Processorn ligger på 50 grader vid normal användning, bra?

Permalänk
Medlem

Processorn ligger på 50 grader vid normal användning, bra?

Undrar om 50 grader vid normal användning är bra, ska testa och kolla vad det är när jag spelar GTA imorn och se skillnaden. Men vad tycker ni? vad ligger eran på?

Permalänk
Medlem

@kvarn123:

Mina ligger runt 30grader i idle men om den håller sig runt 50-70 när du är i load så är det nog inga större problem, går den över det så kanske du bör kolla om du monterat kylaren rätt, eller om den behöver ny kylpasta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Vad är det för processor och vilken kylare? Vissa har en tendens att stiga ganska högt.

Jag har en i7 4790k som brukar vara ganska varma, men jag har cirka 30-33c idle med en Hyper 212 evo, och cirka 60c i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Vad är det för processor och vilken kylare? Vissa har en tendens att stiga ganska högt.

Jag har en i7 4790k som brukar vara ganska varma, men jag har cirka 30-33c idle med en Hyper 212 evo, och cirka 60c i load.

Jag har amd a10 7870K och eb cooler master seidion (stav) 120v och jag ligger på 77 grader stabilt i spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvarn123:

Jag har amd a10 7870K och eb cooler master seidion (stav) 120v och jag ligger på 77 grader stabilt i spelet...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan det bli mindre ifall jag sänker mina settings till high kanske?

Permalänk
Skrivet av kvarn123:

Kan det bli mindre ifall jag sänker mina settings till high kanske?

77c är inga problem! Går det över 90c skulle du kunna tänka lite på det.

Permalänk
Medlem

Du borde kolla upp vilken hastighet fläkten och pumpen går i snurrar pump och fläkt som de ska så är nog en ommontering på plats.

Skrivet av Makaveli1:

77c är inga problem! Går det över 90c skulle du kunna tänka lite på det.

Stämmer inte temperaturen ska helst inte ligga över ca 70 grader med den processorn han har

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

77c är inga problem! Går det över 90c skulle du kunna tänka lite på det.

Nu har jag inte använt AMD på väldigt länge, men har inte AMD i regel lägre värme-tröskel än Intel processorer? Har för mig någon har så lågt som på 60-sträcket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Nu har jag inte använt AMD på väldigt länge, men har inte AMD i regel lägre värme-tröskel än Intel processorer? Har för mig någon har så lågt som på 60-sträcket.

62 core 72 sockel på vishera, vet inte hur A10 serien står sig dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Inaktiv

Då skulle nog TS frågan vara berättigad, om han får 77c. Då börjar ju CPU också att throttla (Innan 72) för att rädda det som räddas kan. En bättre kylare kan nog vara en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Då skulle nog TS frågan vara berättigad, om han får 77c. Då börjar ju CPU också att throttla (Innan 72) för att rädda det som räddas kan. En bättre kylare kan nog vara en idé.

Jag har ju vanliga fläkten men aa den lär väl endå göra sämre ifrånsig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvarn123:

Jag har ju vanliga fläkten men aa den lär väl endå göra sämre ifrånsig?

Skickades från m.sweclockers.com

En stock kylare är alltid i botten segmentet av kylare. Det går att starta datorn och kanske spela lite film / surfa, men allt annat intensivt kommer att få värmen att skjuta i höjden. Finns bra kylare för bara hundralappar eller upp till tusenlappar om du vill unna datorn lite extra bling bling

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvarn123:

Jag har ju vanliga fläkten men aa den lär väl endå göra sämre ifrånsig?

Skickades från m.sweclockers.com

Den medföljande kylaren är så usel att jag inte blir förvånad att processorn överhettar. Har inte använt en medföljande kuylare på fem år och hjälper jag mina bekanta med ett datorbygge är en bättre kylare ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den medföljande kylaren är så usel att jag inte blir förvånad att processorn överhettar. Har inte använt en medföljande kuylare på fem år och hjälper jag mina bekanta med ett datorbygge är en bättre kylare ett krav.

Aa men det känns konstigt att det är så högt för jag har ju endå vattenkylning på nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kvarn123:

Aa men det känns konstigt att det är så högt för jag har ju endå vattenkylning på nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Då missförstod jag. I så fall behöver du montera om kylaren så att den sitter bra. Är du medveten om att bara använda mycket lite kylpasta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kvarn123:

Aa men det känns konstigt att det är så högt för jag har ju endå vattenkylning på nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Vattenkylning är sjukt överskattat..Speciellt AIO's, inget illa menat..Men en Evo 212 slår oftast 120mm radiatorer.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stenkul:

Vattenkylning är sjukt överskattat..Speciellt AIO's, inget illa menat..Men en Evo 212 slår oftast 120mm radiatorer.

Visst är luftkylning vs vattenkylning kul på alla nivåer, men har TS en vattenkylning (Fick intrycket någonstans i tråden att han körde med en stock kylare) så har antingen kylaren i sig gett upp eller så är vattenblocket felmonterat på något sätt.

Jag hade tagit bort all kylpasta och monterat om den med t.ex. Arctic Silver och skruvat in vattenklossens fäst-skruvar i X-mönster, istället för att gå rakt sol/motsol mönster för att få en jämn fördelning av tryck på kontaktytan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Visst är luftkylning vs vattenkylning kul på alla nivåer, men har TS en vattenkylning (Fick intrycket någonstans i tråden att han körde med en stock kylare) så har antingen kylaren i sig gett upp eller så är vattenblocket felmonterat på något sätt.

Jag hade tagit bort all kylpasta och monterat om den med t.ex. Arctic Silver och skruvat in vattenklossens fäst-skruvar i X-mönster, istället för att gå rakt sol/motsol mönster för att få en jämn fördelning av tryck på kontaktytan.


Kryssdra är viktigt annars ligger den inte an riktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Visst är luftkylning vs vattenkylning kul på alla nivåer, men har TS en vattenkylning (Fick intrycket någonstans i tråden att han körde med en stock kylare) så har antingen kylaren i sig gett upp eller så är vattenblocket felmonterat på något sätt.

Jag hade tagit bort all kylpasta och monterat om den med t.ex. Arctic Silver och skruvat in vattenklossens fäst-skruvar i X-mönster, istället för att gå rakt sol/motsol mönster för att få en jämn fördelning av tryck på kontaktytan.

Aa, det var ju så att jag bytte processor för inte längesedan, jag har gått rillbaka till dom 4 ggr nu föf att jag har fått blue screen efter processorbytet, kan det möjligtvis vara pga vattenblocket som inte sitter fast ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com