Intel Skylake med tekniken Speed Shift gör Windows 10 kvickare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Måste tyvärr hålla med. Windows 8.1 kändes rappare (vilket i sin tur var otroligt mkt snabbare än 7an. Jo det är sant. 7an suger). Hade det inte varit för de nya skrivbordsfunktionerna hade jag bytt tillbaka till 8.1. Får hoppas att 10 blir lika stabil som 10 snart.

Har även haft många andra problem med 10. Får lite flashbacks från Vista faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller absolut inte med. w10 är rappare än både w7 och w8.1 på mina datorer. Att den dessutom har det som var bra med w7 och tagit bort det som var kasst med w8.1 gör den helt lysande. Att den dessutom kommer vara ännu rappare med skylake CPUs är ju bara en ytterligare bonus för oss som bytt till Skylake.
EDIT: Frågar som tidigare gjort, har ni gjort en CLEAN install av w10 på era datorer??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Äntligen får vi stöd för en av dom mest omtalade funktionerna i Skylake.
Minns inför Skylake releasen så var Speed shift en av dom funktionerna som omtalades ganska hett när Intels skylake-ingenjörschefer blev intervjuade. Just att man skulle få otroligt mycket mindre lagg i växling mellan hög och låg cpu-frekvens.

Är det nån som vet om Intel SGX implementerats ännu? Vet att första batcharna av Skylake inte fick den säkerhetsfunktionen men att det påstods skulle implementeras från och med oktober.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bust:

Låter som en gåta

https://youtu.be/05hDiLTDkFo

~50 sec, kommer inte ihåg hur man direktlänkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Men vilken tur att jag alltid tillåter min propp dra mycket så den kan prestera mycket 24/7 ^^
Energisparläge e för fattilappar.

Ja, stänger man av processorns energisparläge helt får man den bästa responstiden. Det betyder inte heller att processorn drar maximalt med ström hela tiden. Det finns andra funktioner för strömsparande än att skala ner klockfrekvens och spänning vid låg belastning.

Men för t.ex. laptops är det en väldigt stor fördel att kunna spara så mycket ström som möjligt utan att det påverkar prestandan negativt. Hur rik man än är vill man kanske inte släpa omkring ett jättebatteri för att få ut högsta möjliga prestanda

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det här skulle alltså kunna vara aktuellt för Lenovo Yoga 900 som kommer den 20 nov till Sverige?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Försöker fundera ut vad bilden längst upp har med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

https://youtu.be/05hDiLTDkFo

~50 sec, kommer inte ihåg hur man direktlänkar

Haha jaaaaa!!! :D:D

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lastninja:

Äntligen får vi stöd för en av dom mest omtalade funktionerna i Skylake.
Minns inför Skylake releasen så var Speed shift en av dom funktionerna som omtalades ganska hett när Intels skylake-ingenjörschefer blev intervjuade. Just att man skulle få otroligt mycket mindre lagg i växling mellan hög och låg cpu-frekvens.

Är det nån som vet om Intel SGX implementerats ännu? Vet att första batcharna av Skylake inte fick den säkerhetsfunktionen men att det påstods skulle implementeras från och med oktober.

De Skylake som skeppas nu ska ha SGX påslaget.

Men undrar om det verkligen är SGX du verkligen vill ha, skulle gissa att det du söker efter är MPX (HW-finess som kan hitta många vanliga källor till säkerhetsproblem som malware och virus utnyttjar). MPX finns på alla Skylake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Försöker fundera ut vad bilden längst upp har med saken att göra.

Det är en kiselplatta som man tillverkar processorer på
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselplatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yurij:

Det är en kiselplatta som man tillverkar processorer på
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselplatta

Det förklarar saken, tackar!

Permalänk
Medlem

Speed Shift det givna valet för bilspel
Ursäkta, kunde bara inte låta bli...

Verkar ju vara en lovande teknik, känns uppriktigt så självklar att man blir förvånad att det inte blivit implementerat tidigare.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Entusiast

Någon som vet ifall detta har landat via en windows update redan?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II