Permalänk

"Batteri vatten" eller ej?

Ha läst runt lite och alla säg olika.

Jag har köpt mayhems partel som ska blandas med 750ml desilerat vatten och nu undrar ja om ja kan ba köpa batteri vatten på t.ex biltema?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Batterivatten är destillerat vatten så funkar ja, finns på vilken mack som helst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt. Batterivatten är just destillerat vatten.

Jag köpte 4 liters dunk på Biltema när jag satte ihop Custom loop. Att tänka på bara är man även behöver anti alg medel i vattnet, men det tror jag Mayhem gojjan har i sig.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

alltid kört Batterivatten..funkar kanon.

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Batterivatten är destillerat vatten så funkar ja, finns på vilken mack som helst.

Batterivatten brukar vara avjoniserat/jonbytt vatten och inte destillerat men för de här tillämpningar är det fullt tillräckligt.

Faktiskt desillerat vatten är ovanligt för det är dyrt att koka vatten bara för att kondensera ner det igen. Generellt kör man det genom en jonbytarkolonn vilket är väldigt billigt. Så billigt att moderna diskmaskiner har en inbyggd för att avkalka vatten. Har man högre krav på renhet än att bara bli av med joner så finns det andra tekniker. Till exempel Milli-Q som egentligen är ett varumärke men som har blivit lite av en synonym med väldigt rent vatten. Där kombineras avjoning med olika mikrofilter för att även bli av med partiklar. Det är väldigt väldigt rent vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

Ha läst runt lite och alla säg olika.

Jag har köpt mayhems partel som ska blandas med 750ml desilerat vatten och nu undrar ja om ja kan ba köpa batteri vatten på t.ex biltema?

Jag kör kranvatten ja... med silver spiral i reservoiren bara....
Har kört så nåt år nu, tog nyligen isär alltihop och inspekterade varenda block, pump, slangarna, etc... allt såg fräsht ut, inga alger eller skit, och det luktade inte skumt heller trots drygt ett år med simpelt kallt kranvatten..... luktade faktiskt färskt vatten

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Batterivatten är destillerat vatten så funkar ja, finns på vilken mack som helst.

Skrivet av AxF:

Som ovan nämnt. Batterivatten är just destillerat vatten.

Jag köpte 4 liters dunk på Biltema när jag satte ihop Custom loop. Att tänka på bara är man även behöver anti alg medel i vattnet, men det tror jag Mayhem gojjan har i sig.

Skrivet av TrACiD:

alltid kört Batterivatten..funkar kanon.

Skrivet av Zotamedu:

Batterivatten brukar vara avjoniserat/jonbytt vatten och inte destillerat men för de här tillämpningar är det fullt tillräckligt.

Faktiskt desillerat vatten är ovanligt för det är dyrt att koka vatten bara för att kondensera ner det igen. Generellt kör man det genom en jonbytarkolonn vilket är väldigt billigt. Så billigt att moderna diskmaskiner har en inbyggd för att avkalka vatten. Har man högre krav på renhet än att bara bli av med joner så finns det andra tekniker. Till exempel Milli-Q som egentligen är ett varumärke men som har blivit lite av en synonym med väldigt rent vatten. Där kombineras avjoning med olika mikrofilter för att även bli av med partiklar. Det är väldigt väldigt rent vatten.

Skrivet av Blazin87:

Jag kör kranvatten ja... med silver spiral i reservoiren bara....
Har kört så nåt år nu, tog nyligen isär alltihop och inspekterade varenda block, pump, slangarna, etc... allt såg fräsht ut, inga alger eller skit, och det luktade inte skumt heller trots drygt ett år med simpelt kallt kranvatten..... luktade faktiskt färskt vatten

Ah men tur ja inte köpte dyra jävla destilerade vattnet som ja hitta då ;P För såg att jula sålde för 19:90kr litern så de blir perfekt då (Y) Tack för hjälpen gubbar

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |