SSD/SSHD eller HDD för spel?

Permalänk
Medlem

SSD/SSHD eller HDD för spel?

Hej,

Har en speldator med en 250gb Samsung Evo SSD, på denna har jag Windows samt de spel som får plats. Tyvärr är den helt full nu och jag behöver mer utrymme (lagrar all media på en server i nätverket).
Behöver en disk till för endast spel och kan inte bestämma mig om jag ska vänta till Black Friday och slå till på en SSD på 500gb eller om jag skall köpa någon SSHD eller vanlig HDD.

Vad rekommenderar ni?

Spelen jag spelar är, GTA V, Battlefield 4, Fallout 4 (snart), Assetto Corsa, Dirt Rally, WoW etc.
Drar jag någon egentlig fördel av att ha dessa spel på SSD?

Om en vanlig hdd räcker till så vill jag ha en 7200rpm som är så snabb som möjligt men ändå knäpptyst, klarar inte av diskar som knastrar.
Vilken rekommenderar ni?
Är denna bra: http://www.inet.se/produkt/4304618/seagate-desktop-sshd-1tb-5...
Står 5900rpm i rubriken men 7200rpm i specsen, så vet inte vad den har egentligen.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser personligen inte poängen med att ha spel på SSD-diskar. Det enda du tjänar är start- och laddtider precis som för Windows. I övrigt tjänar du inget i prestanda på att lägga dem på SSD:n.

Permalänk
Medlem

GTA V tycker jag är väldigt värt att ha på SSD. Att byta mellan de olika karaktärerna går mycket mycket snabbare. Att komma in i spelet går också snabbare.

Nu vet jag inte om BF4, men jag minns iaf i BF3 att det tog väldigt länge att ladda en bana med vanlig HDD. SSD hjälpte mycket där, så även där röstar jag på SSD.

Fallout 4 vet jag inte. I New Vegas är det skönt iaf då det går snabbare att gå in i byggnader.

WoW tycker jag inte är särskilt värt, om du inte raidar och instansar mycket. Du behöver i stort sett bara ladda in världen och sedan är det inga fler laddnings tider tills du går in i en instans. Men även då tycker jag laddningstiderna är ok.

Vill även tipsa om detta program: http://www.traynier.com/software/steammover
Det är gjort för att flytta Steam spel till/från en SSD/HDD och tillbaka. Men det funkar även för andra spel (du måste bara ändra mappen.) Du behöver då inte installera om spelen, utan de flyttas och symlinkas. Så blir du less på t.ex. BF4 kan du flytta det till HDDn, installera Fallout 4 på SSDn, bli less på Fallout 4 efter en månad, och då flytta det till HDDn och flytta tillbaka BF4.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

När jag varit inne och spelat i 5 minuter så kommer min polare in i BF4 när han har sin BF4 på HDD.
Så, smaksak.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag ser personligen inte poängen med att ha spel på SSD-diskar. Det enda du tjänar är start- och laddtider precis som för Windows. I övrigt tjänar du inget i prestanda på att lägga dem på SSD:n.

Det ger väl precis samma fördelar i spel som i alla andra användningsområden? Du kanske inte ställer så höga krav på datorn som många andra här gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Det ger väl precis samma fördelar i spel som i alla andra användningsområden? Du kanske inte ställer så höga krav på datorn som många andra här gör.

Nej, sen spelar jag nog inte lika mycket som många andra här heller men jag tycker att spel tar för mycket plats på SSD:n i förhållande till vad man tjänar på dem men det är ju upp till var och än vad man prioriterar. Jag har hellre många små program som jag använder ofta på SSD:n än några få stora spel jag inte spelar speciellt ofta ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, sen spelar jag nog inte lika mycket som många andra här heller men jag tycker att spel tar för mycket plats på SSD:n i förhållande till vad man tjänar på dem men det är ju upp till var och än vad man prioriterar. Jag har hellre många små program som jag använder ofta på SSD:n än några få stora spel jag inte spelar speciellt ofta ändå.

Jo visst är det så att man prioriterar olika. Jag har sedan några år tillbaka gått över till enbart SSD, skulle det bli fullt har jag så snabbt internet att det inte är några problem att hämta hem "insert whatever" som prioriterats bort.

Permalänk
Medlem

Använder bara SSD.

Gått så långt så TV-spelen får SSD dem också.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller