Permalänk
Medlem

Val av 34"

Hej,

Sökt, läst och försökt undersöka utbudet av 34" skärmar men har några frågor.

Det är min bror som behöver en ny skärm, sysslar mycket med hemsidor / bildredigering samt spelar typ diablo, guild wars etc så G-sync är inget behov. Korrekt färgåtergivning är viktigt. Curved eller "normal" spelar ingen roll.

Vad jag förstår så passar en IPS panel bäst pga just färgåtergivningen.

Har kollat på de som finns dvs,

Dell U3415
LG 34UM95
AOC U3477PQU

Om jag förstått det rätt så använder alla dessa samma panel? och det verkar som att det är ett lotteri om man får en med mycket BLB/IPS glow oavsett märke. Har främst tittat på AOC skärmen och Dell skärmen, men frågan är om Dell skärmen är värd de 1500kr extra som den kostar.

Sedan finns det tex Samsung S34E790C som har fått bra recensioner men har VA-panel. Om nu Samsungen passar behoven nämnt ovan lika bra som en med IPS panel fast mindre chans för BLB, så har jag även kollat på Benq3200PT. Är Benq:n likvärdig med samsungen i färgkvalitet så kanske det är ett bättre köp för 2500kr mindre (tror knappast skillnaden i upplösning är märkbar dock tappar man 2" på bredden).

Blir snurrig av allt detta, tänkte bara höra vad folk som äger dessa skärmar anser är bästa valet...

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nrj:

Hej,

Sökt, läst och försökt undersöka utbudet av 34" skärmar men har några frågor.

Det är min bror som behöver en ny skärm, sysslar mycket med hemsidor / bildredigering samt spelar typ diablo, guild wars etc så G-sync är inget behov. Korrekt färgåtergivning är viktigt. Curved eller "normal" spelar ingen roll.

Vad jag förstår så passar en IPS panel bäst pga just färgåtergivningen.

Har kollat på de som finns dvs,

Dell U3415
LG 34UM95
AOC U3477PQU

Om jag förstått det rätt så använder alla dessa samma panel? och det verkar som att det är ett lotteri om man får en med mycket BLB/IPS glow oavsett märke. Har främst tittat på AOC skärmen och Dell skärmen, men frågan är om Dell skärmen är värd de 1500kr extra som den kostar.

Sedan finns det tex Samsung S34E790C som har fått bra recensioner men har VA-panel. Om nu Samsungen passar behoven nämnt ovan lika bra som en med IPS panel fast mindre chans för BLB, så har jag även kollat på Benq3200PT. Är Benq:n likvärdig med samsungen i färgkvalitet så kanske det är ett bättre köp för 2500kr mindre (tror knappast skillnaden i upplösning är märkbar dock tappar man 2" på bredden).

Blir snurrig av allt detta, tänkte bara höra vad folk som äger dessa skärmar anser är bästa valet...

Tack!

Jag är själv sugen på AOC U3477PQU. Det jag har läst så är inte DELL värd de extra pengarna.
Samsung, vissa gillar den andra inte

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Sitter på Samsung 34E790C och gör exakt det han gör.
Kodar mycket, photoshop och Heroes of the Storm / Starcraft

Super nöjd! Men då gick jag från 2st budget 27''are så jag kan INTE jämföra med en IPS.

Färgerna är fantastiska och det skär inte i ögonen efter 3-5 kodning.

Permalänk
Medlem

min minirecension av Samsung 34E790C

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

min minirecension av Samsung 34E790C

http://puu.sh/lrv10/27c8486586.png

Aldrig tänkt på det med värmen, men den är ganska varm nu, men inget jämförelse mot min plasma TV ^^
Min tjej klagade på ett tjutande från skärmen som inte jag hör, men då fattar jag varför hon sa det

Håller med dig på alla punkter.