Datorn hittar inte ljudkort kopplat via PCIe-slot efter överklockning.

Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte ljudkort kopplat via PCIe-slot efter överklockning.

Hej,

Jag överklockade nyligen min CPU från 3,6ghz till 4,2ghz och allt verkade frid och fröjd tills det att jag upptäckte att det inte fanns något ljud längre. Jag kollade i enhetshanteraren och där fanns inte det interna ljudkortet (kopplat via PCIe-slot) alls.

Jag har inte haft något problem med ljudkortet tidigare utan först nu när jag överklockade.
Jag provade att återställa BIOS (både via BIOS samt genom att ta bort batteriet från moderkortet x-antal minuter) men detta hjälpte inte, datorn känner fortfarande inte av ljudkortet.

Har även provat att koppla ur ljudkortet, starta upp datorn för att sedan stänga ner den igen, koppla in ljudkortet och prova igen, men fortfarande hittas inte ljudkortet (har endast en port på moderkortet för ljudkortet så kan inte testa någon annan).

Försökte även med att ominstallera drivrutinerna för ljudkortet men detta gick inte eftersom systemet inte kunde hitta någon hårdvara för dessa drivrutinerna (ljudkort: Sound Blaster Z).

Jag använder just nu mig av det inbyggda ljudkortet (via moderkortet) och detta fungerar bra (även med 4,2ghz-överklockningen aktiverad).

Kan överklockningen "bränna" hårdvara/moderkorts-portar eller liknande, eller har ni något tips på vad som kan vara fel/åtgärda problemet?

Det jag gjorde vid överklockningen var att öka multiplier från 36 till 42 och Vcore från 1,270 till 1,310 (har dock ändrat tillbaka Vcore till 1,270 igen då överklockningen verkar fungera fint med detta).

Tack på förhand!

Permalänk

Jag skulle börja med att testa ljudkortet i en annan dator så att du har svart på vitt ifall det är det eller moderkortet som strular.

Har aldrig varit med om att instickskort går sönder vid överclockning, och då har jag klockat mängder med datorer. Det innebär ju förvisso inte att det inte kan hända.

Volten på CPU'n har du gjort ganska mild ökning på, men hur är de andra inställningarna som reglerar spänning inställda? Vissa moderkort kan få för sig att ge tokigt mycket kräm när de står på "Auto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mathw:

Hej,

Jag överklockade nyligen min CPU från 3,6ghz till 4,2ghz och allt verkade frid och fröjd tills det att jag upptäckte att det inte fanns något ljud längre. Jag kollade i enhetshanteraren och där fanns inte det interna ljudkortet (kopplat via PCIe-slot) alls.

Jag har inte haft något problem med ljudkortet tidigare utan först nu när jag överklockade.
Jag provade att återställa BIOS (både via BIOS samt genom att ta bort batteriet från moderkortet x-antal minuter) men detta hjälpte inte, datorn känner fortfarande inte av ljudkortet.

Har även provat att koppla ur ljudkortet, starta upp datorn för att sedan stänga ner den igen, koppla in ljudkortet och prova igen, men fortfarande hittas inte ljudkortet (har endast en port på moderkortet för ljudkortet så kan inte testa någon annan).

Försökte även med att ominstallera drivrutinerna för ljudkortet men detta gick inte eftersom systemet inte kunde hitta någon hårdvara för dessa drivrutinerna (ljudkort: Sound Blaster Z).

Jag använder just nu mig av det inbyggda ljudkortet (via moderkortet) och detta fungerar bra (även med 4,2ghz-överklockningen aktiverad).

Kan överklockningen "bränna" hårdvara/moderkorts-portar eller liknande, eller har ni något tips på vad som kan vara fel/åtgärda problemet?

Det jag gjorde vid överklockningen var att öka multiplier från 36 till 42 och Vcore från 1,270 till 1,310 (har dock ändrat tillbaka Vcore till 1,270 igen då överklockningen verkar fungera fint med detta).

Tack på förhand!

Har bara moderkortet en PCIe plats? Ljudkort med x1 PCIe kontakt passar och fungerar i alla PCIe slottar, även x4 och x16

Rörde du bara multipiler och vcore vid överklock?

Vad är det för moderkort och CPU? om nyare Intel så verkar även 1.27volt mycket för 4.2Ghz, dock inte farligt mycket.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Hej, tack för svaret!

Nej, jag har faktiskt inte provat x16 slottarna, det skall jag prova!
Japp, det var det jag ändrade, multiplier till 42 (från 36) samt CPU VCORE Voltage till "1.310", dock har jag ändrat Vcore till standard igen och detta verkar fungera bra.

Moderkort: Asus P9X79 PRO
CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz

Permalänk
Medlem

Um... Det beror väl på hur man har överklockat, något som inte framgått här. CPU'n är väl "upplåst" till 43x, men efter det är det bas-frekvensen man får pilla på. Höjer man basfrekvensen så överklockar man allt på moderkortet, och riskerar att ställa till det. Är det vad som hänt här är det fullt möjligt att ljudkortet gjort sitt.

Har man i stället använt sig av den upplåsta multin, så torde det inte ha hänt.
Eftersom det inte framgår tänkte jag att det kunde vara bra att nämna. Egentligen tvivlar jag på att det är felorsaken, men det torde trådskaparen kunna avgöra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.