Permalänk

83 grader load, 60 idle Hyper 212 högt?

Som titeln lyder så har jag problem med min Hyper 212, runt 83 i load och 60 i idle.
Och jag är 1000 PROCENT SÄKER på att jag installerat den rätt, har ommonterat den runt 5-6 gånger för att vara säger och har kollat typ alla guider som finns.
Lägger på ett rikskorn ungefär med Arctic Silver 5 kylpasta. Och kör fläkten man fick med på runt 1400 RPM.

Vad fan är problemet? Använder HWMonitor för att kolla värmen. Kan pogramet visa fel? Hjälp...

När jag överklockar så blir cpun bara typ 5 grader varmare...

Mvh Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd

Tagit bort plasten under kontaktytan?

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Skrivet av Stenkul:

Tagit bort plasten under kontaktytan?

Japp

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Som titeln lyder så har jag problem med min Hyper 212, runt 83 i load och 60 i idle.
Och jag är 1000 PROCENT SÄKER på att jag installerat den rätt, har ommonterat den runt 5-6 gånger för att vara säger och har kollat typ alla guider som finns.
Lägger på ett rikskorn ungefär med Arctic Silver 5 kylpasta. Och kör fläkten man fick med på runt 1400 RPM.

Vad fan är problemet? Använder HWMonitor för att kolla värmen. Kan pogramet visa fel? Hjälp...

När jag överklockar så blir cpun bara typ 5 grader varmare...

Mvh Jonte

Ifall du har 60 grader i idle så är det något som inte stämmer. Rör kylaren på sig ifall du rycker lite på den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken processor har du? Min i5 4670k ligger på 30-40 idle och 70 maxload med en hyper 212

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Som titeln lyder så har jag problem med min Hyper 212, runt 83 i load och 60 i idle.
Och jag är 1000 PROCENT SÄKER på att jag installerat den rätt, har ommonterat den runt 5-6 gånger för att vara säger och har kollat typ alla guider som finns.
Lägger på ett rikskorn ungefär med Arctic Silver 5 kylpasta. Och kör fläkten man fick med på runt 1400 RPM.

Vad fan är problemet? Använder HWMonitor för att kolla värmen. Kan pogramet visa fel? Hjälp...

När jag överklockar så blir cpun bara typ 5 grader varmare...

Mvh Jonte

Många som varit lika säker som du men när det väl kommer till kritan så har det inte varit helt korrekt.
Inte fått fast kylaren ordentligt.
Glömt skydds plast kvar på kylaren.
Fläkten inte rätt inkopplad.

Lägg upp några bilder så kanske man kan se något.

Permalänk
Skrivet av Kote:

Ifall du har 60 grader i idle så är det något som inte stämmer. Rör kylaren på sig ifall du rycker lite på den?

Nope, helt stilla

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd

som sagts så 60c idle är för högt men vad har du för cpu för det första

Sen är det egentligen inte så många problem det kan vara
1: volt relaterat...vad kör du för vcore/vid ?
2:kylningen sitter kast ...är du helt 100% säker att du inte missat något att den sitter konstigt eller löst
3:kan vara givare som är knas ...kollar du rätt temp ??

Lämna full spec på datorn och printscreen på t.e.x hw monitor och alla värden gärna närbild på innandömmet så man kan se om det är något som ser suspekt ut ....ju mer info man har desto lättare är det att hjälpa och här kan du lägga upp bilder http://imgur.com/

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Vilken processor har du? Min i5 4670k ligger på 30-40 idle och 70 maxload med en hyper 212

Har testat 2 st olika och samma temperaturer.

A8 7670K och A6 6400K

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101:

Vad har du för luftflöde i övrigt i chassit, kommer det in tillräckligt med friskluft?

Kollar du Core temp, så du inte tittar på CPU temp, för den brukar visa för högt på AMD.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Har testat 2 st olika och samma temperaturer.

A8 7670K och A6 6400K

Tror jag vet vad ditt problem är. Man kan inte läsa av temperaturen på dessa processorer med hwmonitor. Istället för att visa riktiga temperaturer så visar dessa processorer en "thermal margin". Har du idle på t.ex 60 betyder det att du har en ganska stor marginal tills prollen börjar throttla mm. Blev också sjukt förvånad första gången jag körde igång min a8 och tempsen var skyhöga :P. Allting är förmodligen helt i sin ordning! Kolla temps med amd overdrive!

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2132057/amd-6600k-te...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Tror jag vet vad ditt problem är. Man kan inte läsa av temperaturen på dessa processorer med hwmonitor. Istället för att visa riktiga temperaturer så visar dessa processorer en "thermal margin". Har du idle på t.ex 60 betyder det att du har en ganska stor marginal tills prollen börjar throttla mm. Blev också sjukt förvånad första gången jag körde igång min a8 och tempsen var skyhöga :P. Allting är förmodligen helt i sin ordning!

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2132057/amd-6600k-te...

Några förslag på andra Temps pogram?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Några förslag på andra Temps pogram?

Amd overdrive. Säg att din idle temp visar 65c i overdrive. Sen när du kör load så kommer denna "margin" att sjunka och förmodligen landa runt 30-40c. Din "heatmargin" förminskas då alltså. Jäkligt luddigt detta men hoppas du förstår principen!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Som titeln lyder så har jag problem med min Hyper 212, runt 83 i load och 60 i idle.
Och jag är 1000 PROCENT SÄKER på att jag installerat den rätt, har ommonterat den runt 5-6 gånger för att vara säger och har kollat typ alla guider som finns.
Lägger på ett rikskorn ungefär med Arctic Silver 5 kylpasta. Och kör fläkten man fick med på runt 1400 RPM.

Vad fan är problemet? Använder HWMonitor för att kolla värmen. Kan pogramet visa fel? Hjälp...

När jag överklockar så blir cpun bara typ 5 grader varmare...

Mvh Jonte

Skaffa dig CPUID HWMonitor och kolla om kylningen/värmen skiljer sig kraftigt mellan din processors kärnor. Jag har hört att Artic silver är lite mer trögflytande än andra kylpastor och inte täcker lika mycket som vissa mer tunnflytande..

Av störst intresse är väl vad du sett när du tagit av Hyper 212 EVO de där 5-6 gångerna. Hur mycket av processorn har varit täckt av kylpasta? Och hur tjock har kylpastan sett ut? Har det funnits mer kylpasta på en sidan än en annan? osv. Kylpastan som följer med Hyper 212 EVO är väldigt tunnflytande och i början la jag på för mycket. Jag trodde först det var fel på min Hyper 212 men felet var mitt sätt att applicera. Tredje gången la jag på ett litet "uppblött riskorn" på min G3258 och är nu väldigt nöjd med tempen. Så här såg det ut när jag la på kylpastan sista gången (notera att coolmasters kylpasta sjönk ihop till en fläck):

Och så en sak till: Var väldigt försiktig när du sätter fast kylaren på processorn. Det är visserligen svårt att inte få kylaren att glida fram och tillbaks på kylpastan, men sista gången förde jag kylaren precis över processorn och tryckte den sedan bestämt ner på processorn och kylpastan tills den fick lite klibfäste. Sedan började jag långsamt och pedagogiskt skruva hållarna medan jag med en hand bestämt höll fast kylflänsen.

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

som sagts så 60c idle är för högt men vad har du för cpu för det första

Sen är det egentligen inte så många problem det kan vara
1: volt relaterat...vad kör du för vcore/vid ?
2:kylningen sitter kast ...är du helt 100% säker att du inte missat något att den sitter konstigt eller löst
3:kan vara givare som är knas ...kollar du rätt temp ??

Lämna full spec på datorn och printscreen på t.e.x hw monitor och alla värden gärna närbild på innandömmet så man kan se om det är något som ser suspekt ut ....ju mer info man har desto lättare är det att hjälpa och här kan du lägga upp bilder http://imgur.com/

Printscreen HWMonitor

http://imgur.com/EUUDvfL

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Som titeln lyder så har jag problem med min Hyper 212, runt 83 i load och 60 i idle.
Och jag är 1000 PROCENT SÄKER på att jag installerat den rätt, har ommonterat den runt 5-6 gånger för att vara säger och har kollat typ alla guider som finns.
Lägger på ett rikskorn ungefär med Arctic Silver 5 kylpasta. Och kör fläkten man fick med på runt 1400 RPM.

Vad fan är problemet? Använder HWMonitor för att kolla värmen. Kan pogramet visa fel? Hjälp...

När jag överklockar så blir cpun bara typ 5 grader varmare...

Mvh Jonte

Skriv övriga komponenter så som chassit,hur ser ditt luftflöde ut?

Jag skulle ha tagit en ordentlig kolla då det låter som att nått är galet 60c idle och sedan gjort rent cpu:n och kylarens "platta"
och sedan applicerat ny kylpasta och montera in den.

själv kör man med Corsair 100i x2 Noctua F12 och en bra kylpasta : Noctua NT-H1 som rekommenderas!.
30c idle 45-47c load I5-4670K

Permalänk
Medlem

Grabbar, Det är inget fel? Han har monterat allt rätt. Det är bara ett helvete att läsa av temperaturen på a8-serien pga denna marginalmätning som dem av någon anledning valde att ha på dessa.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Skaffa dig CPUID HWMonitor och kolla om kylningen/värmen skiljer sig kraftigt mellan din processors kärnor. Jag har hört att Artic silver är lite mer trögflytande än andra kylpastor och inte täcker lika mycket som vissa mer tunnflytande..

Av störst intresse är väl vad du sett när du tagit av Hyper 212 EVO de där 5-6 gångerna. Hur mycket av processorn har varit täckt av kylpasta? Och hur tjock har kylpastan sett ut? Har det funnits mer kylpasta på en sidan än en annan? osv. Kylpastan som följer med Hyper 212 EVO är väldigt tunnflytande och i början la jag på för mycket. Jag trodde först det var fel på min Hyper 212 men felet var mitt sätt att applicera. Tredje gången la jag på ett litet "uppblött riskorn" på min G3258 och är nu väldigt nöjd med tempen. Så här såg det ut när jag la på kylpastan sista gången (notera att coolmasters kylpasta sjönk ihop till en fläck):

http://s17.postimg.org/tjewwcth7/IMG0019_184230_04112015.jpg

Och så en sak till: Var väldigt försiktig när du sätter fast kylaren på processorn. Det är visserligen svårt att inte få kylaren att glida fram och tillbaks på kylpastan, men sista gången förde jag kylaren precis över processorn och tryckte den sedan bestämt ner på processorn och kylpastan tills den fick lite klibfäste. Sedan började jag långsamt och pedagogiskt skruva hållarna medan jag med en hand bestämt höll fast kylflänsen.

Kylpastan ligger nästan över hela processorn, saknas kanske 1-2 cm på kanterna. Det är ganska tunt.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Skriv övriga komponenter så som chassit,hur ser ditt luftflöde ut?

Jag skulle ha tagit en ordentlig kolla då det låter som att nått är galet 60c idle och sedan gjort rent cpu:n och kylarens "platta"
och sedan applicerat ny kylpasta och montera in den.

själv kör man med Corsair 100i x2 Noctua F12 och en bra kylpasta : Noctua NT-H1 som rekommenderas!.
30c idle 45-47c load

http://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500-svart#/specs

2 fläktar på toppen, en bak och en fram.

Kör ett MSI 750Ti och ett Gigabyte F2A88XM M-atx

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kylpastan ligger nästan över hela processorn, saknas kanske 1-2 cm på kanterna. Det är ganska tunt.

Om du känner på kylflänsarna så borde du känna värme om processorn verkligen ligger på 65 idle. Men den lär vara sval för att dessa temperaturer ej går att lita på!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Grabbar, Det är inget fel? Han har monterat allt rätt. Det är bara ett helvete att läsa av temperaturen på a8-serien pga denna marginalmätning som dem av någon anledning valde att ha på dessa.

Och A6 serien isåfall.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Och A6 serien isåfall.

Jaja samma grej! Fixa amd overdrive så kommer du förstå. Råkade själv ut för detta en gång och fattade 0.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Om du känner på kylflänsarna så borde du känna värme om processorn verkligen ligger på 65 idle. Men den lär vara sval för att dessa temperaturer ej går att lita på!

Tycker mer det känns som 40-50 grader typ, men fläkten blåser delvis på fingrarna också.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

http://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500-svart#/specs

2 fläktar på toppen, en bak och en fram.

Kör ett MSI 750Ti och ett Gigabyte F2A88XM M-atx

Ah okej,det bör ju duga tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kylpastan ligger nästan över hela processorn, saknas kanske 1-2 cm på kanterna. Det är ganska tunt.

Ja du, det låter ju kanonbra. Synd att det inte fungerar. Om du ändå skulle vara framme och byta pasta igen så kan du ju för variationens skulle testa coolermasters kylpasta (även om det verkar osannolikt att den skulle vara bättre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tycker mer det känns som 40-50 grader typ, men fläkten blåser delvis på fingrarna också.

Kolla vad idle temps säger i moderkortets bios??

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Kolla vad idle temps säger i moderkortets bios??

Runt 32-33 Grader

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Alla kan ju läsa detta så slipper vi mer tjat om kylpasta och dylikt.

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-2122665/understanding-te...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Runt 32-33 Grader

Bra ingenting är fel. Allt är frid och fröjd. Ladda nu ner amd overdrive och säg vad tempsen blir vid idle och load. Den enda temperaturen du kan lita på i hwmonitor är CPU temp som i ditt fall är 30c. Detta är temperaturen på själva socketen och inte kärntemperatur!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Så här ser det ut i burken

http://m.imgur.com/9USIozv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C