SATA 3 eller SATA Express

Permalänk
Medlem

SATA 3 eller SATA Express

Fick hem mitt nya moderkort idag, direkt började jag montera ner den gamla datorn för att installera allt i den nya burken. När jag började koppla in alla kablar så ser jag på moderkortet att det finns två olika ställen där jag kan ansluta min SSD. Den ska anslutas via SATA och på moderkortet finns det nu två att välja på. Den ena är SATA 3, sedan finns det en annan som heter SATA Express.

Vilken ska jag välja för att kolla in SSDn? Men även min CD-läsare?

Det är nämligen 2 SATA 3-uttag, sen är det cirka 6 SATA Express-uttag.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort är det du har? Att du har 6 SATA Express låter osannolikt, oftast finns det max två. En SATA Express-port består av två SATA-portar + lite mer, och varje SATA Express-port går även att använda som två vanliga SATA-portar om man vill.

Jag antar att din SSD använder vanliga SATA, och då spelar det antagligen ingen roll vilken port du använder så länge som det är en SATA 6 Gb/s-port. Jag säger antagligen eftersom vissa moderkort har fler SATA-portar än normalt via en extern krets, och dessa portar brukar prestera sämre än portarna som är kopplade direkt till processorn.

Permalänk
Medlem

Om du läser manualen till ditt moderkort, så brukar det stå i vilken port du ska sätta OS-disken.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Ok, då har du 1xM.2, 1xSATA Express och 6xSATA 6Gb/s. Med andra ord så spelar det ingen roll vilken SATA-port du använder, samma prestanda i alla. M.2, SATA Express och SATA 4-5 använder dock samma PCIe-linor, så endast en av dem kan användas i taget. Så det bästa är att använda någon av SATA 0-3, så slipper du problem i framtiden om du t.ex. stoppar i en M.2-enhet. Kolla i manualen vilka som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, då har du 1xM.2, 1xSATA Express och 6xSATA 6Gb/s. Med andra ord så spelar det ingen roll vilken SATA-port du använder, samma prestanda i alla. M.2, SATA Express och SATA 4-5 använder dock samma PCIe-linor, så endast en av dem kan användas i taget. Så det bästa är att använda någon av SATA 0-3, så slipper du problem i framtiden om du t.ex. stoppar i en M.2-enhet. Kolla i manualen vilka som är vad.

Kalas, vad bra. Tack hjälpen. Hann inte kolla igenom manualen innan jag for till jobbet. Ska kolla hemma sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless