Permalänk
Medlem

Ny tv 60 tum och större

Då vi snart flyttar och konstaterade att vår nuvarande tv kommer att kännas liten så fick jag tillåtelse att börja leta runt efter ett alternativ..

Vi kommer att ha c:a 5,5 meter mellan tv och soffa.
Så önskvärt är 60" och uppåt skulle jag tro.
4K? Är det något som behövs än? Eller hinner jag byta tv innan det är dags.
Det vi nyttjar tv:n till är mycket Netflix,Viaplay, Youtube, streama från Datorn, sen lite vanligt tv tittande där det är allt från nyheterna, Barnprogram till sport (Hockey)
Kommer nog att skaffa en Parabol med Canal Digital, men idag så använder vi oss av Boxer.

Jag har som snöat in på Samsung,
Budget ligger på c:a 15 tkr gärna mindre, men kan även sträcka mig nån kr till om det behövs för att få top notch..

Så vad har ni för tips som kan ramla in i denna budgeten

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Hedersmedlem

@LinusG: Har inget konkret tips på en TV, men personligen så tycker jag att 60-70" är alldeles för litet för att 4k ska vara ett värt alternativ (om det nu är betydande prisskillnader). Du kommer med stor sannolikhet inte se någon större skillnad på 4k och 1080p på det avståndet. Jag sitter på 2,5-3 m från en 55" 1080p-TV. Skulle jag köpa en 4k-TV så skulle den vara MINST 65" för samma avstånd.

Du kan ju även fundera om projektor skulle kunna vara ett alternativ. Det finns inga 4k-projektorer för humana priser än dock, men upplösningen är som sagt inte allt.

Med tanke på dina krav så tror jag dock att det bästa alternativet är att försöka hitta största möjliga TV inom din budget, oavsett upplösning.

/Mina 5¢.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@LinusG: Har inget konkret tips på en TV, men personligen så tycker jag att 60-70" är alldeles för litet för att 4k ska vara ett värt alternativ (om det nu är betydande prisskillnader). Du kommer med stor sannolikhet inte se någon större skillnad på 4k och 1080p på det avståndet. Jag sitter på 2,5-3 m från en 55" 1080p-TV. Skulle jag köpa en 4k-TV så skulle den vara MINST 65" för samma avstånd.

Du kan ju även fundera om projektor skulle kunna vara ett alternativ. Det finns inga 4k-projektorer för humana priser än dock, men upplösningen är som sagt inte allt.

Med tanke på dina krav så tror jag dock att det bästa alternativet är att försöka hitta största möjliga TV inom din budget, oavsett upplösning.

/Mina 5¢.

Jepp jag tror också att just i detta fall så har storleken betydelse
Så jag tittar på 75" just nu, hittade en fin http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2584069
Som just nu ligger bra till, trots aningen över budget

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Skulle vilja rekommendera följande sida rtings en sida som endast fokuserar på att recensera tv-apparater.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk

Ang märke rekommenderar jag Panasonic, de är bäst i industrin sen Pioneer la av. Vill du ha en riktigt bra bild för en sund peng och inte behöver 4K skulle jag leta bland begagnade ST60 eller VT60 plasmor om jag var du. Ingen LCD-tv slår en toppklassig plasma i bildkvalitet. Har själv en 65 tums Vt60 som jag kalibrerat och bilden är superb. Hört att deras nyare LCD-paneler ska hålla mycket hög klass också även om de kanske inte riktigt når på deras bästa plasmor någonsin VT60 och ZT60. OLED är ju på väg att blomstra men rätt dyrt och verkar lida av lite barnsjukdomar i nuläget.

Ska du ha en NY tv skulle jag köra på 4k.. aldrig fel att vara framtidssäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superd0nken:

Ang märke rekommenderar jag Panasonic, de är bäst i industrin sen Pioneer la av. Vill du ha en riktigt bra bild för en sund peng och inte behöver 4K skulle jag leta bland begagnade ST60 eller VT60 plasmor om jag var du. Ingen LCD-tv slår en toppklassig plasma i bildkvalitet. Har själv en 65 tums Vt60 som jag kalibrerat och bilden är superb. Hört att deras nyare LCD-paneler ska hålla mycket hög klass också även om de kanske inte riktigt når på deras bästa plasmor någonsin VT60 och ZT60. OLED är ju på väg att blomstra men rätt dyrt och verkar lida av lite barnsjukdomar i nuläget.

Ska du ha en NY tv skulle jag köra på 4k.. aldrig fel att vara framtidssäker.

Håller med dig, riktigt synd att Panasonic la av med plasma tillverkning. Har själv en P65ST50Y och är mer än nöjd. Kommer inte att byta förrän det kommer verkligen vettig OLED med bra priser.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

@LinusG Om du kan vänta till den 27:e nov Black Friday så kanske du hittar en tv med lite rabatt!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superd0nken:

Ang märke rekommenderar jag Panasonic, de är bäst i industrin sen Pioneer la av. Vill du ha en riktigt bra bild för en sund peng och inte behöver 4K skulle jag leta bland begagnade ST60 eller VT60 plasmor om jag var du. Ingen LCD-tv slår en toppklassig plasma i bildkvalitet. Har själv en 65 tums Vt60 som jag kalibrerat och bilden är superb. Hört att deras nyare LCD-paneler ska hålla mycket hög klass också även om de kanske inte riktigt når på deras bästa plasmor någonsin VT60 och ZT60. OLED är ju på väg att blomstra men rätt dyrt och verkar lida av lite barnsjukdomar i nuläget.

Ska du ha en NY tv skulle jag köra på 4k.. aldrig fel att vara framtidssäker.

Kan hålla med att Panasonic är bäst,själv så kör jag LED-TV TX-L42ET60Y (2013 modell för mitt behov)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaoen:

Skulle vilja rekommendera följande sida rtings en sida som endast fokuserar på att recensera tv-apparater.

Tackar, ska kolla in den sidan lite mer.

Skrivet av Superd0nken:

Ang märke rekommenderar jag Panasonic, de är bäst i industrin sen Pioneer la av. Vill du ha en riktigt bra bild för en sund peng och inte behöver 4K skulle jag leta bland begagnade ST60 eller VT60 plasmor om jag var du. Ingen LCD-tv slår en toppklassig plasma i bildkvalitet. Har själv en 65 tums Vt60 som jag kalibrerat och bilden är superb. Hört att deras nyare LCD-paneler ska hålla mycket hög klass också även om de kanske inte riktigt når på deras bästa plasmor någonsin VT60 och ZT60. OLED är ju på väg att blomstra men rätt dyrt och verkar lida av lite barnsjukdomar i nuläget.

Ska du ha en NY tv skulle jag köra på 4k.. aldrig fel att vara framtidssäker.

Har haft en Panasonic tidigare som då skulle vara deras top of the line, men jag var faktiskt inte imponerad.
LCD kommer det att bli, inte någon plasma tyvärr.

Framtidssäkert? Kan man verkligen vara det i denna genre?

Skrivet av Hardy:

@LinusG Om du kan vänta till den 27:e nov Black Friday så kanske du hittar en tv med lite rabatt!.

Absolut, jag har ingen brådska alls, ska inte flytta till nya huset förrän Lucia helgen så

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC