Permalänk
Avstängd

Acer XB270HU Predator. IPS glow/BLB

Tjena tjena. Skrev även på skärmens tråd om detta problem men kändes som att det är bättre att skapa en tråd angående detta.
Fick skärmen igår och testade den lite på spel och sånt.. Måste bara säga att man får en så LEN känsla. Och så mycket bättre färger än mi gamla BENQ skärm.

Det jag har problem med dock är som sagt IPS glow/Blacklight bleed som täcker en stor del av skärmen. Länkar en bild på hur det ser ut.
http://i.imgur.com/ye1zrC8.jpg

Jag läste lite här på forumet att IPS/BLB försvinner efter ett tag på skärmen?.. Finns det någon källa på att det stämmer?.

Sen finns det 2 döda pixlar.. 1 som syns knappt om man nu inte sitter 10 cm ifrån skärmen. Och 1 som syns lite mer. På svart skärm syns den inte. Men skiftar man färg på skärmen så ser man den som te.x blå, grön osv. Den skiftar alltså färg om man säger så. Har aldrig hänt mig förut.

Kan man på något sätt få en pixel att försvinna?

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Geeks
SweClockers

Försvinner gör det inte, alla skärmar har ojämnheter i bakgrundsbelysningen. Jag skulle först och främst prova att justera ljusstyrkan och se om det går att hitta en acceptabel nivå. Pixelfelen är däremot skäl för att returnera skärmen och be om ett nytt exemplar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det finns många trådar om just denna skärm och BLB - och i väldigt många fall så försvinner mångt och mycket utav blödningen efter man "kört in" skärmen.

Sök runt här på forumet så finns det många medlemmar som vittnar om detta, jag är en utav dem - och även några stycken som har lagt upp före och efter -bilder.

Men som @Dimestam säger, så är pixelfelen inte något att göra åt - här skall du istället nyttja pixelgaranti och få enheten utbytt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Då får jag gå på garantin och få skärmen utbytt..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

.............

Kan man på något sätt få en pixel att försvinna?

Tacksam för hjälp

Ja, om det är en subpixel som fastnat, vilket du beskriver i andra fallet, så kan det ibland gå att få loss dem.
Men lyckandegraden är nog rätt låg.

http://udpix.free.fr/index.php?p=faq

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xZistence:

Då får jag gå på garantin och få skärmen utbytt..

Gå på distansköplagen om du kan annars.
Butikerna brukar skita i sina kunder och inte räkna några få döda pixlar eller blb som en trasig skärm.

Med tanke på att man bara har 14 dagar på sig så kanske det är säkrast o köra på även om man får betala lite i frakt tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Gå på distansköplagen om du kan annars.
Butikerna brukar skita i sina kunder och inte räkna några få döda pixlar eller blb som en trasig skärm.

Med tanke på att man bara har 14 dagar på sig så kanske det är säkrast o köra på även om man får betala lite i frakt tillbaka.

Nej, butikerna brukar snarast följa den garanti som gäller för skärmen. Sedan tolkar kunderna det som att butikerna skiter i kunderna, pixelgarantin är vanligtvis ganska dålig på vanliga konsumentskärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Nej, butikerna brukar snarast följa den garanti som gäller för skärmen. Sedan tolkar kunderna det som att butikerna skiter i kunderna, pixelgarantin är vanligtvis ganska dålig på vanliga konsumentskärmar.

Sant men detta innebär att TS bränt 8000kr på en skärm som är skit om de inte ersätter den vilket jag antar att de inte kommer att göra?

När man så lätt kan få en ny med hjälp av distansköplagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Sant men detta innebär att TS bränt 8000kr på en skärm som är skit om de inte ersätter den vilket jag antar att de inte kommer att göra?

När man så lätt kan få en ny med hjälp av distansköplagen

Att använda distansavtalslagen om man inte är nöjd är bra, det är precis det den är till för och det var inte det jag försökte argumentera emot. Vilken pixelgaranti som gäller för skärmen bör man så klart helst kolla upp innan man köper skärmen också, det är egentligen det enda sättet att pusha för bättre pixelgarantier på skärmar.