Tv-apparater i 4K UHD mot 40 procent av marknaden 2016

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte HDR-standarden var riktigt klar än.
Vilka tv-apparater är det som har det idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

SVT erbjuder bara vänsterpropaganda …

Tycker jag inte. Låter som en onyanserad slutsats. Vänta, aha, läser jag bland SweClockers läsarkommentarer? Okej.

Skrivet av Helllodar:

This.
Tyvärr kommer man inte ifrån radiotjänsten, man betalar för att bli indoktrinerad i princip >_<.

Hur ser verkligheten ut då och varifrån får du din information för att bilda din uppfattning?

Ang. TV: denna hade jag gärna haft. Men den kostar alltså över 80 000? :-|
http://www.panasonic.com/se/consumer/viera-tv/4k-pro/tx-65cz9...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Sen det lilla lilla man kanske vill titta på någon gång visas knappt i HD... år 2015. Finns det alls nånting som visas i 1080p på TV? 4K-sändningar lär inte komma inom de närmsta 10 åren i alla fall i Sverige... Känns det som.

Skrivet av Gilgamesh:

jag kan inte se 4K sändningar här i Sverige överhuvudtaget... 1080p i bästa fall.

De HDTV-sändningar vi har i sverige är 720p50 och 1080i50, bitraten ligger mellan 5-10Mbps.

Kommer nog rullas ut nån demo UHDTV-kanal i sverige nästa år, dock lär inte de vanliga kanalerna uppgraderas i första laget (om de kommer göra det i huvudtaget).

Skrivet av Helllodar:

Kommer det så lär det bli komprimerat ändå.
Bästa är Blu-Ray, lär nog fortsätta så ett bra tag. UHD Bluray kan vara riktigt galet med UHD + HDR + ingen färgkomprimering + 12bitar.
Blu-ray spelarna är däremot kassa, tycker HTPC borde bli en standard + rippa lagligt.

Nåja, nog för att lämnat utrymme för det i standarden men 12bit 4:4:4 kommer det garanterat inte vara på UHD bluray på ett bra tag. Med tanke på skivornas storlek så lär det bli som bäst 10bit 4:2:2, ryktas dock om att det till å med om att det kommer fortsättas med 4:2:0 (iom att det är så hög så upplösning så kommer det ju finnas väldigt mycket färginformation trots chroma subsampling) .

Skrivet av Kilroy:

Jag trodde inte HDR-standarden var riktigt klar än.
Vilka tv-apparater är det som har det idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Både Samsung och LG säljer tv-apparater som klarar HDR och vad jag vet så är det endast Amazon prime som erbjuder hdr-content. Hur det är med standard osv blir jag dock inte klok på, rena rama djungeln känns det som, sen har ju dolby och philips egna lösningar.

Sen hänger jag inte ens med på varför nuvarande lösningar ska vara till för i huvudtaget. Det verkar ju typ bara en form av localdimming som kan höja å sänka brightness vad jag förstått. Då känns det ju som att man lika gärna kan ha en TV med bra kontrast ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kommer det så lär det bli komprimerat ändå.
Bästa är Blu-Ray, lär nog fortsätta så ett bra tag. UHD Bluray kan vara riktigt galet med UHD + HDR + ingen färgkomprimering + 12bitar.
Blu-ray spelarna är däremot kassa, tycker HTPC borde bli en standard + rippa lagligt.

Du betalar ju "skatt" för att för att få rippa så det är väl knappast olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Panasonic har OLED TVn som är "äkta" med ingen black crush eller vignetting, problemet är priset (kostar 80000kr+).

Panasonic har samma panel som LGs OLED , köps från LG.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

Jag tittar på SVT, den enda kanalen som producerar vettigt material i sverige.

Permalänk
Avstängd

Så då börjar dom sälja 8K TV apparater i Japan då?

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se några prisvärda 4k projektorer också. De billigaste ligger i dagsläget på runt 70 000 kr, vilket är 10ggr högre kostnad än FullHD.

Permalänk
Medlem

@Tomika: Till jul då?

Tillhör dem som inte klagar på att utvecklingen går framåt, är poppis att göra det här

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Tomika: Till jul då?

Tillhör dem som inte klagar på att utvecklingen går framåt, är poppis att göra det här

Jag klagar inte på utvecklingen. Utvecklingen går fram varesig jag köper en 4K nu eller om 6 månader.
Men vad jag anser personligen är att när 4K material börjar titta fram i form av filmer så kommer även förmodligen (gissning) priset på 4K skärmar sjunka. Och tills den dagen då material finns ute så finns utrymme för förbättringar på dom skärmar som redan finns. Jag tänker inte köpa en 4K TV med eventuella barnsjukdomar bara för att andra tycker att dom rättfärdigar sitt 4K köp idag för att stödja så utvecklingen går framåt, för den går framåt ändå. Så tack, men jag sparar mina pengar tills den dagen då 4K ersätter bluray eller iaf då det finns filmer ute i handeln.

Och nej, det handlar inte om att jag snålar på pengarna. Köpte en Samsung D8005 55" vid release, bra bild ja, men manga barnsjukdomar för teknologin var så pass fräsch och ny. Gick sedan över till 75", vilket var hämskt med 1080p skärm. Bluray filmer gick utmärkt, men att titta på digital tv var ju så man nästan grät.

Därför, när filmerna börjar rulla ut så köper jag mig en 4K TV, tills dess, inte en chans

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

LGs OLED är inte äkta "OLED".
Panasonic har OLED TVn som är "äkta"

Hur kan det vara så att Panasonic har äkta OLED och att LG inte har äkta OLED?
Panasonic köper ju sina OLED paneler av LG. Är det så att LG sätter in oäkta OLED paneler i sina egna TV-apparater?
Förklara gärna skillnaden på äkta och oäkta OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Jag klagar inte på utvecklingen. Utvecklingen går fram varesig jag köper en 4K nu eller om 6 månader.
Men vad jag anser personligen är att när 4K material börjar titta fram i form av filmer så kommer även förmodligen (gissning) priset på 4K skärmar sjunka. Och tills den dagen då material finns ute så finns utrymme för förbättringar på dom skärmar som redan finns. Jag tänker inte köpa en 4K TV med eventuella barnsjukdomar bara för att andra tycker att dom rättfärdigar sitt 4K köp idag för att stödja så utvecklingen går framåt, för den går framåt ändå. Så tack, men jag sparar mina pengar tills den dagen då 4K ersätter bluray eller iaf då det finns filmer ute i handeln.

Och nej, det handlar inte om att jag snålar på pengarna. Köpte en Samsung D8005 55" vid release, bra bild ja, men manga barnsjukdomar för teknologin var så pass fräsch och ny. Gick sedan över till 75", vilket var hämskt med 1080p skärm. Bluray filmer gick utmärkt, men att titta på digital tv var ju så man nästan grät.

Därför, när filmerna börjar rulla ut så köper jag mig en 4K TV, tills dess, inte en chans

Sa ej att du specifikt klagade utan att kommentarerna ofta är sådana.
Förstår att du tar tillbaka din kommentar om att du ska köpa en 4K-tv när filmerna kommer, och det är ju upp till dig att köpa en eller inte när du nu vill

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hoppas folk köper som idioter, de får ju nästan ingenting för det, men det får ner priserna och upp kvalitén på appareter i framtiden.
Jag menar menar visst kan det se bätte ut med 4k mot 1080p med en riktigt bra upscaler, men det är ju material i native-upplösning som är intressant.

Och det lär ju dröja då inte ens 1080p är nära standard ännu från alla kabeltv, iptv och streamingleverantörer.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag trodde inte HDR-standarden var riktigt klar än.
Vilka tv-apparater är det som har det idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung och Sony har TV-apparater som har HDR men då gäller det dom dyrare modellerna.

HDMI 2.0a som har stöd för HDR släpptes i April i år.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_2.0

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vissa filmer inte ska ha så bra bild, då ser man allt som är fejk i omgivningarna.. som att titta på en filminspelning.. det syns tydligt i filmer redan nu med blu-ray.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

Vad är vänsterpropaganda enligt dig? Jag upptäcker varken det ena eller det andra på någon svensk kanal så vore intressant att få veta vad det är. På amerikanska kanaler är det däremot extremt av båda jämfört med svenska politiker som är så urtvättade att allt ser vitt ut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Snusfri

Min 42" LG LCD har hängt med bra många år nu så det får bli en 4K 60"+ nästa år.
Förhoppningsvis en OLED (Om man har råd).

Fan 2016 kommer att bli ett dyrt år, ny burk med Haswell-E/Skylake, Nvidia Pascal, 34" 3440x1440 skärm, och ny 4K TV och HTPC som klarar av att spela upp sådant material

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Roligt att tekniken går framåt, men jag köper inte paneler förres materialet finns och då är förmodligen tekniken ännu bättre 4K OLED

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Och det lär ju dröja då inte ens 1080p är nära standard ännu från alla kabeltv, iptv och streamingleverantörer.

Trots att det nämnts flera gånger i tråden så verkar du ha missat att det finns en del 4K-material på Netflix. Vem bryr sig om när "alla" har något?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kommer det så lär det bli komprimerat ändå.
Bästa är Blu-Ray, lär nog fortsätta så ett bra tag. UHD Bluray kan vara riktigt galet med UHD + HDR + ingen färgkomprimering + 12bitar.
Blu-ray spelarna är däremot kassa, tycker HTPC borde bli en standard + rippa lagligt.

Inte alla BR spelare, nöjd med min OPPO, har/haft SONY, Philips och Toshiba BR spelare att jämföra med.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag sitter kvar med min 60" plasma från 2011.
Varje gång jag åker till folk med sina LCD-paneler blir jag lika förvånad varje gång hur löjligt dålig bilden är när vi pratar färger, färgdjup, kontrast, svärta, inlevelse, betraktningsvinklar mm.
Det enda som jag ser som någon fördel med LCD är skärpan vid inkopplad dator/konsol. Men då jag enbart har min Plasma för film/serier så är det inget jag bryr mig om.

Kommer aldrig köpa något annat än OLED, går min TV sönder nu så blir det en ny plasma alla gånger.
Denna hysteri med att pressa ut LCD-skärmar med 4K är väl inget dåligt så sett. Tekniken går ju framåt och detta är ju enbart bra så sett.
Men hade hellre sett att OLED hade gått snabbare ner i pris.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Trots att det nämnts flera gånger i tråden så verkar du ha missat att det finns en del 4K-material på Netflix. Vem bryr sig om när "alla" har något?

Stirra er inte blinda på upplösning, bitraten är viktigare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vem tusan tittar på tv idag? SVT erbjuder bara vänsterpropaganda som man får betala tv licens på och resten är bara reklam och reality skit.

Jag gör det, varje söndag kväll kommer Broen III.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Hysteri. Finsmakarna blir aldrig nöjda. Svensson är nöjd sedan länge med sin 1080p. Några tror sig missa något i någon detalj nånstans på sin skärm.
Priskrig och försäljare som lika gärna kunde sälja dig en 10 år gammal teve, om han utgick från sin kunskap om teknikerna som används i teve idag.
Kul med ny teknik ändå, men köpsuget överväger inte förnuftet hos mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen hänger jag inte ens med på varför nuvarande lösningar ska vara till för i huvudtaget. Det verkar ju typ bara en form av localdimming som kan höja å sänka brightness vad jag förstått. Då känns det ju som att man lika gärna kan ha en TV med bra kontrast ist

Näe, HDR kräver förvisso att displayen har bra kontrastomfång men bara för att en display har bra kontrastomfång så innebär inte det att den "är HDR".

Skrev detta på annat håll:

Citat:

Själva definitionen av HDR är, på displaysidan, mer än nått annat den nya EOTF (Electro Optical Transfer Function) man avser att använda.

En EOTF är den funktion i displayen som omvandlar koderna i insignalen till synligt ljus (själva utsignalen om du så vill). En minst sagt viktig, rent av fundamental grej, i bildåtergivningssammanhang mao.

Varför? Jo för att det har visat sig att den CRT-lika EOTF vi använt oss av hittills inte är speciellt funkis om vi avser att nyttja mer av den dynamik som faktiskt finns i råmaterialet (vad en kamera kan fånga). Fram tills idag så har vi istället tryckt ihop dynamiken för att den ska passa det återgivningssätt, den EOTF, vi haft i alla dessa år. Med en nya EOTF:en behöver vi inte trycka ihop det kamerorna fångat lika mycket - skulle man kunna säga.

Denna nya HDR EOTF (SMPTE 2084 fick bli det sexiga namnet), tillsammans med den [relativt CRT] högre ljusstyrka/dynamik viss modern teknik är kapabel till, skulle jag säga är själva definitionen av vad HDR är på displaysidan.

Samt att, och det här har få insett, vad HDR tillsammans med Rec2020 egentligen är, är det regelverk, de mekanismer, som behövs för att vi äntligen ska bryta oss loss för de begränsningar CRT hållit oss fast i under sissodär 70-80 år.

Allt annat som behövs, högre bitprecision [än dagens 8 bitar], hdmi-gränssnitt som kirrar metadata osv är mera praktiska nödvändigheter för att vi ska få HDR att funka.

Skrev mer utförligt om detta, själva bakgrunden till den nya EOTF:en och hur det lirar med större bitdjup här.

Se även tråden: Vad är HDR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kommer det så lär det bli komprimerat ändå.
Bästa är Blu-Ray, lär nog fortsätta så ett bra tag. UHD Bluray kan vara riktigt galet med UHD + HDR + ingen färgkomprimering + 12bitar.
Blu-ray spelarna är däremot kassa, tycker HTPC borde bli en standard + rippa lagligt.

UHD Blu-ray är 10 bit 4:2:0 Rec2020.

Rippa lagligt ingår förövrigt i funktionen Digital Bridge som är en del av UHD Blu-ray specen.

Permalänk
Medlem

Inget slår blu-ray i kvalité än idag. 4K bildskärm med UHD blu-ray på en bra OLED tror jag kommer bli den ultimata upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Snart 40% av marknaden är 4K och nya Apple TV säger sig vara "The future of TV" ... utan 4K