Permalänk

python 3 listor i listor

tjabba tjenare jag skulle vilja ha hjälp med att skapa en lista som innehåller saker som [0][4], det skulle funka om det var 04 också men då får jag ngt annat fel
listan ska typ se ut så såhär:

lista=[[0][4],[3][8]]

Permalänk
Skrivet av madmaster32:

tjabba tjenare jag skulle vilja ha hjälp med att skapa en lista som innehåller saker som [0][4], det skulle funka om det var 04 också men då får jag ngt annat fel
listan ska typ se ut så såhär:

lista=[[0][4],[3][8]]

btw om ni så skulle kunna berätta hur man gör så att en lista som är [1,2] blir 12 så skulle det va perfa

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

tjabba tjenare jag skulle vilja ha hjälp med att skapa en lista som innehåller saker som [0][4], det skulle funka om det var 04 också men då får jag ngt annat fel
listan ska typ se ut så såhär:

lista=[[0][4],[3][8]]

Menar du

lista = [[0,4],[3,8]]?

eller

lista = [[0],[4],[3],[8]]?

Permalänk
Medlem

Något i denna stilen?

c = list()
a = [0,4]
b = [3,8]
c.append(a)
c.append(b)
print(c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Något i denna stilen?

c = list()
a = [0,4]
b = [3,8]
c.append(a)
c.append(b)
print(c)

Är det ett enkelt program så hade jag gjort precis som du skriver och du kan komma åt enskilda variabler genom t.ex. print(c[i][j])
eller om du vill komma åt listan print(c[i])

Permalänk
Skrivet av kobb3:

Menar du

lista = [[0,4],[3,8]]?

eller

lista = [[0],[4],[3],[8]]?

Skrivet av MIST_:

Något i denna stilen?

c = list()
a = [0,4]
b = [3,8]
c.append(a)
c.append(b)
print(c)

Skrivet av sycrone:

Är det ett enkelt program så hade jag gjort precis som du skriver och du kan komma åt enskilda variabler genom t.ex. print(c[i][j])
eller om du vill komma åt listan print(c[i])

Tack så mycket för hjälpen btw jag har följande

skott=input("ditt skott ex B5")

Jag har använt mig av skott[1] för att ta fram siffran. Däremot om siffran är exempelvis 10 så fick jag tipset att ta skott[1:] för att ta allt förutom bokstaven. Fast då är siffrorna i en lista. Skulle bara vilja ha ett sätt att ta fram tian som string eller int så att man kan addera och liknande med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmaster32:

Tack så mycket för hjälpen btw jag har följande

skott=input("ditt skott ex B5")

Jag har använt mig av skott[1] för att ta fram siffran. Däremot om siffran är exempelvis 10 så fick jag tipset att ta skott[1:] för att ta allt förutom bokstaven. Fast då är siffrorna i en lista. Skulle bara vilja ha ett sätt att ta fram tian som string eller int så att man kan addera och liknande med den

Det är en sträng även fast du tar skott[1:]. Man kan dock alltid indexera strängar som listor.

Testa tex "B10"[:1] så ser du att svaret blir "10". Sedan är det bara att konvertera till int. Lättast att testa saker är i python tolken, då ser du ju direkt vad svaret blir.

int(skott[1:])

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Det är en sträng även fast du tar skott[1:]. Man kan dock alltid indexera strängar som listor.

Testa tex "B10"[:1] så ser du att svaret blir "10". Sedan är det bara att konvertera till int. Lättast att testa saker är i python tolken, då ser du ju direkt vad svaret blir.

int(skott[1:])

Tror du fick kolon på fel sida där va? Det ska väl vara "B10"[1:]?