Permalänk
Medlem

Ny tv

Ska nu flytta och bestämt mig för att köpa en ny TV! Kan ju dock säga helt ärligt att jag är helt jävla värdelös på dessa apparater och vänder mig nu till er för tips!

Är ute efter en bra TV till ett vettigt pris.. Tanken är väl under 9000! Max 55" då utrymmet inte är tillräckligt brett för en större...
Smart-TV då jag vill ha spotify samt kunna streama HBO, netflix, Viaplay osv...

Har kollat lite på denna, men hittar inga recensioner alls så börjar bli lite fundersam på om den ens är bra: https://www.komplett.se/product/841636/ljud-bild/tv/tv/samsun...

Är det annars någon som har tips på en riktigt bra TV till ett bra pris?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja tipsa dig om Sony! Jag har en TV från Sony och det är den bästa TV jag haft. Min kompis köpte en liknande eftersom han gillade den så mycket.

Här har du ett perfekt alternativ som är inom din budget.

http://www.siba.se/tv-och-hemmabio/tv/50-tum-och-storre-tv/so...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla vilket operativsystem tv:n använder sig av. Jag köpte en som kör Android TV och är supernöjd. Alla tv-apparater är ju typ smarta nuförtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Philips har Ambilight, den jag länkat till verkar ha åt sidorna, den jag använder har uppåt också, kan svårligen tänka mig en TV utan ambilight.
http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55pus7909-12-s...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Gick in och kollade nu, kollade reviews osv, tycker den låter helt okej! Är det en liknande du har? Tänkte där med amblight nmligen... Väggen där den ska vara så är det cirkus 150 cm mellan "ska stå mellan två dörröppningar", tänkte hur långt amblighten sträckte sig? Samt läste att den endast har HDMI 1.4, är detta något man verkligen stör sig på? Ska ha tvn till myskväll hemma, spela fifa osv... Så är det liksom något dåigt med det?
Sen en dum fråga, är det trådlöst internet på dem flest smart? Tänkte om man måste ha internetsladd..?

Skrivet av Jarl:

Philips har Ambilight, den jag länkat till verkar ha åt sidorna, den jag använder har uppåt också, kan svårligen tänka mig en TV utan ambilight.
http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55pus7909-12-s...

Permalänk
Medlem

Köpte min Samsung "55" ju7005 för 10.000 från Webhallen. Svårt att få mer TV för pengarna i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Köpte min Samsung "55" ju7005 för 10.000 från Webhallen. Svårt att få mer TV för pengarna i dagsläget.

Mm, samsung och kvalitén. Nja inte bra kombination. Hade kört på Philips istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Mm, samsung och kvalitén. Nja inte bra kombination. Hade kört på Philips istället.

Jag jobbar dagligen med TV och det där har du fått om bakfoten. 7-serien är ytterst påkostad.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Mer sånt här! Somsagt, jag och TV går inte ihop, datorer kan jag, men fan TV.. haha! Har dock aldrig riktigt hört att Philips är en riktig "TV-maker" så att säga, utan mer Panasonic osv.. Men hur står sig Samsung och Philips? Tex. den där 55" Philips som jag fick länkad, vart faktiskt lite intresserad av 3D, hur ofta man nu använder det..? Tänkte att den var på kampanj. Va jag har förstått så är ljudet rätt kasst på dem flesta TV och man ska ha subwoofer+ljudsystem för riktigt bra. Den där philips hade fått rätt dåligt enligt recesioner.
Men hur står sig den TVn om man jämför mot andra? Är den bra för det priset eller kan man hitta bättre om man går upp nån tusenalpp?

Skrivet av Alle22:

Mm, samsung och kvalitén. Nja inte bra kombination. Hade kört på Philips istället.

Skrivet av Hattifnatten:

Jag jobbar dagligen med TV och det där har du fått om bakfoten. 7-serien är ytterst påkostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juncor:

Gick in och kollade nu, kollade reviews osv, tycker den låter helt okej! Är det en liknande du har? Tänkte där med amblight nmligen... Väggen där den ska vara så är det cirkus 150 cm mellan "ska stå mellan två dörröppningar", tänkte hur långt amblighten sträckte sig? Samt läste att den endast har HDMI 1.4, är detta något man verkligen stör sig på? Ska ha tvn till myskväll hemma, spela fifa osv... Så är det liksom något dåigt med det?
Sen en dum fråga, är det trådlöst internet på dem flest smart? Tänkte om man måste ha internetsladd..?

Har en Platinum, de tillverkas inte längre, har ett par bilder här: http://www.minhembio.com/Jarl

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juncor:

Mer sånt här! Somsagt, jag och TV går inte ihop, datorer kan jag, men fan TV.. haha! Har dock aldrig riktigt hört att Philips är en riktig "TV-maker" så att säga, utan mer Panasonic osv.. Men hur står sig Samsung och Philips? Tex. den där 55" Philips som jag fick länkad, vart faktiskt lite intresserad av 3D, hur ofta man nu använder det..? Tänkte att den var på kampanj. Va jag har förstått så är ljudet rätt kasst på dem flesta TV och man ska ha subwoofer+ljudsystem för riktigt bra. Den där philips hade fått rätt dåligt enligt recesioner.
Men hur står sig den TVn om man jämför mot andra? Är den bra för det priset eller kan man hitta bättre om man går upp nån tusenalpp?

Det bästa hade varit om du kunde kika förbi en butik och kolla. Kan rekommendera panasonic, Sony, Philips.

Permalänk
Medlem

Använder sällan TVns ljud, har HK 5.1 med Argon högtalare sköter allt med en Logitech HarmonyOne. Mina två föregående var Panasonic Plasmor vilka fortfarande lever. Philips Platinums matris tillverkades av Sharp som gör bra TVar de också.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av juncor:

Mer sånt här! Somsagt, jag och TV går inte ihop, datorer kan jag, men fan TV.. haha! Har dock aldrig riktigt hört att Philips är en riktig "TV-maker" så att säga, utan mer Panasonic osv.. Men hur står sig Samsung och Philips? Tex. den där 55" Philips som jag fick länkad, vart faktiskt lite intresserad av 3D, hur ofta man nu använder det..? Tänkte att den var på kampanj. Va jag har förstått så är ljudet rätt kasst på dem flesta TV och man ska ha subwoofer+ljudsystem för riktigt bra. Den där philips hade fått rätt dåligt enligt recesioner.
Men hur står sig den TVn om man jämför mot andra? Är den bra för det priset eller kan man hitta bättre om man går upp nån tusenalpp?

Jag rekommenderar de TV-märkena som är samt säljer bäst av en anledning, och det är Samsung och sen LG.
Philips har många bra modeller men de är generellt sett inte lika prispressade som populära alternativ från Samsung. Med andra ord får kunden oftast mer för pengarna vid köp av en Samsung TV. Skulle definitivt dock välja Sony före Philips. Panasonic har många modeller som underpresterar specifikationerna, se jitter/hack mm. Om jag hade haft en oändlig budget hade jag köpt en OLED från LG, men det medför som sagt en annan prisbild samt förkortad livslängd och så vidare. Men bäst bild har de. Baserar detta på att jag kollar samt jämför TVs dagligen i jobbet och inte sitter och chansar utifrån specifikationer.

Om du vill ha bra ljud så är tillköp av ljudsystem ett måste. Ljudet ur dagens TVs är tunt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hattifnatten:

Jag rekommenderar de TV-märkena som är samt säljer bäst av en anledning, och det är Samsung och sen LG.
Philips har många bra modeller men de är generellt sett inte lika prispressade som populära alternativ från Samsung. Med andra ord får kunden oftast mer för pengarna vid köp av en Samsung TV. Skulle definitivt dock välja Sony före Philips. Panasonic har många modeller som underpresterar specifikationerna, se jitter/hack mm. Om jag hade haft en oändlig budget hade jag köpt en OLED från LG, men det medför som sagt en annan prisbild samt förkortad livslängd och så vidare. Men bäst bild har de. Baserar detta på att jag kollar samt jämför TVs dagligen i jobbet och inte sitter och chansar utifrån specifikationer.

Om du vill ha bra ljud så är tillköp av ljudsystem ett måste. Ljudet ur dagens TVs är tunt.

Bästa svaret i tråden. Jag kan inte annat än att hålla med fullt ut, kan även tillägga att du bör undvika 3d-tv's då det är en ganska meningslös funktion i dagsläget - alldeles för litet utbud imo.

Permalänk
Medlem

Absolut det bästa svaret, tusen tack! Har hittat en LG, ja, dem är väl lite dyrare, men jag antar att om dem är bättre så. Har även hittat en likande Samsung.. https://www.komplett.se/product/849025/ljud-bild/tv/tv/lg-55-... Hittade iaf denna, hur ser den ut ur ditt perspektiv? Dyr, dålig? Jag själv ser bara allt det positiva..
https://www.komplett.se/product/845291/ljud-bild/tv/tv/samsun... Vad är det som gör denna så mycket billigare än LGn? Båda verkar ju väldigt bra.

Vilken av dem skulle ett proffs ta?

Skrivet av Hattifnatten:

Jag rekommenderar de TV-märkena som är samt säljer bäst av en anledning, och det är Samsung och sen LG.
Philips har många bra modeller men de är generellt sett inte lika prispressade som populära alternativ från Samsung. Med andra ord får kunden oftast mer för pengarna vid köp av en Samsung TV. Skulle definitivt dock välja Sony före Philips. Panasonic har många modeller som underpresterar specifikationerna, se jitter/hack mm. Om jag hade haft en oändlig budget hade jag köpt en OLED från LG, men det medför som sagt en annan prisbild samt förkortad livslängd och så vidare. Men bäst bild har de. Baserar detta på att jag kollar samt jämför TVs dagligen i jobbet och inte sitter och chansar utifrån specifikationer.

Om du vill ha bra ljud så är tillköp av ljudsystem ett måste. Ljudet ur dagens TVs är tunt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av juncor:

Absolut det bästa svaret, tusen tack! Har hittat en LG, ja, dem är väl lite dyrare, men jag antar att om dem är bättre så. Har även hittat en likande Samsung.. https://www.komplett.se/product/849025/ljud-bild/tv/tv/lg-55-... Hittade iaf denna, hur ser den ut ur ditt perspektiv? Dyr, dålig? Jag själv ser bara allt det positiva..
https://www.komplett.se/product/845291/ljud-bild/tv/tv/samsun... Vad är det som gör denna så mycket billigare än LGn? Båda verkar ju väldigt bra.

Vilken av dem skulle ett proffs ta?

Köp inte UE55JU6075, det är inte en bra TV.
Här kan du läsa ett test från 2014 om 55UB950V http://www.ljudochbild.se/test/tv-duell-i-4k/lg-55ub950v

Samsung 55ju7005 har droppat ner till 10K på rea ibland, och då är den ett riktigt bra köp.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Kommer från en philips pus6809 riktig skit , sitter just nu på en samsung 7005 65" köpt varianten som är 55 mycket tv för pengarna riktig stor skillnad mot philips , bättre OS och bättre bild VA panel med 10bits ,hdmi 2.0 , hdr support , 3d finns också , bilden på philips är ej i närheten ...

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juncor:

Ska nu flytta och bestämt mig för att köpa en ny TV! Kan ju dock säga helt ärligt att jag är helt jävla värdelös på dessa apparater och vänder mig nu till er för tips!

Är ute efter en bra TV till ett vettigt pris.. Tanken är väl under 9000! Max 55" då utrymmet inte är tillräckligt brett för en större...
Smart-TV då jag vill ha spotify samt kunna streama HBO, netflix, Viaplay osv...

Har kollat lite på denna, men hittar inga recensioner alls så börjar bli lite fundersam på om den ens är bra: https://www.komplett.se/product/841636/ljud-bild/tv/tv/samsun...

Är det annars någon som har tips på en riktigt bra TV till ett bra pris?

Hej!

Vad ska du ha den till? Just kolla på tv (via antennuttaget) eller mer film/streamat?

Bor du själv?

Om du bor själv, kör tv via stream (ec dator/apple tv/chromecast) så är mitt förslag att du istället köper en datorskärm alt en projektor så kommer du undan Radiotjänst (ca 2200 kr/år) då du inte har en tv mottagare och webbtv/stream räknas inte in i tv avgiften.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Jag kommer att bo själv, just ha den till spel/stream osv.. klart jag vill ha vanliga kanaler också.. Dock är min fråga då, om man har en smart-tv, måste man då ha antennsladd för att kolla kanal 4, svt osv eller går det att koppla upp sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juncor:

@PowerNet: Jag kommer att bo själv, just ha den till spel/stream osv.. klart jag vill ha vanliga kanaler också.. Dock är min fråga då, om man har en smart-tv, måste man då ha antennsladd för att kolla kanal 4, svt osv eller går det att koppla upp sig?

Hej!

Angående sladd så:
Kort svar: Ja du behöver antennsladd.
Längre svar: I vissa smart-tv apparater så har du inbyggda appar eller en app butik där du kan ta ner ex SVTPlay, TV4Play, mfl som appar, nackdelen med dessa är ju att man normalt inte har en live kanal för SVT 1, SVT 2, TV4 utan det ligger ju som separata program.

Sedan kan du ju annars köpa en mediaspelare, ex en Apple TV eller Chromecast och visa upp media/film osv från datorn till den enheten.

Vill du undkomma tv-avgiften så är det skärm alt projektor som gäller, och sedan köra ditt tv tittande via en mediaspelare eller via datorn kopplad till TV:n.

Vad har du annars för enheter (dator, telefon mm?) det styr ju med en del av vad för system du ska bygga på.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||