BenQ xl2411z problem oskarp/pixlig bildkvalité på klipp

Permalänk
Medlem

BenQ xl2411z problem oskarp/pixlig bildkvalité på klipp

Jag köpte nyss denna skärm och rent spelmässigt så har den nått mina förväntningar, men det uppstår problem när jag kollar på klipp på youtube, twitch eller rent allmänt videos på internet.

Det är svårt att beskriva men det känns nästan pixligt ibland och om något överskrider från mörkt så ser jag gråa konturer och fläckar, det är inte alls bra bild på klipp som ska vara 1080p 60fps. Det känns riktigt oskarpt dessutom. Allt detta fungerade utmärkt på min tidigare 7 år gamla 60hz monitor.

Någon som stött på liknande problem och med just denna BenQ serie? Skulle vara oerhört tacksam för hjälp då jag försökt fixa detta i två dagar nu.

Permalänk

Videos på internet, speciellt twitch, ser pixliga ut eftersom de komprimeras så mycket, vilket du kan se bättre ju högre upplösning du har. Angående färgerna så kanske det är dina grafikinställningar för skärmen som spökar. Använder du hdmi, så ändra RGB-begränsad till RGB-fullständig. Annars ändra till YCbCr444.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av DVI-D Dual Link för att få 144Hz när jag lirar CS, sen så har jag högsta upplösningen på skärmen. Det som jag är konfunderad över är att allt detta fungerade utmärkt på min förra skärm dvs bildkvalitén var inte dålig på youtube/twitch. Jag är medveten om att de inte heller är så bra komprimerade men det är ganska katastrofalt som det ser ut nu. Ser ut som att det "renderar" in medan jag kollar, visa områden på en video ser ut som 240p.

Jag har också kalibrerat den rätt mycket och mixtrat med RGB men det känns inte som att det gör någon skillnad mer än ändrar nyans, dvs den dåliga bildkvalitén kvarstår.

Mitt grafikkort är NVIDIA GeForce GTX760, ifall det är några inställningar via NVIDIAs kontrollpanel som ni kan tipsa om.

Vad menar du med "ändra till YCbCr444" förresten?

Permalänk
Skrivet av antjac:

Vad menar du med "ändra till YCbCr444" förresten?

Om jag går till nvidias kontrollpanel -> ändra upplösning och scrollar ner så kan jag ändra färgformat från RGB till YCbCr444. Inte säker om du ens ser de inställningarna eftersom du inte har HDMI. Men de symtom du beskriver, speciellt med svarta färger som är gråa, och att bilden ser "washed out", så blir exakt min skärm om jag ställer RGB till begränsat läge. I de gamla drivrutinerna fanns bara begränsat läge, men kunde man lösa det genom att ändra till YCbCr444, fast färgerna blev då en aning för varma. Nu kan man lösa det genom att ändra till "fullständig" RGB.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Ok, hittar inte det alternativet under Nvidias kontrollpanel > ändra upplösning, dock så hittar jag Nvidias kontrollpanel > justera videofärginställningar > avancerat > sedan under titeln dynamiskt område kan jag sätta det på "begränsad 16-235" eller "fullständig 0-255".

Vet inte om det är något liknande? För annars hittar jag inte det alternativet du nämner.

Permalänk
Bildexpert 📺

YCbCr-format är normalt inte tillämpbart för DVI så det kan vara förklaringen. Annars är skärmen som den är och det du kan göra är att ändra vinkel.

Liknande fråga om samma skärm:

#15767439