Varför levereras alla datorer utan dvd spelare nu för tiden?

Permalänk

Varför levereras alla datorer utan dvd spelare nu för tiden?

Om man kollar på paketen på komplett så måste man välja till dvd läsare vad har jag missat? Hur fan trycker man in ett nytt operativ system utan dvd eller om man ska installera om Windows, använder folk en minnessticka nu för tiden eller vad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Dvd spelare räknas inte som standard nå mer
Ja det är vanligt att man typ packar upp en ISO på en minnessticka som man använder istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv

Köp en då, vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Köper man färdiga datorer så kommer ju Windows redan installerat.

Annars brukar man köra via USB-sticka nu förtiden, ja.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Nästan ingen som använder optisk media nuförtiden, därför har dom tagits bort. Detta ser jag bara som en fördel, iaf på bärbara datorer, då det minskar storleken på datorn kraftigt.
Ungefär samma sak som när man började fasa bort disketter.

Ja, Windows installerar du med hjälp av en .iso på ett USB-minne. Det finns massa smidiga verktyg som fixar detta åt dig, så det blir lika lätt (kanske till och med lättare) som att använda skiva.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Till en bärbar skulle jag aldrig vilja ha dvd-läsare, men skönt till stationära då det finns en del saker på skiva som jag fortfarande använder. Dock väldigt sällan.

Permalänk

Man kör det genom USB istället. Sist jag använde DVD läsare var typ 6 år sedan. OS kör man via USB, spel kör man via nätet, eg. Steam, GOG, osv.

Så jag ser ingen anledning om varför man ska ha DVD spelare. Visst gammal media, men då köper man en extern läsare istället.

Permalänk

Men som den här http://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-... får man ens med en sticka då?

För beställer man full version http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp... då får man en sticka, men det kan man tydligen inte välja om man ska ha montering av datorn

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Man kör det genom USB istället. Sist jag använde DVD läsare var typ 6 år sedan. OS kör man via USB, spel kör man via nätet, eg. Steam, GOG, osv.

Så jag ser ingen anledning om varför man ska ha DVD spelare. Visst gammal media, men då köper man en extern läsare istället.

Men om man har en stationär dator då är det ju lätt värt å kasta in en dvd brännare för 179kr, det kan väl inte dra märkbart mycket mer ström?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Få människor som kräver det, och ger fler monteringssteg och mer vikt för slutprodukten. Kan man skippa det så bör man - grundläggande produktionsekonomi.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Men om man har en stationär dator då är det ju lätt värt å kasta in en dvd brännare för 179kr, det kan väl inte dra märkbart mycket mer ström?

Samma sak med diskettläsare?

Det är 179Kr som kastas i sjön, visst är det bra om man inte har internet. Men jag köper aldrig skivor, varför ska jag göra det när jag kan skaffa det genom USB/internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Du kan ladda ner Win 10 direkt från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men som den här http://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-... får man ens med en sticka då?

För beställer man full version http://www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk#/sp... då får man en sticka, men det kan man tydligen inte välja om man ska ha montering av datorn

Köp aldrig OEM. Så fort du byter moderkort blir licensen ogiltig. Fullversion kan du flytta med dig. Väl värt en hundring extra.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av perost:

Du kan ladda ner Win 10 direkt från Microsoft.

Ah där ser man tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Köp aldrig OEM. Så fort du byter moderkort blir licensen ogiltig. Fullversion kan du flytta med dig. Väl värt en hundring extra.

Man ringer väl bara Microsoft och säger att man bytt mobo för att det förra blev stekt, sedan fixar dom det åt en? Så har jag uppfattat det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om man kollar på paketen på komplett så måste man välja till dvd läsare vad har jag missat? Hur fan trycker man in ett nytt operativ system utan dvd eller om man ska installera om Windows, använder folk en minnessticka nu för tiden eller vad?

----> https://www.komplett.se/product/851638/datorutrustning/progra... där har du på USB. (Fullversion) det bästa! enligt mig!

Permalänk
Skrivet av Hardy:

----> https://www.komplett.se/product/851638/datorutrustning/progra... där har du på USB. (Fullversion) det bästa! enligt mig!

Okey tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Man ringer väl bara Microsoft och säger att man bytt mobo för att det förra blev stekt, sedan fixar dom det åt en? Så har jag uppfattat det.

En hunka nu för att slippa M$ support sen? Ja tack!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Dels är väl att få ner storleken och minska vikten på laptops.
Men som idag när de flesta har hyffad internet uppkoppling i Sverige så går det relativt fort att plocka hem en ISO fil tex Windows.

Har inte använt CD/DVD på säkert över 5 år.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden flyttad till forumsektionen "Lagring" (Hårddiskar, SSD-enheter, optiska enheter med mera.).

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||