Fläkt till chassit, bakre 120mm - hur viktigt är det?

Permalänk

Fläkt till chassit, bakre 120mm - hur viktigt är det?

Har detta chassi
Chassi: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart

Med dessa komponenter
Moderkort: ASUS Z97-A ATX
Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
RAM: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V./XMS3
Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 3072MB Dirt3
PDU: Corsair HX 650W PSU
CPU-kylare: Noctua NH-U14S

Min bakre fläkt till Chassit har gått sönder och jag behöver nu en ny. Trodde i min iver att använda datorn att det skulle funka fint att belasta datorn utan bakre fläkten... men den blir verkligen varm snabbt och behöver ha utblåset där bak

Tänker mig denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/171558-noctua...
Noctua NF-S12A PWM 120mm

Det känns inte så viktigt... vilken fläkt som hellst borde duga för mig.
Jag har ju klarat mig med Stock i alla år.

Men skriver ändå för att se om jag kan lära mig något nytt.

Permalänk
Avstängd

Du vill ju ha ut varmluften så du inte får en luftugn

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det är ju alltid bra att ha ett utblås, sen om du har en CPU luftkylare som klarar av att pusha mycket luft bakåt så är det väl alltid en bonus att även ha en utblåsfläkt som klarar av att ta så mycket av den varma luften från kylaren som möjligt och göra sig av med den.
Jag skulle inte tro att det är så jättekritiskt att ha en superfläkt i bakkant, men jag tror inte heller att man har något att förlora på det.

Permalänk
Medlem

Här finns ett test med olika fläkt platser http://youtu.be/8OmkmluAYAQ

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem

I traditionell ATX låda är bakre fläkten den absolut viktigaste av dom. Mer eller mindre obligatorisk med strömhungriga komponenter. Självklart kan man ha frontfläktar som drar in luft framifrån istället, kommer det in så kommer det ut så att säga.

Men som sagt bakre fläkten är en av dom bäst placerade så gör mest nytta anser jag.

Sedan tycker jag inte du ska köpa S12 från Noctua. Köp en P12 istället. Skit i vad Noctua och folk säger om att S är för chassi och P för kylflänsar och radiatorer.

Oberoende tester har visat att även vid inget flödesmotstånd så utpresterar fortfarande P12 fläkten S12 sett till luftflöde VS ljudnivå så P12 kommer alltid vinna över S12.

Vet själv för jag har både S och P modeller och P vinner alltid även som chassifläkt.

Fördelen med S modellerna är att många går ner till så lågt som 500rpm på 3 pins varianterna men i dag med PWM fläktar kan även högvarvigare fläktar som P serien köras i så lågt som 260rpm ungefär vid 20% inställt i tex UEFI som lägsta rpm. Fick jag ner min P12 PWM i.

Har du 4 pins PWM kontakt på moderkortet så köp hellre P12 PWM. Du kan även använda splittern som kommer med för att köra båda via PWM från CPU kontakten. Jag kör så då det ger samma procentuela varvtal på CPU fläkt som chassifläkt. Rätt avstämt så matchar flödena varan och ger lagom med luftflöde i lådan sett till CPU lasten.

Tills du köpt en fläkt så kör med sidan av datorn öppen, det fungerar mer än väl.

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:

Har du inte en 200mm i taket? Det skulle jag definitivt skaffat i första hand i så fall.

Jag kör HAF 912 Plus och har 200mm in i fronten, 120mm in på sidan, 200mm ut i taket och 120mm ut i bak.

Plus en 120mm som jag moddat in under DVD_brännaren i fronten, på de tre lediga 5,25"-platserna

Men en 200 in och en ut är ju lagom och ger mycket kylning som dessutom blir tyst.

149kr för en likadan som följer med i fronten, de är ju bra prestanda på jämfört med liknande 200mm-fläktar.

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassiflkt/coolermaster-megaflow/179100.7065/

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

vad jag fick ut av denna så är vinsten med mer än 2 chassifläktar (en in och en ut) i chassit ganska minimal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad jag fick ut av denna så är vinsten med mer än 2 chassifläktar (en in och en ut) i chassit ganska minimal.

Det man vinner är lägre ljudnivå om man sätter dem på vettiga ställen så det inte blir turbulens istället. Jag kör mina fläktar på 50-60% normalt vilket är 350-400rpm på 200mm och 400-450rpm på mina 120mm ungefär.

Då blir det rätt mycket tystare än i mitt förra chassi som bara hade en 120mm in och en ut, vilket gjorde att jag behövde ha dem på runt 1200rpm för att få tillräcklig kylning

EDIT: Sambon har ett NZXT Tempest med 5st 120mm in och 3st 120mm ut, för hon ska vara värst XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

@hjarterkung:

Har du inte en 200mm i taket? Det skulle jag definitivt skaffat i första hand i så fall.

Jag kör HAF 912 Plus och har 200mm in i fronten, 120mm in på sidan, 200mm ut i taket och 120mm ut i bak.

Plus en 120mm som jag moddat in under DVD_brännaren i fronten, på de tre lediga 5,25"-platserna

Men en 200 in och en ut är ju lagom och ger mycket kylning som dessutom blir tyst.

149kr för en likadan som följer med i fronten, de är ju bra prestanda på jämfört med liknande 200mm-fläktar.

https://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassiflkt/coolermaster-megaflow/179100.7065/

Tack för bra svar.

Jag har en 200 i fronten som suger in. En 200 i taket som blåser ut.
Men när 120 bak som också blåste ut fick jag problem med tempen på grafikkortet. Så jag förmodar att 120 fläkten gjorde nytta.

Komaldrig över 80 grader på GPUn förr, men nu utan bakre går den snabbt upp till 100 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Tack för bra svar.

Jag har en 200 i fronten som suger in. En 200 i taket som blåser ut.
Men när 120 bak som också blåste ut fick jag problem med tempen på grafikkortet. Så jag förmodar att 120 fläkten gjorde nytta.

Komaldrig över 80 grader på GPUn förr, men nu utan bakre går den snabbt upp till 100 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, ok, jag kör som sagt med 800rpm på mina 120mm-platser, Scythe Slipstream. Finns för 90kr på flera butiker och blåser bra men tyst.

http://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-slip-stream-fan-120mm-800rpm?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#/specs

EDIT: Sidofläkten tror jag gör mest för mitt grafikkort, även om det är lite bökigt att montera sladden när den sitter fast i sidoplåten. Kan vara idé att skaffa två st alltså, en på sidan som blåser rakt in på grafikkortet och en ut i bak.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Ah, ok, jag kör som sagt med 800rpm på mina 120mm-platser, Scythe Slipstream. Finns för 90kr på flera butiker och blåser bra men tyst.

http://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-slip-stream-fan-120mm-800rpm?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt#/specs

EDIT: Sidofläkten tror jag gör mest för mitt grafikkort, även om det är lite bökigt att montera sladden när den sitter fast i sidoplåten. Kan vara idé att skaffa två st alltså, en på sidan som blåser rakt in på grafikkortet och en ut i bak.

Ska testa ikväll att öppna chassit och se om temperaturen förändras gentemot att ha det stängt. Sedan beställa en bakre fläkt. Kanske lika bra att ta en till sidan om öppningen av chassit gav bra resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Läste lite om mitt moderkort. Har visst bara 4 pin kontakter till fläktar. Kan man sätta 3 pin på dessa kontakter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du läste mitt inlägg så köp 120mm Noctua P12 PWM istället. Bättre än S12 luftflöde/ljudnivå och är 4 pin PWM inte 3 pin utan PWM.
4 pin = PWM. Problem solved. (PWM = framtiden)

PWM fläktar kan som sagt köras i MYCKET lägre RPM än dom flesta 3 pins så man kan mycket enklare skystera in varvtalet och en fläktprofil med en PWM fläkt på moderna system än man kan med 3 pins fläktar.
3 pins fläktar styr man genom att sänka spänningen men till slut stannar fläkten om spänningen blir för låg och den startar garanterat inte på för låga spänningar.

PWM skickar en puls med 12V så fläkten får antigen 12V eller 0V. Tiden den får 12V jämfört med tiden den får 0V ger ett genomsnittligt värde och därmed varvtal men eftersom fläkten får 12V oavset varvtal vid varje puls så får den ström nog att accelerera och hålla uppe momentet även vid låga varv som 250rpm tex där många 3 pins spännigstyrda ofta inte kan gå lägre än 450-500rpm för dom bästa modellerna.

Ska man köra 3 pins spännigstyrt rekommenderar jag BeQuiet. Bara kolla deras sida vad lägsta spänning dom startar på men tror det är från 3.5-4.5V beroende på modell så av dom jag testat går dom lägst rpm för 3 pins men som sagt PWM slår dom fortfarande.
har 2st 80mm av dom som startar på 4V.

Du ska ALLTID kolla manualen för att veta vad dina fläktkontakter stödjer på moderkortet.

Vanligt på tex ASUS moderkort och även andra fabrikat är att 4 pins PWM kontakter avsedda för CPU'n enbart klarar PWM fläktar om dom ska varvtalstyras annars kommer dom gå för fullt hela tiden om du väljer 3 pin. Tillverkarna anser tydligen det för svårt och kostsamt att göra både och.
PWM kontakter för chassin kan mycket väl klara både och men står i så fall i manualen.
Sedan 3 pins kontakter kan normalt sett vartvalstyra fläktarna via spänning om dom är avsedda för chassifläktar.
Många moderkort har ofta haft en 3 pin avsed för PSU. Vissa nätdelar har haft en 3 pins kontakt för RPM signalen så moderkortet kan avläsa denna. 3 pins kontakten avsed för nätdelen på moderkortet om en sådan finnes kan normalt sett aldrig styra en fläkt så det är 12V endast.

Men som sagt detta baserar jag på alla mina moderkort jag haft genom åren så variationer finns därför bör man läsa manualen för där står vilka kontakter på moderkortet som är tänkta till CPU, Chassi och nätdel och vilka typer av fläktar dessa kan varvtalsstyra och inte.

Är varvtalsreglering inte intresant så kan man normalt sett trycka dit vilken fläkt på vilken kontakt som helst, dom kommer bara att gå för fullt.

Oavset har du 4 pins PWM kontakter så köp sådan fläktar det garanterar bästa funktionalitet och det är framtiden så du lär ha mer nytta av dom i framtiden än 3 pins fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Ska testa ikväll att öppna chassit och se om temperaturen förändras gentemot att ha det stängt. Sedan beställa en bakre fläkt. Kanske lika bra att ta en till sidan om öppningen av chassit gav bra resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det låter vettigt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Om du läste mitt inlägg så köp 120mm Noctua P12 PWM istället. Bättre än S12 luftflöde/ljudnivå och är 4 pin PWM inte 3 pin utan PWM.
4 pin = PWM. Problem solved. (PWM = framtiden)

PWM fläktar kan som sagt köras i MYCKET lägre RPM än dom flesta 3 pins så man kan mycket enklare skystera in varvtalet och en fläktprofil med en PWM fläkt på moderna system än man kan med 3 pins fläktar.
3 pins fläktar styr man genom att sänka spänningen men till slut stannar fläkten om spänningen blir för låg och den startar garanterat inte på för låga spänningar.

PWM skickar en puls med 12V så fläkten får antigen 12V eller 0V. Tiden den får 12V jämfört med tiden den får 0V ger ett genomsnittligt värde och därmed varvtal men eftersom fläkten får 12V oavset varvtal vid varje puls så får den ström nog att accelerera och hålla uppe momentet även vid låga varv som 250rpm tex där många 3 pins spännigstyrda ofta inte kan gå lägre än 450-500rpm för dom bästa modellerna.

Ska man köra 3 pins spännigstyrt rekommenderar jag BeQuiet. Bara kolla deras sida vad lägsta spänning dom startar på men tror det är från 3.5-4.5V beroende på modell så av dom jag testat går dom lägst rpm för 3 pins men som sagt PWM slår dom fortfarande.
har 2st 80mm av dom som startar på 4V.

Du ska ALLTID kolla manualen för att veta vad dina fläktkontakter stödjer på moderkortet.

Vanligt på tex ASUS moderkort och även andra fabrikat är att 4 pins PWM kontakter avsedda för CPU'n enbart klarar PWM fläktar om dom ska varvtalstyras annars kommer dom gå för fullt hela tiden om du väljer 3 pin. Tillverkarna anser tydligen det för svårt och kostsamt att göra både och.
PWM kontakter för chassin kan mycket väl klara både och men står i så fall i manualen.
Sedan 3 pins kontakter kan normalt sett vartvalstyra fläktarna via spänning om dom är avsedda för chassifläktar.
Många moderkort har ofta haft en 3 pin avsed för PSU. Vissa nätdelar har haft en 3 pins kontakt för RPM signalen så moderkortet kan avläsa denna. 3 pins kontakten avsed för nätdelen på moderkortet om en sådan finnes kan normalt sett aldrig styra en fläkt så det är 12V endast.

Men som sagt detta baserar jag på alla mina moderkort jag haft genom åren så variationer finns därför bör man läsa manualen för där står vilka kontakter på moderkortet som är tänkta till CPU, Chassi och nätdel och vilka typer av fläktar dessa kan varvtalsstyra och inte.

Är varvtalsreglering inte intresant så kan man normalt sett trycka dit vilken fläkt på vilken kontakt som helst, dom kommer bara att gå för fullt.

Oavset har du 4 pins PWM kontakter så köp sådan fläktar det garanterar bästa funktionalitet och det är framtiden så du lär ha mer nytta av dom i framtiden än 3 pins fläktar.

klockrent, tack.
nu fattar jag skillnaden mellan 3 och 4 pin och kommer då titta efter fläktar med 4a.

kanske till och med går på och byter de två 200mm fläktar jag har så jag får alla med 4pin och en tystare dator.
men efter letat runt på inet, dustin och komplett så insåg jag att 200mm 4-pin PWM inte var så vanligt...
antar att det ändå blir två stycken 120mm 4-pin Noctua P12

Men först testa utan chassi sidan så jag blir lite säkrare på att det är just kylningen som är problemet

Permalänk
Medlem

Många moderkort, ASUS bland annat kan man bara sätta 60% minimum RPM i UEFI på fläktprofiler. På CPU kan man sätta allt från 0-20% beroende på tillverkare och modell. Många moderkort har 2st CPU 4 pins PWM kontakter och klarar ofta 8-24W (bör stå i manualen) så man kan köra spliter.
Jag kör så för då styrs chassifläktarna identiskt som CPU fläkten vilket fungerar ypperligt.

Permalänk

ush, jag tog bort sidan på chassit och körde igång ett spel på datorn.
temperaturen rusade ändå iväg på grafikkortet upp till 94 grader där den verkar efter 10 minuter ha stannat av.

men det känns högt då jag aldrig legat så högt förr.

frågan nu är om det verkligen var bakfläkten på chassit som orsakade temperaturhöjningen eller om det är något med grafikkortet som gör att den blir varmare än normalt.

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är kortet. Efter 3 år fick jag byta pastan på mitt GTX570 för det hade stelnat och var som plast. hade kassa temps det sista med innan jag bytte.

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:

Jag skulle tro att det blir sämre temperatur med öppen sida eftersom kortet då mest vispar runt samma varma luft.
Har du stängt så ska ju luften forslas bort så det blir lite luftbyte i alla fall. En fläkt till i bak borde göra mer skillnad för lägre temps än att öppna sidan.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@hjarterkung:
Det är en väldigt hög temp på GPU, känns inte som att det hänger på bakre fläkten enbart. Du vill trycka in ungefär lika mycket luft som går ut. Klart du ska sätta in en ny fläkt bak (pwm) och gärna en på sidan som blåser direkt mot grafikkortet om du har möjlighet. Sen kan det som pa1983 skrev löna sig att byta kylpastan.