Permalänk

Är SSD ett måste?

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Permalänk
Avstängd

@Blennermo:

Skaffar du ssd så går du aldrig tillbaka till en vanlig hdd förutom för lagring då givetvis:-)

Så ja.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

om du är på budget, nej

men har du råd, ja

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Beror på användningsområde.

Burk som står och kör som filserver över nätverket men saknar skärm osv.
Nä, går bra utan. Eller en gammal dator som kör spel från 1990 talet..

Burk du har skärm på och använder, absolut önskvärt.

Har svårt att se förnuftiga argument till att inte vilja ha SSD. . .

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

SSD är prio, oavsett budget

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Ska du syssla med saker på skrivbordet så bör du ha SSD. Ska du enbart spela behöver du inte det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja

Långt svar: Ja det är ett måste

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Håller med @Kare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

SSD är prio, oavsett budget

jag vill fortfarande påstå att om du har tajt budget och behöver mycket utrymme, samt kanske taskig uppkoppling och inte vill behöva tanka ner massa spel om igen om man spelar en massa olika spel så är det inte ett krav.

det gör endast laddtider och windowsmiljö snabbare.

exempel: du måste lagra 1TB data och har en stram budget, köper du 1TB HDD eller en 1TB SSD?
Edit: det är ett prishopp på 600kr -> 3500kr, min poäng är att i min mening kan man inte säja ett 100% ja eller nej utan att veta om den specifika användarens budget, syfte och då prioriteringar om det då är låg budget, personen kanske orkar med loading screens on den får lite bättre flyt i spelen.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ja det tycker jag. Dom är så billiga nu ändå. Skulle hellre ta en 120gb SSD än en 500gb HDD..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ska du syssla med saker på skrivbordet så bör du ha SSD. Ska du enbart spela behöver du inte det.

Fel. Du bör ha en SSD även om du "bara" ska spela, om du inte tycker om långa laddningstider det vill säga.

Permalänk
Medlem

Jag avlider utan en ssd.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt nytt idag så hade jag köpt en 500gb ssd eller kanske en tb där att slippa en hdd. Skoldatorn kör en ensam 250gb och klarar sig jättebra. Hemdatorn har en 120 ssd + 2tb hdd och kanske hade kunnat köra på en 500 men hade jag budgeten så hade jag tagit 1tb ssd.

En kombo är oftast bra om man inte använder väldigt lite utrymme

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja, hellre en 120GB SSD än en 500-1000 GB HDD för samma pris.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ska du syssla med saker på skrivbordet så bör du ha SSD. Ska du enbart spela behöver du inte det.

Nja, ganska irriterande i spel som tar väldigt lång tid att ladda. Vore gött med en större SSD som man kan installera GTA V, BF och andra spel som laddar i tusen år.

Permalänk
Medlem

Tricket är att inte skaffa en SSD, för då blir man beroende.
Tror samma sak gäller 120hz skärmar och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nja, ganska irriterande i spel som tar väldigt lång tid att ladda. Vore gött med en större SSD som man kan installera GTA V, BF och andra spel som laddar i tusen år.

jag tycker gta5 laddar i evigheter även med SSD

@Chromatic ssd, flera skärmar, ips, 120/144hz, mekaniska tangentbord, bra ljud.

skaffa bara om man har råd att fortsätta med det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Borde vara fängelsestraff att köpa ny dator 2015 utan SSD så ett måste ja

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blennermo:

Jag förstår att SSD inte är ett måste men TYCKER ni det?

Då förstår du fel.

Permalänk
Medlem

Visst är det bekvämt att ha, men ett måste? Absolut inte. Jag blandar rätt friskt mellan datorer med och utan SSD och visst märker jag en skillnad, men inte så att jag sliter av mig håret. Tycker personligen att mångas reaktioner är något uppskruvade.

Permalänk

Det är lite som med två skärmar, när man en gång har det så kan man inte gå tillbaka

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

@Friterad: Hur kommer det sig att alla har så jävla långa laddtider på allt? Är det för att man aldrig defragmenterar sin HDD, Har för lite RAM eller är det för att NTFS suger? Kan starta GTA V i Windows 7 (VM i Linux) på < 10 sek från en btrfs-formaterad HDD.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

skulle dö av uttråkning medans jag väntar på en mekanisk disk så ja ett absolut måste med ssd

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Fel. Du bör ha en SSD även om du "bara" ska spela, om du inte tycker om långa laddningstider det vill säga.

Har alla mina spel på en HDD i dagsläget och kan definitivt säga att jag inte har problem med laddningstider alls. I dem spelen jag har sega laddningstider så är det inte lagringsbundet då spelet är helt cachat och HDD aktiviteten är 0 i dem, alltså hade en SSD inte hjälpt ett skvatt då. Visserligen så är en OS HDD mer IOP belastad, jag kör en dedikerad HDD för spel, men inte några jätte stora skillnader då windows brukar prioritera rätt. Visst, jag har 32GB RAM vilket hjälper men även när jag kallstartar spel är det knappast problem. Beror alltså till viss del hur mycket RAM man har. Spel belastar även oftast sekventiellt, någonting HDD's faktiskt är rätt bra på och inte så långt efter en SATA III SSD, i jämförelse med IOPS där SSDs springer åttor runt HDDs.

Sedan brukar det vara andra saker som stoppar när man laddar spel. All data som laddas in måste även bearbetas vilket tar tid. Hur mycket det måste bearbetas varierar från spel till spel men oftast är det bearbetningen som tar längst tid.

Visst, kallstarter laddar snabbare på en SSD men vi pratar inga jätte stora skillnader. Är det inte kallstarter och du kör >=16GB RAM är det försumbart. Även vid 8GB RAM så är inte skillnaden så jätte stor. Det finns vissa undantag där det skiljer mer men det är som sagt undantag.

Jag hittade här ett test där en privatperson jämförde SSD och HDD laddningstider i just spel, tag det med en gnutta salt. Som du ser så skiljer det inte så jätte mycket. Tycker man att spelens laddningstider på SSD är OK så kommer man troligen tycka att HDD också är OK. Han har däremot en rätt kass CPU och SATA II vilket är i HDDs fördel, men jag anser fortfarande det är relevant. SSDns accesstider är ju fortfarande lika mycket bättre än HDDs och det är där det verkligen skiljer sig mellan dem.

Missta mig inte, jag älskar SSD. Men för spel så anser jag att vinsterna inte är så stora. I scen byten så kompenserar oftast RAM minnet i vilket fall då scenerna oftast delar assets som då cachats. I andra laster så som OS disk eller som arbetesutrymme är det underbart, men dem vinsterna man ser där reflekteras inte i spel. Anser det är mer lönt med 16GB RAM än SSD för spellagring då SSD fortfarande kostar såpass mycket per GB. Att ha en stor fil cache är då billigare och lär fortfarande ge trevliga resultat i allt utom kallstarter.

Sedan var frågan trots allt, "Behöver jag SSD", varav svaret är nej för spel enbart enligt mig. Det är en trevlig lyx för spelare men verkligen inte ett behov. Sedan blir det vansinnigt dyrt då spel oftast är rätt stora, ett spel ligger ju idag ofta runt 30-60GB och dem växer bara vidare. Spenderar man däremot mycket tid i skrivbordet så kan det vara värt att investera i trots att ens fokus ligger i spel. Anser då att man bör ha en SSD för OS+program och sedan en separat HDD för spel enbart. Har man spel enbart på den så kommer den ju även gå ner i vila när man inte spelar, och då bli helt tyst. Du kan även ha väldigt många spel installerade på den vilket är svårt på en SSD utan att priset skenar iväg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Visst är det bekvämt att ha, men ett måste? Absolut inte. Jag blandar rätt friskt mellan datorer med och utan SSD och visst märker jag en skillnad, men inte så att jag sliter av mig håret. Tycker personligen att mångas reaktioner är något uppskruvade.

Budget laptop/desktop ett måste men annars som Milo säger inte så stor skillnad när resten av hårdvaran är bra/bättre.
Min erfarenhet

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Nej det är absolut inte ett måste. Men bygger man ihop en ny dator så tycker jag allt man kan kosta på sig en SSD också att ha som systemdisk. Sedan vanlig hdd för lagring av installerade program, spel och annat.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur man kunde leva, innan man skaffade sig en SSD...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Behöver ja en 500-1TB kostar inte mer än mekanisk och håller längre snabbheten och fler funktioner som användas som usb minne och sättas i anda datorer efter, gör din gamla laptop 100 gånger snabbare med byte av stationära dagens ssd håller bättre än mekaniska så kör en httpc eller server med mekanisk, en 6tb håller mindre en nyare ssd trots skrivningar det är mer än så, jag byter redan bort alla mina innan de kommer till 6TB hur dessa nya chip fungerar är fantastikt....
Apropå kallstarter en ssd startar i 100 minus medans en mekanisk startar inte i 10+ bara fördelar en ssd går aldrig sönder men en laptop mfl. håller 3-5år en ssd med minst 10 år garanti snart livstid skakar ite sönder och mycket mer

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.