Nytt moderkort postar bara vitt, blå, grön, röd och svart

Permalänk

Nytt moderkort postar bara vitt, blå, grön, röd och svart

Tjenare, har nu bytt moderkort men får ingen post alls, bara färger som växlar typ varannan sekund.
Inget BIOS, inget annat, bara färgerna.
Har inte satt i skivan till nya mobot då min cd-läsare inte verkar funka, men ska den inte visa något mer än bara färger innan detta skede?
Cleara cmos hjälpte inte. Dock så behöver jag inte hålla in knappen nu för att stänga av den, utan en vanlig knapptryckning räcker.
Någon som har tips på hur man kan ta sig an problemet?
Börjar bli lite småtrött på allt detta efter att inte haft dator på typ 2 veckor samt alla möjliga andra problem med datorn ;p
Hjälp skulle uppskattas

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Mer info tack!
Vad är det för moderkort du har och vilket har du bytt till?
Vilka är dom övriga komponenterna?
Vad har du inkopplat?
Bootar systemet till bios eller liknande?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Mer info tack!
Vad är det för moderkort du har och vilket har du bytt till?
Vilka är dom övriga komponenterna?
Vad har du inkopplat?
Bootar systemet till bios eller liknande?

Gigabyte Z97x gaming 3, helt nytt. Hade asus z87-a med en 4670K innan.
Supernova 850 g2.
Ny CPU, 4790K, inte använd i förra mobot.
Kör skärmen direkt till mobot atm, vågade inte sätta in mitt 980ti utifall att jag kopplat något fel.

Fläktar startar, men ingen boot what so ever.
Den börjar bläddra mellan färgerna direkt.
CPUn är testad ii testbench så den ska funka.
CPU_led lyser inte.
Ingen led på moderkortet lyser förutom "bakgrunds lyset" i rött som inte har någon ytterligare funktion vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

Gigabyte Z97x gaming 3, helt nytt. Hade asus z87-a med en 4670K innan.
Supernova 850 g2.
Ny CPU, 4790K, inte använd i förra mobot.
Kör skärmen direkt till mobot atm, vågade inte sätta in mitt 980ti utifall att jag kopplat något fel.

Fläktar startar, men ingen boot what so ever.
Den börjar bläddra mellan färgerna direkt.
CPUn är testad ii testbench så den ska funka.
CPU_led lyser inte.
Ingen led på moderkortet lyser förutom "bakgrunds lyset" i rött som inte har någon ytterligare funktion vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har hårddiskar (eller någon ssd) inkopplade koppla ur dem, ta bort allt ram du har utom en sticka som du har inkopplad i första ramslotten och kör en clear cmos och försök ny uppstart för att se om du kan komma till bios.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Om du har hårddiskar (eller någon ssd) inkopplade koppla ur dem, ta bort allt ram du har utom en sticka som du har inkopplad i första ramslotten och kör en clear cmos och försök ny uppstart för att se om du kan komma till bios.

Det löste sig. Tydligen gillar inte mobot dvi-d så den fattade inget.
Använde min andra skärm och då funkar allt prima.
Kopplade in GPUn och kör mainskärmen via GPUn som man ska, då hoppade skärmen igång utan problem
Men nu är min sekundära skärm bara svart nu när den sitter i GPUn... Aja det är ett senare problem.
Nu ska jag fixa drivers till ethernet via mobilen då cd-läsaren inte funkar(inte varit inkopplad på 2 år tror jag)

Stort tack för hjälpen iaf postar mer om det dyker upp något mer problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem

Du vet väl om att det finns digital och analog dvi?
Stoppar du en skärm med digital dvi ingång i en analog dvi utgång så vore det mycket märkligt om det funkar.
Du ser skilnaden på det breda stiftet som sitter i ena kortsidan av kontakten.
Är där 2 stift på varje sida om det breda så, har jag för mig, är det analog. Eller tvärtom kanske.

Det är iaf en jävla skilnad, och man kan se den på dom 4.

Trevlig helg!

1sta inlägget btw