Permalänk

SSD vs Hybrid

Hejsan!

Någon här som kan förklara för mig skillnaden mellan en SSD och en hybrid disk? är den ena bättre än den andra?
Varför jag fråga är för att jag har tidigare kört med en SSD i min laptop men den sa upp sig för någon vecka sen så jag fick tag i en hybrid disk ist och upplever den sjukt mycket långsammare än SSD disken men detta kanske har med disk till disk att göra?

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

en hybrid disk är som en vanlig hårddisk men den har en väldigt liten ssd inbyggd som lagrar de mest använda filerna, ssd delen brukar bara vara på 8GB så inte direkt något att hänga i granen

Permalänk
Medlem

En hybriddisk använder en liten inbyggd SSD för att lagra de filer som systemet använder ofta. På så sätt blir den disken snabbare än en vanlig mekanisk disk. Men, den kommer aldrig vara lika snabb som en SSD.

Det är som en dålig kompromiss

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

En hybriddisk är ju en del SSD och en del hårddisk. Fördelen är att du får totalt mer utrymme för billigare peng, och sen är tanken att det som används mest ska ligga på SSD'n och det som används mindre ofta hamnar på hårddisken.

Beroende på hur stor SSD-delen är så kan det fungera rätt bra. Kör du för det mesta t.ex. ett spel som får plats på den delen så startar det snabbt. Börjar du sen spela ett annat spel startar det långsamt de första gångerna men sen när allt lyfts över till SSD-delen går det fort.

Om du får plats med allt på en vanlig SSD så är det bättre, behöver du mer plats kan en hybriddisk vara en bra idé.

Så frågan är egentligen: Hur stor SSD hade du innan, och hur stor är disken du fått nu och av den hur stor del är SSD/HDD?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Normalt sett så är en hybriddisk en vanlig HDD med en "enorm" cach på 8GB SSD så saker som läses in ofta kan ligga snabbt till hands. Personligen tycker jag att de är onödigt och att köra på 120GB SSD och läsa in OS och små filer på och en HDD att läsa in allt som är lite större. Då är prestandan typ lika för större filer men mycket bättre när man surfar runt, öppnar filer här och var m.m.
från en seagate disk på inet
"Den inbyggd kontrollern flyttar automatiskt dina mest använda filer till den inbyggda SSD-enheten utan att du behöver göra något själv. Den inbyggda SSD-delen har 8GB lagringsutrymme."

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen

Enda syftet med hybriddiskar verkar vara att kunna sälja (skräp)datorer som både är "utrustade med blixtsnabb flashcache" och samtidigt har "HELA TUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!" Man vill både äta kakan och ha den kvar, i princip.

Systemdiskar ska vara SSD och inget hybridtrams, så enkelt är det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Okej av kommentarerna att döma så är hybriddiskar inte så bra som vissa får det att låta som

Förut hade jag en 120GB Samsung SSD och nu har jag en WD 1000GB med 8GB SSD, tanken är att köpa en ny SSD fast denna gången större än 120GB (man fyller upp det ganska snabbt med dagens spel) varför jag har en Hybrid är för att jag fick den snor billigt från en polare till mig.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Dom 8GB SSD kommer endast räcka till de vanligaste windows-filerna. Kommer vara snabbare en en ren 1TB HDD men långsammare än din gamla disk. Dock rätt stor skillnad på 120 och 1000GB, så behöver man utrymmet är det bra.

Men har du pengarna så är det bättre att skaffa en ren SSD som du får plats med allt på, och sen skaffar en extern disk eller NAS att lagra annat på.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Dom 8GB SSD kommer endast räcka till de vanligaste windows-filerna. Kommer vara snabbare en en ren 1TB HDD men långsammare än din gamla disk. Dock rätt stor skillnad på 120 och 1000GB, så behöver man utrymmet är det bra.

Men har du pengarna så är det bättre att skaffa en ren SSD som du får plats med allt på, och sen skaffar en extern disk eller NAS att lagra annat på.

Har inga behov av en sådan stor HDD då jag har en server som jag använder som NAS med 6TB lagring på, utan har kollat på Samsung SSD 256GB då jag spelar både GW2 och programmerar i VS2015 vilket tar väldigt mycket plats.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter med en Hybrid i min UX32LN då den är inkompatibel med min SSD jag hade i den. (Alternativt SSD:n var defekt).

Hybriden är horribel i jämförelse med en SSD. Allt är slöare, simpla saker som att öppna en flik i webbläsaren påverkas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DavidtheDoom:

Sitter med en Hybrid i min UX32LN då den är inkompatibel med min SSD jag hade i den. (Alternativt SSD:n var defekt).

Hybriden är horribel i jämförelse med en SSD. Allt är slöare, simpla saker som att öppna en flik i webbläsaren påverkas.

Att gå från SSD till SSHD är nog ingen höjdare.

Men att gå från en HDD till en SSHD är det, jag körde med hybrid som systemdisk ganska länge och var skitnöjd, man hamnar någonstans mellan SSD och HDD i prestanda, inte lika snabb som en SSD men absolut inte lika långsam som en HDD.

Om du kör Chrome kan det vara dess cacheproblem som spökar.

Till TS
Att lägga Windows på en SSD och resten inklusive program på HDD fungerar väldigt bra, Windows läser in en otrolig massa småfiler, vilket SSD är mästare på, program brukar bestå av betydligt större filer vilket en HDD är ganska skaplig på.
Jag genomförde nyligen en större kopiering av en mapp med steamspel mellan två hårddiskar och jag var väldigt sällen under 100MB/s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Att gå från SSD till SSHD är nog ingen höjdare.

Men att gå från en HDD till en SSHD är det, jag körde med hybrid som systemdisk ganska länge och var skitnöjd, man hamnar någonstans mellan SSD och HDD i prestanda, inte lika snabb som en SSD men absolut inte lika långsam som en HDD.

Till TS
Att lägga Windows på en SSD och resten inklusive program på HDD fungerar väldigt bra, Windows läser in en otrolig massa småfiler, vilket SSD är mästare på, program brukar bestå av betydligt större filer vilket en HDD är ganska skaplig på.
Jag genomförde nyligen en större kopiering av en mapp med steamspel mellan två hårddiskar och jag var väldigt sällen under 100MB/s.

Precis som du skriver så hade jag kört SSD för Operativsystemet och resterande på en HDD dock så i min Laptop så finns det bara plats för en disk, visst kan jag köra över på en USB3 HDD men det betyder att jag måste ha med den om jag ska ha med datorn till jobbet eller liknande och det är lite för omständligt

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att gå från SSD till SSHD är nog ingen höjdare.

Men att gå från en HDD till en SSHD är det, jag körde med hybrid som systemdisk ganska länge och var skitnöjd, man hamnar någonstans mellan SSD och HDD i prestanda, inte lika snabb som en SSD men absolut inte lika långsam som en HDD.

Om du kör Chrome kan det vara dess cacheproblem som spökar.

Till TS
Att lägga Windows på en SSD och resten inklusive program på HDD fungerar väldigt bra, Windows läser in en otrolig massa småfiler, vilket SSD är mästare på, program brukar bestå av betydligt större filer vilket en HDD är ganska skaplig på.
Jag genomförde nyligen en större kopiering av en mapp med steamspel mellan två hårddiskar och jag var väldigt sällen under 100MB/s.

Ett smart sätt är väl att ha en SSD för windows och vissa program/spel. En stor SSHD för spel/program. Och sen stora hårddiskar för lagring/backup.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Enda syftet med hybriddiskar verkar vara att kunna sälja (skräp)datorer som både är "utrustade med blixtsnabb flashcache" och samtidigt har "HELA TUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!" Man vill både äta kakan och ha den kvar, i princip.

Systemdiskar ska vara SSD och inget hybridtrams, så enkelt är det.

Jag har kört SSD som systemdisk sen första 30gb Ocz vertex kom och anser att man inte ska ha operativsystem på hårddisk om man inte måste, men testade att köra en 1tb seagate SSHD 3,5" under ca 1 års tid som huvuddisk i min förra dator och tycker det fungerade väldigt bra. Det var inte som en SSD men mycket bättre än en vanlig hårddisk. Nu sitter den i HTPcn istället och fungerar fint där med
Så har man inte råd/plats med SSD+hårddisk är det en rätt bra lösning tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Wollbro90:

Precis som du skriver så hade jag kört SSD för Operativsystemet och resterande på en HDD dock så i min Laptop så finns det bara plats för en disk, visst kan jag köra över på en USB3 HDD men det betyder att jag måste ha med den om jag ska ha med datorn till jobbet eller liknande och det är lite för omständligt

Jag har en laptop som har en SSHD på 1TB den disken är jag riktigt nöjd med, rekomenderas om behovet av utrymme finns.

Skrivet av m3tr0:

Ett smart sätt är väl att ha en SSD för windows och vissa program/spel. En stor SSHD för spel/program. Och sen stora hårddiskar för lagring/backup.

Så har jag nu, även om det är mer tillfällighet än smarthet.
Jag körde tidigare med en SSHD för system och program, och en 3TB HDD för lagring.
Efter det att jag skaffade jag en SSD för system blev SSHD:n en disk för program.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har kört SSD som systemdisk sen första 30gb Ocz vertex kom och anser att man inte ska ha operativsystem på hårddisk om man inte måste, men testade att köra en 1tb seagate SSHD 3,5" under ca 1 års tid som huvuddisk i min förra dator och tycker det fungerade väldigt bra. Det var inte som en SSD men mycket bättre än en vanlig hårddisk. Nu sitter den i HTPcn istället och fungerar fint där med
Så har man inte råd/plats med SSD+hårddisk är det en rätt bra lösning tycker jag.

Min erfarenhet av SSHD är ungerfär likadan, inte lika snabb som en SSD, men bra mycket snabbare än en hårddisk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mycket snack om hur dåliga hybriddiskarna visst skulle vara. I min laptop jag köpte för 4000:- ingick en hybriddisk på 500GB med 8GB ssd.

Nu bytte jag iofs ut den till en 250GB ssd men innan jag gjorde det var jag ändå förvånad hur snabbt windows bootade. På under 10 sekunder hade min dator helt startat från att vart helt avstängt (alltså helt färdig att använda, inga fördröjningar). Det är inte alls dåligt, de flesta stationära datorer jag har med SSD startar på runt 20-30 sekunder allt som allt.

Till en surfdator funkar en hybriddisk bra, speciellt i en budget laptop där man vill ha både utrymme och ändå snabb boottid. Man kan inte jämföra en 700:- hybriddisk på 1TB mot en 4000:- SSD på 1TB. Du ska snarare jämföra hybriddisken mot en vanlig mekanisk hårddisk och där är skillnaden stor, speciellt i de saker som du gör vardagligen med din dator, dvs startar upp den, öppnar webbläsaren, mediaspelaren, word osv.

Permalänk
Medlem

Har man en laptop där dagliga syftet är simplare saker som att surfa och spela enklare spel så skulle jag personligen valt en SSHD framför en traditionell HDD. Det erbjuds ju inte så mycket mer än 1TB i 2.5" formatet ändå, och allt över det kostar för mycket i min mening.

Men i ett traditionellt stationärt system så hade en SSHD inte riktigt passat in. Där hade jag hellre haft SSD primärt och sedan HDD för lagring, just då ett stationärt system är tänkt att prestera bättre än en laptop.

Så SSHD är ju inte helt värdelöst, det finns en användning för dom. Inte alla som vill köpa 1TB SSD och nyttja i en laptop precis.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Macbooks hade ju fina hybrider i förra generationen med 128 GB (eller om det var 120?) SSD. Var perfekt om man som jag ofta är ute och fotar. Med min systemkamera ligger RAW-filerna på runt 30 MB/st. :/