Oculus: "Kablar är ett stort hinder för virtuell verklighets framgång"

Permalänk

Problemet finns ej då majoriteten kommer spela stillasittande, precis som med Wii. Rullstolsburna actionhjältar kommer troligtvis vara vägen att gå.

Permalänk
Medlem

Ha datorn i en ryggsäck...?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem

Gör man bara kablarna tillräckligt långa och flexibla. Så man kanske kan ha kablarna via ett axelband/ryggband så kablarna går ut vid nacken nerför ryggen. så att kablarna inte drar headsetet neråt/tar emot när man rör huvudet, då borde man kunna ha dem så slappa att det inte tar emot när man rör huvudet, det borde väll inte vara lika störande iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om Valve förväntar sig att användarna ska avsätta ett rum med mjuka väggar för VR lek så är det ju redan en flopp.
Jag säger inte att vi aldrig kommer att hamna där, vi var ju där en gång i tiden med Amiga VR.
Men för att VR verkligen skall slå igenom så måste det bli billigt och bra.
Det görs bäst med kabel och sittandes.

När man bär en Vive och närmar sig en av väggarna i rummet man befinner sig i kommer man se ett svagt rutnät som representerar väggen, just för att man ska kunna vara säker på att inte gå in i den. Man behöver alltså inte ha några vadderade väggar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cesse00:

Ha datorn i en ryggsäck...?

Ja, för datorn behöver ju ingen ström eller så...eller hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Trodde dom menade problemet med kablar som inte klarar bra hastigheter.. exempelvis att vi i dag inte har någon vettig standard som klarar högupplösta skärmar i vettig uppdateringsfrekvens.
Som 4K/5K/8K 144Hz.. fixa det snarast

Det trodde jag med, jag ser inte varför alla spel skulle kräva att du står upp........ eller går runt. Warthunder är den typ av spel jag kommer spela med detta=P

Permalänk
Medlem

@masse70: Trådlös laddning...?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |

Permalänk
Medlem

Sladdmontering i taket skulle lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

...kablarna är ett enormt hinder för virtuell verklighets framtida framgångar, då slutanvändaren inte har en assistent som "dansar" runt bredvid och håller dessa ur vägen

De flesta verkar ju ense om att det måste skapas mängder av enklare okvalificerade låglönejobb i Sverige i framtiden med tanke på hur landet utvecklas, och det här vore väl ett perfekt exempel på detta?

Gamla jobb rationaliseras bort och nya jobb tillkommer, som det här: Att se till att husbonden inte snubblar på hdmi-sladden.

Permalänk
Medlem

Jag vet! Man gör VR av en hjälm och en dräkt. Dessa laddar du likt ett batteri. Sedan är det bara att köra på utan kablar tills nästa gång du behöver ladda upp hjälmen och dräkten.

Jag är inte lite smart jag! <333

Permalänk
Skrivet av Silles:

Det trodde jag med, jag ser inte varför alla spel skulle kräva att du står upp........ eller går runt. Warthunder är den typ av spel jag kommer spela med detta=P

Har själv tänkt på att ha VR till war thunder, dock så har jag hört att det inte ska vara lika bra som tex track ir.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

"Mobile VR will be successful long before PC VR goes wireless"

Jag tror VR kommer bli störst till spel ja.

Ett fristående vr-headset skulle väl möjligtvis kunna användas till filmtittande och enklare spel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jag vet! Man gör VR av en hjälm och en dräkt. Dessa laddar du likt ett batteri. Sedan är det bara att köra på utan kablar tills nästa gång du behöver ladda upp hjälmen och dräkten.

Jag är inte lite smart jag! <333

Problemet med att ha en gaming-laptop i en ryggsäck (som är den enklaste implementationen av din lösning) är väl att VR-lösningarna behöver fasta kameror i rummet som trackar dina rörelser och att de behöver prata med din dator. Men annars skulle din lösning fungera. Förutom att det skulle vara svårt med prestanda, kylning och batteritid såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wait what ?
Hur blir en kabel ett problem bara för att man inte kan se den ?
Du tror väl inte på alvar att någon (utöver reklamfilmerna) kommer att spänna på sig ett VR headset och sedan springa runt i ett rum ?

Skrivet av Igelkotten Igge:

Problemet finns ej då majoriteten kommer spela stillasittande, precis som med Wii. Rullstolsburna actionhjältar kommer troligtvis vara vägen att gå.

Om ni två har tänkt lira FPS och rally med VR-headset förstår jag att ni förblir sittande. Logiskt. Säkert jättemånga som kommer spela så, och då är det inget problem med kabel.

Dock tror jag inte att jag är ensam om att gilla peka-klicka-äventyr, och den genren tror jag funkar svinbra ståendes i ett rum.
Så för mig kan kablar helt klart bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kabel fungerar bra när man spelar med ett headset.
Så varför skulle det inte fungera med ett VR set ?

Men vänta nu, kabel ser ju inte bra ut när man demar en produkt, eller när man har ett helt rum avsett för sina VR övningar.
Så detta är ett problem för utvecklarna, inte för de som faktiskt kommer att använda produkten.

Vi pratar här om Roomscale VR. Alltså positionell tracking över ett helt normalstort rum.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Det trodde jag med, jag ser inte varför alla spel skulle kräva att du står upp........ eller går runt. Warthunder är den typ av spel jag kommer spela med detta=P

Det skulle vara spel som lägger till saker till verkligheten isåfall.
Men då är vi inne på Augmented reality games, då är det glasögon man går runt med.
Men vore coolt om man kan spela utomhus... men kommer nog se ganska udda ut om man springer runt och slåss med monster som bara dom med *augmented reality glasögon* ser.

Men det känns mer som nästa steg efter VR, då bärbar hårdvara och batteriteknik blir tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

Har själv tänkt på att ha VR till war thunder, dock så har jag hört att det inte ska vara lika bra som tex track ir.

Vet inte men track ir så kan du inte kolla helt bakåt då ser man ju inte skärmen=P