Cryorig släpper slutna vattenkylare med extra fläkt för heta moderkort

Permalänk
Melding Plague

Cryorig släpper slutna vattenkylare med extra fläkt för heta moderkort

Kylarmakaren Cryorig släpper en ny serie slutna vattenkylare utrustade med en fläkt monterade på CPU-blocket, för att ge kylning åt kringliggande komponenter på moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh herregud

Permalänk
Medlem

Om man har ett bra luftflöde genom datorn (och då också över moderkortet), hjälper detta eller stökar det bara med det existerande luftflödet?

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Om man har ett bra luftflöde genom datorn (och då också över moderkortet), hjälper detta eller stökar det bara med det existerande luftflödet?

Omöjligt att veta då vi inte vet hur luften rör sig i ditt chassi.

Permalänk
Medlem

Har man inget snällt att säga så är det bättre att man är tyst...

Jag ska vara tyst.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Min tanke är, varför krångla till det och varför en så liten fläkt. Skapar oljud som väl går rakt mot tanken med en stor radiator med stor fläkt som ger bra kylning med låg ljudnivå...

Små fläktar var väl historia redan för 15 år sen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Är det för att det helt plötsligt inte räcker med den chassifläkten som sitter där? Eller stör vattenblocket luftflödet i sig? Eller är detta ett led av att man flyttat nätagget som hjälpte till (?) med luftflödet där?

Ser inte riktigt vetigt ut, men visst enligt värmekameran här så fungerar det ju:
https://www.youtube.com/watch?v=TDBYGyLnato

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Är det för att det helt plötsligt inte räcker med den chassifläkten som sitter där? Eller stör vattenblocket luftflödet i sig? Eller är detta ett led av att man flyttat nätagget som hjälpte till (?) med luftflödet där?

Ser inte riktigt vetigt ut, men visst enligt värmekameran här så fungerar det ju:
https://www.youtube.com/watch?v=TDBYGyLnato

ja ligger moderkorten så där så hjälper den, men hur ser det ut i ett slutet chassi med chassifläktar? själv har jag en 120mm fläkt som blåser över cpu området, gissar på att min lösning är både tystare och bättre.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Heta moderkort... Nu vart man varm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

AMD ägare som klockar högt brukar vilja sätta fläktar på VRM, detta är ett välkommet kit för dom som har AMD speciellt. 8 kärniga FX prollarna drar mycket vid 5+ GHz och eftersom processorerna själva är relativt lättkylda brukar VRM sätta stopp först.

Dold text

Credit till de på 8320/8350 owners club på overclock.net för bildexempel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Varför bara inte köra luftkylning...Bättre, tystare och kyler alla komponenter runt om..

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

@Stenkul: Och billigare!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Varför bara inte köra luftkylning...Bättre, tystare och kyler alla komponenter runt om..

Beror på vad du menar med bättre. Här har corsair h110 ett övertag. Speciellt i små lådor där torn kylare inte får plats. Men att lyftkylar är tystare håller jag med om, kommer inte uppgradera min d-14 på länge på grund av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Varför bara inte köra luftkylning...Bättre, tystare och kyler alla komponenter runt om..

Det ser ju coolare ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Om man har ett bra luftflöde genom datorn (och då också över moderkortet), hjälper detta eller stökar det bara med det existerande luftflödet?

Normalt så kan jag inte tänka mig att den lilla fläkten ska kunna störa något om man inte sätter den till att blåsa mot naturliga flödet i lådan (mot fläktarna som blåser in frisk luft) men även då hade det knappast märkts.

Det som däremot hade varit mer vettigt är en slim 120mm fläkt på ett fäst på cpu blocket. Hade garanterat varit tystade fungerat bättre

Permalänk
Medlem

Varför ha en 120mm fläkt @ 600rpn när man kan ha en 20mm@4000.... /s

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Beror på vad du menar med bättre. Här har corsair h110 ett övertag. Speciellt i små lådor där torn kylare inte får plats. Men att lyftkylar är tystare håller jag med om, kommer inte uppgradera min d-14 på länge på grund av det.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10893?key=ec72f6cb51aa6f35e15d6bf6e1fc0175

NH-d15 vann ju med hästlängder när det kom till ljudnivå...Jag tar ljudnivå framför allt..

Jag jobbar om nätterna med min PC, jag hade en AIO 280L Nepton innan...Pumpen drev mig galen när man satt och rättade betyg...Blev en semi-passiv Noctua u14s

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Frågan är om denna produkt krockar med mina 4st ramkylare och 8st hårddiskkylare. Annars givet köp.

Är det möjligt att använda 8st 60mm-fläktar på radiatorn istället för, i mitt tycke, klart undermåliga 120mm?

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Det känns som om att du behöver ett chassi med väldigt dåligt luftflöde för att det ska vara nödvändigt med en fläkt dedikerad till VRM. Normalt har man en fläkt över moderkortet antingen bak, i taket eller i sidopanelen och den ger fullt tillräckligt med luftflöde runt VRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

NH-d15 vann ju med hästlängder när det kom till ljudnivå...Jag tar ljudnivå framför allt..

Jag jobbar om nätterna med min PC, jag hade en AIO 280L Nepton innan...Pumpen drev mig galen när man satt och rättade betyg...Blev en semi-passiv Noctua u14s

Ja jag håller med men d15 eller u14s får ju inte platts i till exempel Carbide Air 240, cooler Master Elite 110 eller många andra. Jag har dock en stor låda så d-14 passar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Frågan är om denna produkt krockar med mina 4st ramkylare och 8st hårddiskkylare. Annars givet köp.

Är det möjligt att använda 8st 60mm-fläktar på radiatorn istället för, i mitt tycke, klart undermåliga 120mm?

Rekommenderar att köra 64 st 30mm fläktar i push-pull för bästa resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Rekommenderar att köra 64 st 30mm fläktar i push-pull för bästa resultat.

Glöm inte att man kan modda den lösningen genom att stacka en gång till.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av hubbe88:

Rekommenderar att köra 64 st 30mm fläktar i push-pull för bästa resultat.

detta fick mig att skratta

Sen så ser jag inte varför många är negativa mot detta:/ även om det inte är något speciellt eller banbrytande så betyder det inte att ingen kan ha använding för det.

Detta kanske leder till annat ?? Who knows..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det för att det helt plötsligt inte räcker med den chassifläkten som sitter där? Eller stör vattenblocket luftflödet i sig? Eller är detta ett led av att man flyttat nätagget som hjälpte till (?) med luftflödet där?

Ser inte riktigt vetigt ut, men visst enligt värmekameran här så fungerar det ju:
https://www.youtube.com/watch?v=TDBYGyLnato

Man får alltså strunta i chassi om man ska köra med denna.
Borde bli både mer högljutt och kaos i luftflödet i ett chassi (gissar jag).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det för att det helt plötsligt inte räcker med den chassifläkten som sitter där? Eller stör vattenblocket luftflödet i sig? Eller är detta ett led av att man flyttat nätagget som hjälpte till (?) med luftflödet där?

Ser inte riktigt vetigt ut, men visst enligt värmekameran här så fungerar det ju:
https://www.youtube.com/watch?v=TDBYGyLnato

Om man sätter dem på en testbänk där man tom medvetet tagit bort flödet från de 2x 120mm fläktarna från radiatorn och GPU (dvs extrema värsta fall) så ja... då spelar det roll. Men faktumet att den lilla fläkten trots att den inte är riktad på mer än 1/4 av det moderkortet, lyckas förändra tempen på nästan hela moderkortet, bör säga en hel del på hur extremt lite luftflöde som faktiskt behövs för att sänka temps på dessa komponenter.

Och detta flöde får du bara du sätter de två 120mm fläktarna med radiatorn i ett chassi på vettigt sätt. Så detta är en löjlig gimmick, inget mer.

Det enda som det kan påverka är de som någon påpekat, överklockar till extremheter och behöver kyla PWMerna. Men då siktar man ofta ändå på bättre kylning och flöde redan från dag 1.

Permalänk
Avstängd

VRM blir väldigt varma så inte helt fel att ha kylning på dem fast denna lösning ser för jävlig ut låter nog en hel del med.

Ser inget fel i att erbjuda denna lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

NH-d15 vann ju med hästlängder när det kom till ljudnivå...Jag tar ljudnivå framför allt..

Jag jobbar om nätterna med min PC, jag hade en AIO 280L Nepton innan...Pumpen drev mig galen när man satt och rättade betyg...Blev en semi-passiv Noctua u14s

Rättar du inte prov? - Du kanske är en sån där lärare som inte bara tar emot ett äpple då och då utan lite mer substantiella bidrag till kassan? (och om inte smileyn räcker vill jag bara säga att inlägget är skrivet med en varmt ironisk ton...)

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd

Prövade att montera en extra 120mm fläkt riktad mot kylflänsarna till vänster om processorn igår kväll efter att ha läst den här artikeln.
Nu efter ungefär ett dygns testande kan jag ju säga att jag inte gör om det.

Innan jag gjorde det var flänsarna konstant asvarma.
Efter var de förstås kalla, men all värme pumpades ut genom CPU-radiatorn och värmde inte bara kylvattnet till 3 grader högre i idle, utan även hela lägenheten så jag fanimej håller på att krevera.
Nu har jag väl lite dålig ventilation också, men ändå. Datorn ska inte behöva hamna i paritet med mitt 600W oljeelement för att jag spelar Simcity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Varför bara inte köra luftkylning... Bättre, tystare och kyler alla komponenter runt om.

Låt oss undersöka argumenten:

  • Bättre?
    Traditionell vattenkylning med en större mängd vatten i vätskefas har fördelarna:

    • Termisk tröghet. Det tar tid att värma upp och kyla av vattnet, så komponenternas temperatur ändras mycket långsammare än för andra kylningslösningar när värmeutvecklingen (arbetsbelastningen) skiftar.

    • Placering. Kylflänsarna till en vattenkylning kan placeras där de får plats, även utanför datorlådan om önskvärt. För andra kyllösningar måste värmeöverföringen till luften ske nära värmekällan.

    • Kapacitet. Eftersom kylflänsarna för vattenkylning kan placeras där det finns utrymme så kan de göras godtyckligt stora. Inga problem om man behöver kyla bort några kilowatt.

    Vattenkylningens (med pump) största nackdel är priset och nackdel nummer två är ett lite större underhållsbehov. ("Luftkylning" kräver också regelbundet underhåll i form av rengöring (ofta) och fläktbyte (mer sällan).)

  • Kyler alla komponenter runt om?
    I viss mån. Många kylare av tornmodell ger väldigt litet bidrag till luftflödet som träffar moderkortets komponenter.

Skrivet av Ricerunner:

Prövade att montera en extra 120mm fläkt riktad mot kylflänsarna... men all värme pumpades ut genom CPU-radiatorn och värmde ... hela lägenheten så jag fanimej håller på att krevera.

Hur många hundra watt drar egentligen den där fläkten?
Datorn i övrigt lär inte generera mer värme med extra fläkt än utan, och exakt all den värmen sprids till ditt rum oavsett om extrafläkten finns där eller inte.
Den enda tänkbara skillnaden du bör kunnat känna fysiskt är att värmen med extra fläkt kan ha tagit en annan väg ut ur lådan. Riktar du den inre fläkten åt ett annat håll så går den uppvärmda luften också ut en annan väg ur lådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Hur många hundra watt drar egentligen den där fläkten?
Datorn i övrigt lär inte generera mer värme med extra fläkt än utan, och exakt all den värmen sprids till ditt rum oavsett om extrafläkten finns där eller inte.
Den enda tänkbara skillnaden du bör kunnat känna fysiskt är att värmen med extra fläkt kan ha tagit en annan väg ut ur lådan. Riktar du den inre fläkten åt ett annat håll så går den uppvärmda luften också ut en annan väg ur lådan.

Det kan ju vara mycket möjligt.
Tippar på att turbulensen i chassit skickade ut mer varmluft via radiatorn i toppen så att allt samlades under skrivbordet. Vanligtvis far det mesta ut bak på chassit och skickas in bakom teven.
Blev snudd på omöjligt att sitta vid datorn då jag vanligen har runt 24 grader inne.

Skickades från m.sweclockers.com