Hur kommer det sig att MacBooks har så bra andrahandsvärde?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att MacBooks har så bra andrahandsvärde?

Så ibland när man kollar blocket osv efter en beg. laptop så dyker det upp anonnser med macbooks ifrån 2012 eller liknande som begär 7000-8000kr!

Enligt mig är det helt sjukt. Kan någon förklara för mig hur de kan ha så högt andrahandsvärde?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Så ibland när man kollar blocket osv efter en beg. laptop så dyker det upp anonnser med macbooks ifrån 2012 eller liknande som begär 7000-8000kr!

Enligt mig är det helt sjukt. Kan någon förklara för mig hur de kan ha så högt andrahandsvärde?

MacBooks är ju jättedyra nya också.
Jag gissar att folk är villiga att betala vadsomhelst eftersom det är Apple och Apple är status.
Många bryr väl sig inte om prestandan bara det är Apple.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Dyra nypriser i kombination med orimliga förväntningar och en gnutta girighet?

Tycker överlag folk ofta försöker sälja Appleprylar till orimliga begagnatpriser, när jag letade en AirPort express så låg många ute begagnat för en hungrig mindre än nypris

Frågan är hur bra det säljer, söker man på MacBook så hittar man en hel del gamla annonser...

Just ja, en till grej. Många som säljer sin Mac gör ju det för dom själva vill uppgradera, och då är det rätt givet att dom vill ha en rätt bra skjuts mot det nya inköpspriset...

Även mac2sell som verkar vara en populär sajt verkar trissa andrahanspriserna som fasen, den rekommenderar 12'000 för min mid-2012 15" retina MacBook..

Edit:
Ja här har vi ju ett sånt här ess, när man talar om dom:
http://www.blocket.se/stockholm/Time_Capsule_2TB__helt_ny_i_f...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1983201

Vill ha 2600:-, när den ligger på 2678:- hos 'alla'. Bra deal att köpa i andra hand för att spara 78?
(Ja förutom apple.se dit han länkat, han kanske har missat prisjakt.nu? Så roligt med alla som i sina blocket-annonser alltid ska länka till det dyraste stället i tron om att folk ska tycka det är ett bra pris?)

Permalänk

För att dom fungerar så bra så länge. Min Late 2008 Macbook funkar fortfarande helt galant med senaste OSX (El Capitan). Där snackar vi 7 års drift. Enda anledningen för mig att uppgradera är att få en snabbare cpu och tunnare/lättare laptop.

Vem kör med en 7 år gammal plastig Dell idag?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ColinZeal:

För att dom fungerar så bra så länge. Min Late 2008 Macbook funkar fortfarande helt galant med senaste OSX (El Capitan). Där snackar vi 7 års drift. Enda anledningen för mig att uppgradera är att få en snabbare cpu och tunnare/lättare laptop.

Vem kör med en 7 år gammal plastig Dell idag?

Inte Dell, men just nu sitter jag och skriver på min plastiga 6-7 år gamla Samsung

Jag håller med om att även gamla Macbooks fugerar utmärkt men det gör även de flesta lite äldre bärbara "PC". Jag märker inte någon skillnad mellan min Dell Ultrabook med senaste generationen i7 och min 6-7 år gamla Samsung med en dual core Celeron. Vem vet, om 6-7 år kanske jag sitter här med min Dell

Åter till andrahandsvärdet på Mac, det handlar nog om utbud och efterfrågan. Utbudet på lite äldre Mac är inte så stort medan efterfrågan är, iaf enligt min uppfattning, enorm. Den "hype" som finns kring många av Apples produkter hjälper till att hålla upp andrahandsvärdet.

/Erik

Permalänk
Medlem

Är väl ganska känt att andrahands-priserna på Apples datorer är aningen höga. Vad det beror på kan man bara spekulera om. Om priset är värt eller inte är ju upp till köparen i slutändan och finns det köpare som är villiga att betala priset kommer säljarna försöka sälja datorerna till det priset.

En sak som jag tror kan vara anledning är väl att Apple inte säljer några biliga datorer. Då finns det ett utrymme på beg. marknaden för dom som inte vill eller kan lägga ut pengarna för en ny Mac men ändå vill ha en.

Sen att tro att alla som köper Mac bara köper dom för att det skulle vara någon form av status och att dom inte vet bättre tycker jag är rätt korkat och visar bara att man inte kan tänka så långt utanför sin egen lilla bubbla.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

@ColinZeal: Liten undran, vilken modell i Dells utbud syftar du på?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

MacBooks är ju jättedyra nya också.
Jag gissar att folk är villiga att betala vadsomhelst eftersom det är Apple och Apple är status.
Många bryr väl sig inte om prestandan bara det är Apple.

Jag köpte en Macbook på grund av "kvalitén" på själva datorn, materialmässigt alltså. Sedan så är touchpaden och skärmen i toppklass också.

Ser inte Apple som något "statusmärke" direkt. Mer skämmigt om man ska vara ärlig faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Sen att tro att alla som köper Mac bara köper dom för att det skulle vara någon form av status och att dom inte vet bättre tycker jag är rätt korkat och visar bara att man inte kan tänka så långt utanför sin egen lilla bubbla.

Självklart finns det många som ser fördelarna med Mac: bra kvalitet och behovet av OSX, till exempel. Men det finns många andra som sitter i en annan liten bubbla och tänker att Mac är det bättre alternativet, när de egentligen skulle kunna betala halva priset för en dator som, i deras fall, faktiskt är bättre. Jag har t.ex. en hel del skolkamrater som kör på MacBook Air:s (inte skolans alltså) när det enda de gör är att skriva, surfa på internet och kolla film.

Mac är helt enkelt det folk känner till och vet att det funkar, även om det finns bra mycket mer prisvärda datorer som passar deras behov mycket bättre.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Självklart finns det många som ser fördelarna med Mac: bra kvalitet och behovet av OSX, till exempel. Men det finns många andra som sitter i en annan liten bubbla och tänker att Mac är det bättre alternativet, när de egentligen skulle kunna betala halva priset för en dator som, i deras fall, faktiskt är bättre. Jag har t.ex. en hel del skolkamrater som kör på MacBook Air:s (inte skolans alltså) när det enda de gör är att skriva, surfa på internet och kolla film.

Mac är helt enkelt det folk känner till och vet att det funkar, även om det finns bra mycket mer prisvärda datorer som passar deras behov mycket bättre.

Bara för att en billig dator klarar av att göra samma sak betyder väl inte det per automatik att det är bättre att köpa den? Vissa prioriterar mer än bara prestanda per krona. Det är ju ändå så att har man råd att köpa en Mac och väljer att köpa en Mac så har man ju någon stans gjort ett val. Oavsett vad det valet baseras på så har ju personen i fråga gjort valet själv för att dom tror att det är den produkten som uppfyller dennes krav och önskemål.

Du beskrev det ganska bra själv faktiskt "Mac är helt enkelt det folk känner till och vet att det funkar...". Case closed

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se