Domän, varumärke. Hur bör man tänka

Permalänk

Domän, varumärke. Hur bör man tänka

Har en ide och denna vill jag döpa till ett namn som kanske inte lirar så bra som domän.

Det är på engelska. Säg som exempel att domänen är "lets-smash.it"

1. Det två ord varav det ena slutar på "s" och det andra börjar på "s". Bör man låta det här sitta ihop trots att det blir lite fult eller bör man köpa domänen med bindesträck.

2. De här två orden i kombination med att absluta med "it" skulle bli rätt så bra. Om man har en tjänst som främst riktar sig mot den engelskspråkiga delen av världen (läs USA) men använder sig av en Italiensk domän för att uppnå det coola namnet. Är det otaktiskt på något sätt?

3. Bör man köpa flera domäner och hur ska man tänka där med länkningen, vilken ska vara huvuddomän, SEO osv?

Permalänk
Medlem

Antar att det framförallt är ett Varumärke det handlar om,
Så, i ditt förslag hade jag valt att köra domänen till smashit.com , eller smashit.se
Förenkla om möjligt företagsnamnet i domännamnet är mitt förslag. Det räcker att det är en nära nog koppling, men framförallt skall det inte vara för komplicerat.

Att använda .it för att få effekt kan tyckas läckert, men jag hade valt en .com eller .se adress, av två anledningar.
SE adressen anger att du utgår ifrån Sverige, IT kan mycket väl få det att se ut som italien och när det framgår att du inte har något alls med italien att göra, kan det ge intryck av att inte vara seriöst.
COM adress fungerar alltid, och är det primärt internationellt du söker affärer kan det vara lättast att ha en COM adress, både för mail och websida.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att .it fungerar som det är tänkt, syftar det på IT (teknik) eller it (det)? Annars tycker jag ändå det är oerhört intuitivt att dela upp namnet som en del av topdomänen, typ sweclock.ers. Då läser jag sweclock och inte sweclockers.

Att köpa flera domäner är ju inte heller dyrt men det kan vara viktigt att vara konsekvent och alltid använda samma domän. Om inte annat så kan du ju faktiskt mäta och se vilken adress som används mest.