCIe för kommunikation, och moderkort stödjer ofta båda. Ditt moderkort verkar dock endast ha stöd för PCIe, så du kan inte använda M.2-enheter som använder SATA. 950 Pro använder PCIe, så där är det lugnt. Däremot så kör 950 Pro PCIe 3.0 x4 (max 32 Gb/s), medan ditt moderkort kör PCIe 2.0 x2 (max 10 Gb/s), så moderkortet kommer att flaskhalsa en 950 Pro ganska rejält. 10 Gb är 1250 MB/s, så du kommer endast få ut ca hälften av läshastigheten som 950 Pro klarar.

Sen använder 950 Pro också NVMe-protokollet, istället för det äldre AHCI, så moderkortet måste stödja det också. Lyckligvis så gör ditt moderkort det sedan BIOS 2205, så du kan behöva uppgradera BIOS för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Här har du en lång förklaring av m.2:
http://arstechnica.com/gadgets/2015/02/understanding-m-2-the-...

Det jag vet om som kan variera med m.2 är "key" och storlek på enheten/platsen. Olika key-varianter har stöd för olika anslutningar, t. ex SATA eller PCIe och olika antal PCIe-lanes.

Kollade runt lite, verkar som både den SSD:n och ditt moderkort kör m-key så det ska fungera.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Entusiast

M.2 är lite rörigt eftersom det är rätt mycket olika saker att hålla ordning på där allt samlas under ett namn. M.2 är en formfaktor och inte en databuss vilket ställer till det lite när man jämför den med SATA och PCIe. Jag ska göra ett försöka reda ut det lite.

M.2 finns i en massa olika versioner. Först har vi olika storlekar. Det finns fyra olika bredder (12, 16, 22 och 30 mm) samt åtta olika längder (16, 26, 30, 38, 42, 60, 80 och 110 mm). Som tur är har vi än så länge bara sett en bredd, nämligen 22 mm på PC sidan och den har blivit defactostandard. Längder finns några olika men 60 och 80 verkar vara de vanligaste. Moderkorten kan dessutom enkelt stödja flera olika längder. Ditt moderkort stödjer till exempel både 60 och 80 mm långa M.2. Modulerna är namngivna efter storleken och tittar vi i produktbladet på ditt moderkort står det att det finns stöd för M.2 2260 och 2280. De två första siffrorna är bredd och de två sista är längd. Tittar vi på Inet står det M.2 (2280) på 950 Pro så det är alltså inga problem. Det finns även lite olika tjocklekar som specificerar om det får finnas komponenter på båda sidorna och kortet men det verkar inte vara relevant för PC.

Nästa steg är kontakten. På moderkortet står det M key vilket är en av 12 möjliga designer på kontakten. Det är hacken i kontakten som skiljer sig åt. Nu är det bara 4 olika som faktiskt är specade än så länge. Resten är resarverade för framtida bruk. Idag finns A, B, E och M. Det som skiljer är vilka bussar som kontakten hanterar. M.2 är som sagt en formfaktor och man kan använda den till mycket. För SSD är det SATA och PCIe som gäller men M.2 stödjer även USB, I22, DisplayPort, UIM, HSIC, SSIC, SMBus, SDIO, UART och PCM. Fast eftersom antalet pinnar är begränsat så kan man inte använda alla samtidigt. Därför har man valt lite olika kontakter för att man inte ska kunna sätta in ett kort i en kontakt som inte har rätt stöd. Mest relevant för PC är B och M som båda har stöd för PCIe och SATA. M har stöd för x4 PCIe och SATA medan B har x2 PCIe SATA och USB. Det finns kontakter som tar både M och B. Ditt moderkort har M och 950 Pro vill inte avslöja vad de har men eftersom det är x4 PCIe så kan vi utgå från att det är Key M eftersom det är enda med stöd för det. Vidare står det Socket 3 på moderkortet vilket betyder att du har stöd för PCIe 3.0. Finns även Socket 2 som är PCIe 2.0. För det vore för enkelt att skriva ut det direkt.

Det här är en lite lurig grej med M.2 för många förknippar det med PCIe SSD men det finns även M.2 med SATA 3. Faktum är att det är relativt få SSD med M.2 som faktiskt kör PCIe än så länge. Det kommer komma väldigt många och SATA över M.2 kommer antagligen inte användas framöver men nu får man läsa på vad man köper för annars blir man besviken på prestandan. Nu är Samsung 950 Pro en PCIe 3.0 x4 så den har mer prestanda än normalanvändaren vet vad den ska göra av.

Tittar man i instruktionsboken framgår det att ditt moderkort enbart stödjer PCIe på M.2 så om du hade köpt till exempel den här: http://www.inet.se/produkt/4304846/samsung-850-series-evo-250... så hade det inte fungerat på ditt moderkort. Lite lurigt eftersom båda är en SSD från Samsung med M.2 2280.

Så storleken, kontakten och bussarna stämmer så det är bara att tuta och köra.

Angående NVMe så har det med hur datorn pratar med SSDn att göra. Du kan se det som en drivrutin som hanterar hur man läser och skriver data mellan SSD och RAM. Tidigare körde vi på något som heter AHCI som är en standard som spikades när i princip all lagring gjordes på hårddisk. Därför behövde de inte bry sig så mycket om latenser i systemet för att hårddiskar är såpass långsamma. De läser och skriver även sekventiellt i en dataström. En SSD fungerar fundamentalt annorlunda då det går extremt snabbt att hitta data då man inte behöver vänta på att ett skrivhuvud ska flytta sig och på att en skiva ska snurra till rätt ställe. Vidare så skriver och läser en SSD data parallellt. Man kan se det som en sorts intern RAID. En SSD läser och skriver till flera minneskapslar samtidigt och kan på så sätt öka hastigheten kraftigt. Vill minnas att konsumentenheter brukar köra 8 kanaler men det finns serverinriktade SSD med över 20. En SSD kan alltså av naturen hantera parallella operationer vilket AHCI inte kan hantera. AHCI har därför begränsat prestandan hos SSD ett tag. Först var det SATA 3 som var bromskloss och sedan när man gick över till PCIe så var det AHCI som tog stopp. Stöd för NVMe är inte ett måste men det ökar prestandan och framöver kommer det bli standard för SSD-lagring.

Stödet i lite äldre plattformar har varit sådär och det står inget om NVMe i manualen, däremot står det lite om AHCI så det är möjligt att moderkortet inte har stöd för det. Det ska finnas en BIOS (UEFI) uppdatering som lägger till stöd så se till att du har uppdaterat till senaste versionen.

Jag tror jag fick med allt nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

M.2 kan använda antingen SATA eller PCIe för kommunikation, och moderkort stödjer ofta båda. Ditt moderkort verkar dock endast ha stöd för PCIe, så du kan inte använda M.2-enheter som använder SATA. 950 Pro använder PCIe, så där är det lugnt. Däremot så kör 950 Pro PCIe 3.0 x4 (max 32 Gb/s), medan ditt moderkort kör PCIe 2.0 x2 (max 10 Gb/s), så moderkortet kommer att flaskhalsa en 950 Pro ganska rejält. 10 Gb är 1250 MB/s, så du kommer endast få ut ca hälften av läshastigheten som 950 Pro klarar.

Sen använder 950 Pro också NVMe-protokollet, istället för det äldre AHCI, så moderkortet måste stödja det också. Lyckligvis så gör ditt moderkort det sedan BIOS 2205, så du kan behöva uppgradera BIOS för att det ska fungera.

Okej, men det står att det är 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) på Z97-A, därför jag blir förvirrad. Den säger att den finns 3,0 x 16 men 950 pro säger PCIe 3.0 x4

Permalänk
Medlem

Wow tack för den långa förklaringen @Zotamedu:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tainth:

Okej, men det står att det är 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8) på Z97-A, därför jag blir förvirrad. Den säger att den finns 3,0 x 16 men 950 pro säger PCIe 3.0 x4

Det är de vanliga PCIe-platserna, för grafikkort osv. Vad M.2 använder på det moderkortet står inte i specifikationerna, men på översikts-sidan så står det 10 Gb/s (= PCIe 2.0 x2). De flesta Z97-moderkort kör med det p.g.a. Z97 inte har så många PCIe-linor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är de vanliga PCIe-platserna, för grafikkort osv. Vad M.2 använder på det moderkortet står inte i specifikationerna, men på översikts-sidan så står det 10 Gb/s (= PCIe 2.0 x2). De flesta Z97-moderkort kör med det p.g.a. Z97 inte har så många PCIe-linor.

Jaha, a det var dum fråga av mig,blandade ihop allt. klart att det inte har något att göra med PCIe platserna för grafikkort m.m. Tack för infon då kan jag inte köpa den för att inte strypa den och behöver isf gå upp till ex asus x99.

Tack för alla svar