Permalänk
Medlem

Vattenkyla 4 x 780ti

Håller på med Gpu baserad rendering och behöver mer kraft, så därför ska jag nu bygga om datorn.

Planen är att vattenkyla allt, inser att det är en hel djungel. Försökt läst på en hel del här på sidan men även andra forum.
Kommer sälja av det mesta jag har idag, men behålla 2 grafikkort och mitt chassi Obsidian 750 d

Det som ska kylas är

4 x gtx 780 ti (Har 2 *BORT* /Mod)
i7 5820

Funderar på om man ska plocka ihop lösa delar eller köpa ett kitt typ EKWB EK-KIT X360
Med ett kitt så tänkte jag att man köper till 2 radiatorer, ha en radiator i toppen, en i fronten och kanske en på botten.
Sen verkar det som folk med stora system kör dubbla pumpar så antar att det är något jag behöver.

Alla tips och råd mottages och som sagt det ska få plats i ett Obsidian 750 d chassi.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av wydaddy:

Håller på med Gpu baserad rendering och behöver mer kraft, så därför ska jag nu bygga om datorn.

Planen är att vattenkyla allt, inser att det är en hel djungel. Försökt läst på en hel del här på sidan men även andra forum.
Kommer sälja av det mesta jag har idag, men behålla 2 grafikkort och mitt chassi Obsidian 750 d

Det som ska kylas är

4 x gtx 780 ti (Har 2 *BORT*)
i7 5820

Funderar på om man ska plocka ihop lösa delar eller köpa ett kitt typ EKWB EK-KIT X360
Med ett kitt så tänkte jag att man köper till 2 radiatorer, ha en radiator i toppen, en i fronten och kanske en på botten.
Sen verkar det som folk med stora system kör dubbla pumpar så antar att det är något jag behöver.

Alla tips och råd mottages och som sagt det ska få plats i ett Obsidian 750 d chassi.

Tack på förhand

skulle ha sålt de 2 780ti du redan har och köpt två 980ti istället. prestandaökningen mellan 2-way sli och 4-way sli är inte värt den extra värmealstring och strömkonsumtion som uppstår med 4-way sli vs 2-way.
För vattenkylning rekommenderar jag att du kollar på www.youtube.com/user/Jayztwocents på youtube.
Han har många videor om vattenkylning. t.ex.

och

.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

@Skogsmard:
"skulle ha sålt de 2 780ti du redan har och köpt två 980ti istället. prestandaökningen mellan 2-way sli och 4-way sli är inte värt den extra värmealstring och strömkonsumtion som uppstår med 4-way sli vs 2-way"

Jag kommer inte köra dom i SLI då Octane render inte nyttjar sli.
Det jag är ute efter är maximalt antal cuda kärnor för minsta möjliga peng.

https://render.otoy.com/octanebench/results.php

MEn jag ska kolla igenom filmerna tackar för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wydaddy:

Håller på med Gpu baserad rendering och behöver mer kraft, så därför ska jag nu bygga om datorn.

Planen är att vattenkyla allt, inser att det är en hel djungel. Försökt läst på en hel del här på sidan men även andra forum.
Kommer sälja av det mesta jag har idag, men behålla 2 grafikkort och mitt chassi Obsidian 750 d

Det som ska kylas är

4 x gtx 780 ti (Har 2 *BORT*)
i7 5820

Funderar på om man ska plocka ihop lösa delar eller köpa ett kitt typ EKWB EK-KIT X360
Med ett kitt så tänkte jag att man köper till 2 radiatorer, ha en radiator i toppen, en i fronten och kanske en på botten.
Sen verkar det som folk med stora system kör dubbla pumpar så antar att det är något jag behöver.

Alla tips och råd mottages och som sagt det ska få plats i ett Obsidian 750 d chassi.

Tack på förhand

Om du skulle ha kylt 4st 780ti + cpu så bör du nog ha D5 pump ,rätta mig om ja har fel!.

Håller med ovan talare att skaffa x2 980ti istället.

Permalänk
Skrivet av Skogsmard:

skulle ha sålt de 2 780ti du redan har och köpt två 980ti istället. prestandaökningen mellan 2-way sli och 4-way sli är inte värt den extra värmealstring och strömkonsumtion som uppstår med 4-way sli vs 2-way.
För vattenkylning rekommenderar jag att du kollar på www.youtube.com/user/Jayztwocents på youtube.
Han har många videor om vattenkylning. t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=Q4PRtFTEAgA
och https://www.youtube.com/watch?v=V8OK7hR8BAE
.

Hurvida man får bättre prestanda med fler kort beror ofta på vilken applikation det handlar om, Vissa applikationer ger ingen extra prestanda alls med 2 eller fler grafikkort, Andra fungerar väldigt bra med 4-way SLI, Finns även scenarion där man får ut bättre prestanda genom att inte köra korten i SLI, Det beror alltså helt och hållet på vilken typ av rendering eller applikation man jobbar med

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Hurvida man får bättre prestanda med fler kort beror ofta på vilken applikation det handlar om, Vissa applikationer ger ingen extra prestanda alls med 2 eller fler grafikkort, Andra fungerar väldigt bra med 4-way SLI, Finns även scenarion där man får ut bättre prestanda genom att inte köra korten i SLI, Det beror alltså helt och hållet på vilken typ av rendering eller applikation man jobbar med

Helt korrekt!

I mitt fall med Octane render ger mina 2 kort en score på 190. 2st 980 ti skulle ge 247
Medans 4 780ti ger mig en score på 404.
Så i mitt fall är 4 stycken 780ti billigast och snabbast för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Om du skulle ha kylt 4st 780ti + cpu så bör du nog ha D5 pump ,rätta mig om ja har fel!.

Håller med ovan talare att skaffa x2 980ti istället.

Har nu kollat igenom 2 videos och han verkar köra dubbla d5(2 slingor).
Men kommer nog köra en slinga, även sett att visa seriekoplar pumparna för att få bättre tryck.

Men som jag skrev innan så ger 4x780ti bättre Score för mig.

Permalänk
Inaktiv

De i tråden verkar inte fatta att du inte skara köra SLI, utan använda korten individuellt för rendering, då skalar prestandan i princip linjärt med antalet grafikkort. Personligen skulle jag köra luftkylt och försöka få till det så bra med fläktar som möjligt underifrån och från sidan. Men ifall du ändå vill ha vattenkylning skulle jag som du skrev köra dubbla pumpar i serie (ifall du inte kan hitta en riktigt kraftig) och köra med tre rads. Ska CPUn in i loopen med?

Permalänk
Skrivet av wydaddy:

Har nu kollat igenom 2 videos och han verkar köra dubbla d5(2 slingor).
Men kommer nog köra en slinga, även sett att visa seriekoplar pumparna för att få bättre tryck.

Men som jag skrev innan så ger 4x780ti bättre Score för mig.

Eftersom du ska kyla 4st grafikkort samt cpu så kanske DDC pumpen är ett bättre val än en D5 då den har mkt bättre tryck Den låter dock mer och kan bli ganska varm

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Precis så är det, finns dom som kör 8x 780 ti även en med tolv titan kort, men det är lite över min budget. .)
Redan med 2 kort så blir det varm i lådan har en 200mm som blåser direkt på grafikkorten och yterligare 1 200mm som trycker ut luft.
Så jag har kommit fram till att vatten är ett måset, dessutom ska korten prestera ännu bättre då.
Och min tanke var att få med även Procesor på vatten kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Eftersom du ska kyla 4st grafikkort samt cpu så kanske DDC pumpen är ett bättre val än en D5 då den har mkt bättre tryck Den låter dock mer och kan bli ganska varm

Faktum är att jag just nu har beställt en sådan men den är restad så har därför börja kolla allternativ.
Komplett har dessa på lager: EK-KIT X360

https://www.komplett.se/product/821956/datorutrustning/kylnin...

så funderar på en sådan och ytterligare 2 st 240mm radiatorer.
Frågan är bara om en pump kommer räcka?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wydaddy:

Har nu kollat igenom 2 videos och han verkar köra dubbla d5(2 slingor).
Men kommer nog köra en slinga, även sett att visa seriekoplar pumparna för att få bättre tryck.

Men som jag skrev innan så ger 4x780ti bättre Score för mig.

Måste datorn vara nära där du är? Kan du ställa den i ett annat rum etc? Oftast är normala PC-fläktar ganska kassa och flyttar inge luft alls. Stoppar man i ett riktigt chassi med riktiga fläktar så är det nog lugnt, dock kommer det låta.
Typ:

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Ja kan jag ha kvar ref kylarna så blir det väldigt mycket billigare.
Även sett många speciallösningar där dom har korten fritt och inte i någon låda.

Men dessvärre står datorn hyffsat nära vardagsrummet och när den står och renderar låter den bra mycket burken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wydaddy:

@Hugligan:

Ja kan jag ha kvar ref kylarna så blir det väldigt mycket billigare.
Även sett många speciallösningar där dom har korten fritt och inte i någon låda.

Men dessvärre står datorn hyffsat nära vardagsrummet och när den står och renderar låter den bra mycket burken.

Förstår inte riktigt vad du menar, är lite konfunderad. Ingen "sane" person stoppar i 4gpus för att rendera hemma, men samtidigt försöker ingen "sane" person vattenkyla en arbetsdator. Vad ska du ha datorn till? Kan du rendera när du inte är i rummet eller stoppa datorn någon annanstans rekommenderar jag verkligen att leta reda på antingen ett server chassi eller iaf några 140mm serverfläktar, de flyttar luft..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Förstår inte riktigt vad du menar, är lite konfunderad. Ingen "sane" person stoppar i 4gpus för att rendera hemma, men samtidigt försöker ingen "sane" person vattenkyla en arbetsdator. Vad ska du ha datorn till? Kan du rendera när du inte är i rummet eller stoppa datorn någon annanstans rekommenderar jag verkligen att leta reda på antingen ett server chassi eller iaf några 140mm serverfläktar, de flyttar luft..

Arbetar som formgivare och arkitekt, med vilja att livnära mig mer och mer på min egna firma och då är vissualisering ett ben att stå på.
Därför behöver jag en dator som hanterar det.
Arbetar i både Octane som är Gpu baserat och Maxwellrender som är cpu baserat.
Hade det varit en burk på jobbet så hade den kunnat stå i ett serverrum och låta bäst den ville och då hade luft funkat, men nu ska jag köra den hemma och då tror jag familjen skulle uppskatta om den var så tyst som möjligt.
Och har jag fattat allt rätt så ska korten prestera bättre om dom är vattenkylda.

Ska surfa lite server chassin och se vad jag kan hitta, något tips annars på något bra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wydaddy:

Arbetar som formgivare och arkitekt, med vilja att livnära mig mer och mer på min egna firma och då är vissualisering ett ben att stå på.
Därför behöver jag en dator som hanterar det.
Arbetar i både Octane som är Gpu baserat och Maxwellrender som är cpu baserat.
Hade det varit en burk på jobbet så hade den kunnat stå i ett sever rum och låta bäst den ville och då hade luft funkat, men nu ska jag köra den hemma och då tror jag familjen skulle uppskatta om den var så tyst som möjligt.
Och har jag fattat allt rätt så ska korten prestera bättre om dom är vattenkylda.

Korten vet inte om dem är vattenkylda eller luftkylda, de bryr sig bara om temperatur. Givetvis kan du vattenkyla detta, men är det något du ska arbeta med och vill livnära dig på hade jag i sådana fall byggt något liknande detta.

Du kan givetvis baka in detta i ett finare paket med fläktar på sidorna och ovan. Ett annat alternativ är att ta ett monster chassi och köra två av korten direkt från moderkortet och på något sätt försöka fästa två andra med lite mellanrum. Men vanliga spelchassin är tyvärr inte designade för att kyla grafikkort särskilt bra.

EDIT: efter en snabb sökningen verkar dessa pci-usb riser vara ganska så lämpade. Bitcoin miners använder dem och de brukar inte direkt vilja offra prestanda. http://www.amazon.com/Powered-Extender-Litecoin-Bitcoin-Minin.... Har dock aldrig provat detta och hur det skulel fungera för dig kan jag inte svära på.

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Så här kan man göra med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wydaddy:

@Hugligan:

Så här kan man göra med.

Något liknande med ovan länkade risers eller vanliga risers tycker jag är en vettig, lagom ful hemlösning. Något jag skulle vara betydligt mer komfortabel med än vattenkylning. Se bara till så inga klåfingriga barn börjar peta

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Verkar vara samma ricers i denna dator, men att det var lite struligt att få till det.

http://tomglimps.com/custom-pc-for-otoys-octane-render-by-pol...

Permalänk
Medlem

@Hugligan:

Mm eller de 2 katterna.
Men kanske kan boxa in hela datorn i någon form av bur så kommer dom inte åt den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wydaddy:

@Hugligan:

Verkar vara samma ricers i denna dator, men att det var lite struligt att få till det.

http://tomglimps.com/custom-pc-for-otoys-octane-render-by-pol...

De verkar ju ha använt vanliga osköldade risers, inte de jag länkade som jag förstod det.