Permalänk
Medlem

Programmeringsprojekt C++

Hejsan!

Avslutar min kurs i programmering 1 fram till jullovet och vi ska spendera de kommande veckorna till projektarbete.
Projektarbetet ska vara i skrivet i C++, och vi använder oss av Visual Basic Express.
Jag siktar självklart på ett A, men jag vill inte överskatta min egna kunskap och det är därför jag vänder mig till er.

Jag behöver nämligen hjälp med en projektide, eftersom jag inte har en aning vad jag skulle kunna göra.
Är det någon som har något förslag?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Det som jag märkt är att det är sällan själva projektet i sig som är viktigt, utan att man använder sig utav den kunskap man fått.
T ex i programmering 2 så gjorde jag ett simpelt quiz men jag använde mig utav objektorientering, arv, polymorfism, abstrakta klasser/metoder, generics osv.

Projektet tog 5h och hade 4 klasser. Dvs rent kodmässigt inget tungt alls, men man får tänka lite på hur man ska lägga upp det.

Försök alltså att hitta en "lätt" idé där du kan implementera det ni lärt er under kursens gång (T ex klasser, listor, loopar m.m.)

Lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle säga att @sebbeharry har det, tänk igenom vad ni lärt er i kursen och klura ut något som kan ta nytta av de bitarna. Du kanske skulle kunna läsa på lite ytterligare eller kolla andras exempel och försöka göra något lite extra som inte ingått i kursen för att visa på hur engagerad du är i ämnet.

Kolla upp designmönster(eng. design patterns) till exempel som ni förmodligen inte gått igenom. En relativt enkel är Factory-mönster som används för att ha ett fabrik-objekt som skapar nya objekt av någon grundklass. Det behöver inte göras avancerat, vi(på universitet, grundkurs) började med olika former, cirklar, trianglar, kvadrater osv för att testa mönstret. Här får du med arv och polymorphism också.

Jag kan ha glömt namnet nu men det finns även ett klon-mönster som är ganska lätt att implementera som i princip bara klonar objekt.

Det finns gott om designmönster som inte behöver vara så komplicerade och kan vara lite roliga.

EDIT: Vi gjorde det iofs för Java så har ingen erfarenhet av det för C++ men det klarar av OO så det ska också gå. Jag antar ni har sysslat med OO annars får du helt ignorera mitt inlägg.