Permalänk
Medlem

Samsung 840 problem

Hej!

Min SSD lider av allvarliga prestandaproblem. Jag finner att datorn blivit väldigt mycket segare och nästan att jämföra med en mekanisk disk snart. Mitt RAM äts upp av Shadowplay när jag spelar för att hårddisken är för långsam. Kört ett test i HD Tune Pro där jag kunnat konstatera att det är samma typ av prestandaförluster som denna serie lider av.

Nu till problemet, jag kör mina diskar i RAID i bios då jag har två speglade diskar vid sidan av min systemdisk. Samsung Magician fungerar inte med RAID. Varken att göra en bootningsbar USB-sticka eller uppdatera firmware genom programmet.

Har kontaktat Samsung samt letat runt på deras hemsida, men det är som ett dåligt skämt. De hänvisar till denna sidan och jag fattar inte varför. Information är svår att hitta på samsungs egna hemsida, och jag förstår inte hur man annars uppdaterar firmware om man inte kan skapa en sticka i Magician eller använda Update funktionen där. De borde kompensera kunden om deras egna misstag leder till lång tidsåtgång till att hitta en lösning kan tyckas.

Har försökt googla. Antar att de flesta uppdaterat med Magician utan problem för jag hittar inget vettigt.

Kan någon vara vänlig att beskriva för mig hur jag uppdaterar firmware utan hjälp av magician.

(Aldrig mera Samsung)

Tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det original 840 (inte Evo) så finns inga fixar av samma slag som 840 Evo. Samsung erkänner inte att problemen existerar öht.

Jag hade börjat med att plocka bort RAID, rensa diskarna helt med något lämpligt program som skriver om alla celler och sedan provat att köra på enkeldisk.

Icke pro-modellerna har väl inte stöd för RAID egentligen heller, eller minns jag fel?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fuckit. Jävla Samsung.

Blir att köpa en ny disk. Orkar inte med att mecka med den om det nu inte finns någon mer permanent lösning. Annars sitter man där snart igen med seg disk.

Riktigt uselt av Samsung. Usch. Bemötandet från supporten också.. riktigt förbannad. Sämsta företaget.

Permalänk
Medlem

Ja, du får köra diskfresh var tredje månad eller så. Märker en stor skillnad efter att ha kört diskfresh.
Eller så köper du nya diskar

Visa signatur

RIPE LIR