Rasslade till i burken, 2 diskar död

Permalänk

Rasslade till i burken, 2 diskar död

En kompis hörde av sig idag då 2 av hans håddiskar dött, Har ingen aning vad som kan ha hänt så jag hoppas att någon här har en förklaring.

Han startade alltså upp datorn, Hörde ett rasslande ljud och sedan var 2st hårddiskar stendöda, Vad kan ha orsakat detta?

Tacksam för svar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Nätagget mest troligtvis! Har det rasslat till i datorn så kan det vara så att nätagget har slått ut mer komponenter.

Mitt tips är väl att testa med ett nytt nätagg för att se så att resten fungerar. Sätt inte i en hårddisk som fungerar i datorn nu om det skulle vara så att det kortsluter hårdisken igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Enda gångerna jag haft multipla samtidiga diskras är när jag använde nätagg av sämre kvalitet som dödade hårdvara när de gav upp. Dyrköpta läxor som gjorde att jag numera alltid budgeterar ett högklassigt nätagg innan jag bestämmer hur mycket pengar jag har kvar till övriga delar.

Det kan ju dock vara extrem otur om båda diskarna var från samma batch med känd dålig kvalitet och därför lyckats rasa samtidigt. Uppstart/avstängning är de riskabla momenten då risken är som störst för ras. Likaså stötar/kraftiga vibrationer under drift. Ponera att man sparkar till burken av misstag strax innan eller under avstängning, då kan båda diskarna dö vid nästa uppstart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ponera att man sparkar till burken av misstag strax innan eller under avstängning, då kan båda diskarna dö vid nästa uppstart.

Måste ge bra inlägg för att man säger det uppenbara
Så alla ni som sparkar era burkar av misstag.. gör inte det. Gör det med flit istället så sker inget

OnT:

Skrivet av Emil Hansson:

Tacksam för svar.

Om diskarna är identiska (inköpta samma, tillverkade samma vecka) så kan de ha haft en defekt som triggats, men annars sätter jag också min poäng på PSUn. Det räcker med en strömspik så kan det förstöra saker snabbt, trots att den verkar fungera hur bra som helst i övrigt.

Det kan ju också vara så att de två diskarna råkat dö exakt samtidigt, medan den ena dog med rassel och den andra inte ens starta. Slumpen är vad den är, och oddsen är låga, men de sker de också, annars hade ingen vunnit på lotto.

Hur gammal är diskarna?
Vad är det för Märke och modell? (Är det kanske en disk som är känd för att rasa)
Har de försvunnit helt från BIOS?
Sitter där bara de 2 diskarna i den datorn, eller sitter där något mer?
Hur gammalt är nätaggregatet?
Vad är det för märke och modell på det?

Permalänk

Vet inte exakt vad det är för diskar, Men jag vet att det är olika diskar och han har skaffat dom vid olika tillfällen, Hans dator står på skrivbordet och han är ingen ninja så att han har sparkat till den är inte troligt

Lutar åt nätagget som ni säger, Båda diskarna satt på samma sataström kabel, Det satt dock även en SSD på samma strömkabel och den överlevde, En SSD kanske är mindre känslig för strömspikar?

Han lyckades hitta en av diskarna men kommer inte åt några filer, Ingen big deal egentligen då det inte fanns något viktigt på någon av diskarna.

Nätagget är ett xfx core edition, Har för mig att det är 650w modellen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Vet inte exakt vad det är för diskar, Men jag vet att det är olika diskar och han har skaffat dom vid olika tillfällen, Hans dator står på skrivbordet och han är ingen ninja så att han har sparkat till den är inte troligt

Lutar åt nätagget som ni säger, Båda diskarna satt på samma sataström kabel, Det satt dock även en SSD på samma strömkabel och den överlevde, En SSD kanske är mindre känslig för strömspikar?

Han lyckades hitta en av diskarna men kommer inte åt några filer, Ingen big deal egentligen då det inte fanns något viktigt på någon av diskarna.

Nätagget är ett xfx core edition, Har för mig att det är 650w modellen.

Hmm. Vad jag vet ska det vara ett bra agg, men alla agg lider av åldersproblem förr eller senare. Hur gammalt är det?

SSD kan ha överlevt om det är 12V som fått en spik då SSDerna drivs på 5V. Det kan också förklara "rasslandet" då just arm och motor drivs av 12V på HDD. Anledningen till varför jag frågade om de hittades eller inte är om det går att prata med dem, kan man ibland få SMART värden från dem och kanske se lite info. Dessutom om det är 5V som får spik så brukar kretskorten i dem brännas (man kan inte komma åt dem), medan om det är 12V är det oftast motorerna. Så det var för att identifiera vad som hänt.