Permalänk
Rekordmedlem

PLC simulatorer

Är det någon som vet om det finns nån gratisversion vad som i så fall är bra ?
Vill först o främst ha nått för Mitsubishiplcer och GX IEC Developer om det finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör denna för att testa vissa grejer. http://www.plcsimulator.org/ Det kanske inte är vad du letar efter?

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett liknande program som kan programmera Mitsubishi PLCer fast inte behöva betala skjortan för works2 eller GX IEC developer? Det är svårt i den här marknaden, har du Mitsubishi så är det Mitsubishis programvara som gäller för att det ska fungera, samma sak med Siemens och Alan Bradley. De tjänar mycket pengar på programvarorna så de försöker att kräva att du använder deras egna.

Det har varit försök att skapa programvaror som fungerar på alla och som inte kostar som tillverkarens och de som varit närmst har programvaror som fungerar på alla...utom Mitsubishi, Siemens, Alan Bradley och de andra av de absolut största.

Men om du är ute efter att simulera så finns väl det i IEC developer? Det finns i WORKS 2 vet jag.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha eftersom plcsimulatorer är nytt för mig, jag har bara hållit på med fysiska delar och felsökning snarare än att programmera och simulera.
Jag är alltså nyfiken på vad som finns och Mitsubishi är det som används mest i de här trakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha en simulator för att köra i PC:n spelar det väl ingen roll om det är specifikt Mitsu. Alla (?) PLC:er använder ju samma programspråk, Ladder , ST etc. Jag kör en WAGO utv.kit med simulator (från CoDeSys). Jag fick en från svenska WAGO. Ring och prata med dem så kanske även du får en chans att ladda ner den. Säg att du är intresserad att utvärdera utv.kittet.

Permalänk
Medlem

Det första Mitsubishisystem jag hade och göra med krävde att vi körde IEC developer men sedan har jag aldrig använt det igen och kör istället GX Works 2 och jag tycker det är mer intuitivt att använda och och har de grejer jag vill ha. Beroende på vilken PLC du har så kan du använda det. Jag har använt Q och FX system med Works 2. Sedan vet jag inte vad för typ av simulering du vill göra och hur avancerat det är för simuleringen kräver att du styr alla ingångar själv

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassep1l1s:

Ska du bara ha en simulator för att köra i PC:n spelar det väl ingen roll om det är specifikt Mitsu. Alla (?) PLC:er använder ju samma programspråk, Ladder , ST etc. Jag kör en WAGO utv.kit med simulator (från CoDeSys). Jag fick en från svenska WAGO. Ring och prata med dem så kanske även du får en chans att ladda ner den. Säg att du är intresserad att utvärdera utv.kittet.

Det används mest Mitsubishihårdvara häromkring och det finns ju lite fabrikatspecifika funktioner men det mesta är intressant i lärosyfte bara det inte är dyra licenser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CoDeSys verkar bara fungera på C platformen av Mitsubishi.
https://ie3a.mitsubishielectric.com/fa/en/solutions/efactory/...
Det var det jag antog men du kan ju testa developer system då den verkar gratis
https://www.codesys.com/products/codesys-engineering/developm...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14