Permalänk

C# eller Java kurs betald !

Vad tror ni kommer bli störst i framtiden. C# eller Java ?

Anledningen jag frågar är att jag fått klartecken på att antingen gå en 5 dagars kurs på c# eller Java.

Jag fick själv bestämma. Arbetsgivaren betalar

Permalänk
Medlem

Lite läsning om skillnader, likheter, etc.
C# and Java: Comparing Programming Languages

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Vad tror ni kommer bli störst i framtiden. C# eller Java ?

Anledningen jag frågar är att jag fått klartecken på att antingen gå en 5 dagars kurs på c# eller Java.

Jag fick själv bestämma. Arbetsgivaren betalar

Jag hade tittat på lite tutorials / youtube klipp och jämfört lite innan du bestämmer dig.
Jag tycker nog att båda språken är bra att lära sig.
Eftersom du är windows tekniker så kanske det hade lutat åt C#.

Men titta igenom lite videos och jämförelser.

mvh Lockster

Permalänk
Medlem

Vad jag har uppfattat så har väl utvecklingen av Java inte gått i samma fart som C# sen Oracle tog över? Båda språken känns dock rätt framtidssäkra. Båda språken ligger nära varandra syntaxmässigt så det går säkert att skifta om behovet skulle uppstå

Visa signatur

Black belt lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av moklas:

Vad jag har uppfattat så har väl utvecklingen av Java inte gått i samma fart som C# sen Oracle tog över? Båda språken känns dock rätt framtidssäkra. Båda språken ligger nära varandra syntaxmässigt så det går säkert att skifta om behovet skulle uppstå

Utvecklingen av Java har gått snabbare sedan Oracle tog över, men det säger inte så mycket då processen i princip stod still mot slutet av Suns ägarskap. (Det stämmer att det inte utvecklats i samma takt som C#, men det är inte ett resultat av ägarbytet.)

Vad man väljer under en femdagarskurs är hugget som stucket; jag skulle ha valt Java för att det är plattformsoberoende (dvs. går att köra under linux/unix/windows etc.)

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Utvecklingen av Java har gått snabbare sedan Oracle tog över, men det säger inte så mycket då processen i princip stod still mot slutet av Suns ägarskap. (Det stämmer att det inte utvecklats i samma takt som C#, men det är inte ett resultat av ägarbytet.)

Vad man väljer under en femdagarskurs är hugget som stucket; jag skulle ha valt Java för att det är plattformsoberoende (dvs. går att köra under linux/unix/windows etc.)

Att java är plattformsoberoende är en överdrift. En snabb sökning ger flera liknande svar som detta http://stackoverflow.com/questions/3420779/is-java-completely...

Java och C# .net är båda mycket bra ramverk. Själv föredrar jag C# för det har kommit längre i sin utveckling och det går snabbare att skapa bra kod för program / webb. Java är i min uppfattning lite klumpigare men kan för vissa typer av uppgifter vara snabbare. I slutändan är det bara verktyg för att skapa och nå en lösning och bör väljas utefter uppgiften och teamets kompetens.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Att java är plattformsoberoende är en överdrift. En snabb sökning ger flera liknande svar som detta http://stackoverflow.com/questions/3420779/is-java-completely...

Java som språk är plattforms oberoende så länge en implementering finns utav JRE. Sedan är inte alla bibliotek, inklusive standard biblioteken, plattforms oberoende men många utav dem är. Fortfarande flerfaldigt mycket mer oberoende än C#, mono medräknat.

Personligen skulle jag råda om Java då det har bredare applicering och större biblioteks utbud men om du vill fortsätta med windows så är C# troligen det bättre valet.

Vad som blir störst i framtiden spelar mindre roll. Har du lärt dig java så kan du snabbt lära dig C# och vice versa.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Utöver detta så pushar Microsoft ganska mycket med molnet och deras Azure delar. Detta är något jag iaf gillar starkt.

Med .NET 5 händer mycket med platsforms obereonde, så Java har inte riktigt samma övertag längre.

Citat:

Today’s open source announcement means that developers will have a fully supported, fully open source, fully cross platform .NET stack for creating server and cloud applications – including everything from the C#/VB compilers, to the CLR runtime, to the core .NET base class libraries, to the higher-level .NET Web, Data and API frameworks.

http://weblogs.asp.net/scottgu/announcing-open-source-of-net-...

Permalänk
Medlem

Båda är väldigt bra språk att kunna. Jag hade också testat båda två för att skapa mig en uppfattning innan jag valde kurs.

Personligen är jag ett större fan av C# eftersom utvecklingsmiljön är så mycket bättre. Men det spelar iofs inte lika stor roll på mindre program som skrivs under 5 dagar.

Permalänk
Medlem

Du har nog nytta av att kunna båda och språken är ganska lika varandra så även om du väljer "fel" så blir det inte bortkastat. Jag skulle valt java med tanke på Android och utveckling av appar men du kanske hellre utvecklar sådant där C# används. Arbetsgivaren verkar tycka det kvittar vilket så då kan det liksom inte bli fel val, antagligen har de nytta av båda språken. Du kanske kan få gå båda kurserna?

Valet handlar nog mer om plattformar än om språket som sådant. Var används respektive språk och var vill du utveckla programvara? Vill du utveckla till en plattform som endast funkar med java så är C# ett sämre val och vice versa. Vilka programbibliotek vill du använda och vilka funkar med C# respektive java?

Själv utvecklar jag helst i Linux så för min del känns inte C# särskilt relevant. Men trots det har jag plöjt igenom flera böcker om C# innan jag bytte till Linux. Tycker inte alls det varit bortkastat eftersom jag lärt mig mycket om allmän programmeringsteknik. Men visst hade jag kanske haft större glädje av java kan jag tycka så här i efterhand men tror det blir lättare när jag väl börjar med java tack vare de gamla kunskaperna.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Du har nog nytta av att kunna båda och språken är ganska lika varandra så även om du väljer "fel" så blir det inte bortkastat. Jag skulle valt java med tanke på Android och utveckling av appar men du kanske hellre utvecklar sådant där C# används. Arbetsgivaren verkar tycka det kvittar vilket så då kan det liksom inte bli fel val, antagligen har de nytta av båda språken. Du kanske kan få gå båda kurserna?

Valet handlar nog mer om plattformar än om språket som sådant. Var används respektive språk och var vill du utveckla programvara? Vill du utveckla till en plattform som endast funkar med java så är C# ett sämre val och vice versa. Vilka programbibliotek vill du använda och vilka funkar med C# respektive java?

Själv utvecklar jag helst i Linux så för min del känns inte C# särskilt relevant. Men trots det har jag plöjt igenom flera böcker om C# innan jag bytte till Linux. Tycker inte alls det varit bortkastat eftersom jag lärt mig mycket om allmän programmeringsteknik. Men visst hade jag kanske haft större glädje av java kan jag tycka så här i efterhand men tror det blir lättare när jag väl börjar med java tack vare de gamla kunskaperna.

Jag kommer att välja att gå C# kursen på 5 dagar. (På cornerstone).

Då får jag en bra start att komma in i det.

Känns som ett bra val för mig eftersom jag jobbar med windows miljö och det är där jag vill göra mina program

Mvh Sandra

Permalänk
Datavetare
Skrivet av IceDread:

Att java är plattformsoberoende är en överdrift. En snabb sökning ger flera liknande svar som detta http://stackoverflow.com/questions/3420779/is-java-completely...

Java och C# .net är båda mycket bra ramverk. Själv föredrar jag C# för det har kommit längre i sin utveckling och det går snabbare att skapa bra kod för program / webb. Java är i min uppfattning lite klumpigare men kan för vissa typer av uppgifter vara snabbare. I slutändan är det bara verktyg för att skapa och nå en lösning och bör väljas utefter uppgiften och teamets kompetens.

Tar du bort GUI-delen så har jag väldigt svårt att se vad som kan få Java-program som bygger på standardbiblioteket att INTE fungera på alla stora plattformar.

Jobbar för ett antal år sedan på en stor middleware, vi utvecklade och testade främst på Windows men bortsett från en liten del vi skrivit i C++ och använda via JNI så fungerade resten alltid klockrent även på x86/Linux och SPARC/Solaris utan en enda ändring.

En stor fördel med Java7 och senare (OpenJVM och Oracles JVM) jämfört med .NET 4.x är att den förra har (idag, finns ingen hård teknisk anledning i själva språket) en klart mer effektiv runtime. En stor stor anledning är att Java sedan Java7 (bakporterat till fullt patchad Java6) har optimeringar som escape analysis och re-JIT (bytekod->maskinkod görs om i kritiska delar när tillräckligt med statistik har samlats in om hur körningen typiskt går).

Parallell streams i Java8 är också betydligt mer effektivt på att utnyttja flera CPU-kärnor än PLINQ, anledningen är att streams är väldigt strikt map-reduce medan LINQ (och därmed PLINQ) innehåller flera operationer som har sina rötter utanför klassisk map-reduce (kommer från databashållet) och dessa kan inte alls parallelliseras.

Java7 fork-join är också väldigt mycket mer effektiv än TLP (som dock är klart mer flexibel).

Skriver man enklare system eller lite mer avancerade saker som körs på overkill HW (får känslan att det är hyfsat vanligt) så kvittar det vilken plattform man använder, men för mer krävande applikationer är dagens Java-plattform ett bättre val än .NET (detta är alltså en egenskap av plattformen, inte språket) I Linux finns ett språk som kallas Vala som är väldigt nära C och C++ i hastighet trots att Vala i praktiken är C# med Gnome som standardbibliotek i stället för .NETs standardbibliotek. Det visar att språket C# skulle kunna vara riktigt snabbt med en mer optimerad runtime.

Håller med de som säger att för en femdagars kurs så kvittar det totalt om man kör Java eller C#, i grunden är dessa språk väldigt lika.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tar du bort GUI-delen så har jag väldigt svårt att se vad som kan få Java-program som bygger på standardbiblioteket att INTE fungera på alla stora plattformar.

Jobbar för ett antal år sedan på en stor middleware, vi utvecklade och testade främst på Windows men bortsett från en liten del vi skrivit i C++ och använda via JNI så fungerade resten alltid klockrent även på x86/Linux och SPARC/Solaris utan en enda ändring.

En stor fördel med Java7 och senare (OpenJVM och Oracles JVM) jämfört med .NET 4.x är att den förra har (idag, finns ingen hård teknisk anledning i själva språket) en klart mer effektiv runtime. En stor stor anledning är att Java sedan Java7 (bakporterat till fullt patchad Java6) har optimeringar som escape analysis och re-JIT (bytekod->maskinkod görs om i kritiska delar när tillräckligt med statistik har samlats in om hur körningen typiskt går).

Parallell streams i Java8 är också betydligt mer effektivt på att utnyttja flera CPU-kärnor än PLINQ, anledningen är att streams är väldigt strikt map-reduce medan LINQ (och därmed PLINQ) innehåller flera operationer som har sina rötter utanför klassisk map-reduce (kommer från databashållet) och dessa kan inte alls parallelliseras.

Java7 fork-join är också väldigt mycket mer effektiv än TLP (som dock är klart mer flexibel).

Skriver man enklare system eller lite mer avancerade saker som körs på overkill HW (får känslan att det är hyfsat vanligt) så kvittar det vilken plattform man använder, men för mer krävande applikationer är dagens Java-plattform ett bättre val än .NET (detta är alltså en egenskap av plattformen, inte språket) I Linux finns ett språk som kallas Vala som är väldigt nära C och C++ i hastighet trots att Vala i praktiken är C# med Gnome som standardbibliotek i stället för .NETs standardbibliotek. Det visar att språket C# skulle kunna vara riktigt snabbt med en mer optimerad runtime.

Håller med de som säger att för en femdagars kurs så kvittar det totalt om man kör Java eller C#, i grunden är dessa språk väldigt lika.

Så här börjar du med att helt förvränga det jag skrev. Bra jobbat.
Testa läs någon gång i stället och skriva?
Vart skrev jag att det inte fungerar på de största systemen?
Men det är uppenbart, du väljer java oavsett ändamålet, du är inte som jag, väljer verktyg utefter vad som skall uträttas.

Edit: Eftersom du är java religiös så måste jag trycka på att .net är effektivare för att snabbt skapa lösningar som i 95% av fallen duger mer än väl prestandamässigt. Mycket få tillfällen det inte gör det. I de andra fallen väljer c++ eller java oftast. Men det är fler faktorer än så som väger in.
Du lyckas påpeka webben, ruby är där ett hyfsat alternativ om man inte vill köra .net men föredrar .net då det är effektivare att göra klart projekt samt mvc 5-6 har gått om ruby och snott många bra tankar från dem.
Att java inte är ett intressant alternativ på webben måste sticka i ögnonen på dig. Fungerar dock som backend för vissa lösningar, transaktionsintensiva sådanna men inte många system som har de behoven.
Välj verktyg efter behov, inte tvärt om.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Vad tror ni kommer bli störst i framtiden. C# eller Java ?

Anledningen jag frågar är att jag fått klartecken på att antingen gå en 5 dagars kurs på c# eller Java.

Jag fick själv bestämma. Arbetsgivaren betalar

Du kan lika gärna singla slant om du inte är säker. Det kommer inte ha någon större betydelse. Vilka jobblägen du hittar i framtiden är svårt att veta men båda språken är bra på arbetsmarknaden.
Man skulle iofs kunna säga att om du trivs med Microsoftmiljön så kan ju C# passa bra.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jag kommer att välja att gå C# kursen på 5 dagar. (På cornerstone).

Då får jag en bra start att komma in i det.

Känns som ett bra val för mig eftersom jag jobbar med windows miljö och det är där jag vill göra mina program

Mvh Sandra

Nu kan man i och för sig använda java även i Windows-miljö men C# integrerar ju fint med Windows och .NET så det blir nog bra. Jag tyckte det var skoj att programmera i C# och det är ett trevligt språk. Lycka till med kursen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Jag kommer att välja att gå C# kursen på 5 dagar. (På cornerstone).

Då får jag en bra start att komma in i det.

Känns som ett bra val för mig eftersom jag jobbar med windows miljö och det är där jag vill göra mina program

Mvh Sandra

Jag hoppas det går bra!

Häng inte upp dig på olika verktyg, språk, för mycket. Vissa blir religiösa över verktyg vilket är konstigt för mig eftersom de är just endast ett verktyg för ett ändamål.

Väldigt mycket nuförtiden handlar om webbapplikationer vilket har flera anledningar till varför det är så, tex behöver du bara pusha ut binärerna till en server där webbapplikationer hostas + ev. lastbalansering och ingen annat underhåll är nödvändigt, bortsett från backend+databas, fast det vet du säkert eftersom du har erfarenhet inom drift.

mvc 5, web api med rest+json, bra grejer att kunna. Men att lära sig grunderna till varför det ser ut som det gör idag är inte heller fel och lära sig dem ordentligt om du får chansen. Simpla saker som att veta vad som hanteras på stacken och heapen, vad är en valutype och vad är ett objekt.
Stötte på en utvecklare som var grym på mvc5 men fick fnatt när han inte kunde skriva public ActionResult Something(string? x) då denne uppenbarligen inte hade koll på skillanderna på en primitiv typ och objekt.
Går du mot webb, lär dig html och javaskript ordentligt, inte världens roligaste men tillsammans med mvc5+bootstrap+angularjs tex så får du mycket gratis samtidigt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Man blir ingen programmerare på fem dagar så kurserna lär vara väldigt likartade. Sannolikt blir det inte så mycket faktisk programmering utan ni kommer att få lära er om arv, klasser, objekt, if-satser, while-loopar och så vidare, alltså grundläggande koncept inom programmering, och på den nivån är det väldigt liten skillnad mellan C# och Java.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Man blir ingen programmerare på fem dagar så kurserna lär vara väldigt likartade. Sannolikt blir det inte så mycket faktisk programmering utan ni kommer att få lära er om arv, klasser, objekt, if-satser, while-loopar och så vidare, alltså grundläggande koncept inom programmering, och på den nivån är det väldigt liten skillnad mellan C# och Java.

Nä. det är jag medveten om. Men det är en bra start för att komma in i det.

Permalänk

Java kom först, och C# började som en kopia utav Java. I början var de väldigt lika, ibland kunde man nästan inte se skillnad mellan språken om man bara läste koden. Innan C# hade Microsoft sin MFC som var ett riktigt härke. Men vad du än väljer, C# och Java är mycket lika, typ som Svenska och Norska.

På stora system, typ aktiebörser, stora affärsservrar, stora databasservrar, etc - alltså STORA system (servrar som väger 1.000kg) så används uteslutande Java/C/C++. C# existerar inte på stora system eftersom Windows inte körs på stora system. Alla stora system kör RISC cpuer såsom SPARC och POWER, och x86 finns inte på såna stora system. Det har nu senaste månaderna blivit ändring på det, och x86 har nu börjat dyka upp på medelstora system. Men de största systemen kör uteslutande SPARC/POWER - och Windows existerar inte på såna cpuer. Det betyder att stora servrar uteslutande kör Java / C / C++. Java har dessutom högre prestanda än C#, men det är inte så himla viktigt för en hobby programmerare.

C# existerar på klienterna, eftersom de ofta kör Windows. Där är C# vanligt. De stora back end servrarna kör Java, klienterna kör ofta C#. Ibland kör ju klienterna också Java / C / C++, men C# är vanligt på klienterna. Som hobbyprogrammerare kommer du aldrig få komma i närheten av de stora viktiga servrarna (det är bara mycket erfarna proffs som får göra det), så du kommer uteslutande att få jobba med klienterna, dvs C# vore nog lämpligt.

Själva språket Java utvecklas ganska långsamt, och det är en medveten strategi utav Oracle/Sun. Sun ville inte stoppa in allt som var nytt och hett och på mode, därför att några år senare kanske det är helt ute. Sun stoppade bara in saker i Java som man visste var tidlöst och alltid höll sig - dvs Enterprise. Enterprise kännetecknas av mycket lång support, decennier. En stor server ska bara gå och gå i tiotals år, man vill inte omkompilera och ominstallera så fort du uppgraderat Java eller nåt annat. Allt ska vara exakt likadant som det var för 10-20 år sen - dvs Enterprise. Strategin var också att själva Java biblioteken skulle utvecklas mycket snabbt, det var Suns strategi. Lika snabbt som C# utvecklas, lika snabbt utvecklas Java biblioteken.

C# har en annan strategi, det är inte Enterprise. Det körs inte på stora backend servrar som väger ett ton (Windows existerar inte på såna servrar) så C# är främst riktad mot desktop. Det betyder att det gör inget om man tvingas omkompilera och ominstallera och fnula, så fort du uppgraderat .NET eller nåt annat. En desktop ska ju inte ha upptime på decennier, så det gör inget om du hela tiden måste fnula med C# uppgraderingar. Därför stoppar Microsoft in alla möjliga funktioner som finns i C#, det senaste och hetaste. Det leder till att själva språket C# växer snabbt och utvecklas snabbt. Men det är mycket möjligt att om några år så kanske det visar sig att en speciell funktion inte alls var bra att lägga in i C#. C# är mer, utvecklas snabbt med det senaste och hetaste. Java är mer, långsamt och eftertänksamt.

Det är två olika strategier. Desktop eller Enterprise. Och som hobbyprogrammerare kommer du bara jobba på desktop. Men självklart kan du även köra Java program på desktop, utan problem, tex Minecraft är skriven i Java. NASDAQ, aktiebörsen är skriven i Java.

Själv tycker jag det är bra att inte måla in sig i ett hörn. T.ex. Microsoft hade sin teknik Silverlight, som senare lades ned. Jag vill lära mig så generella saker som möjligt, som körs på många plattformar, inte bara på Windows. Sprida mina risker.

Men oavsett vilket språk du väljer, så kan du lätt byta mellan dem. Det som skiljer är biblioteken, det tar ett bra tag att lära sig dem utantill. Själva språken är hyfsat lika, C# är modernare med massor av heta nya funktioner (som LISP har haft sedan 1969 typ)

Permalänk
Medlem

Fanns också ett java-liknande språk för .NET som hette J#.
https://en.wikipedia.org/wiki/J_Sharp

Antagligen bedömdes skillnaderna mellan C# och java vara tillräckligt stora för att motivera J# när det lanserades men det verkade floppa eftersom det sedan lagts ner.
http://stackoverflow.com/questions/6599477/what-is-the-differ...

C# kan användas på servrar exempelvis för webb-applikationer. Och java i sin tur används även på små klienter såsom i Android, TV-apparater, digitalboxar med mera. Så jag tror inte man kan dela upp språket "för server" eller "för klient" eftersom de används i båda världar.

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

På stora system, typ aktiebörser, stora affärsservrar, stora databasservrar, etc - alltså STORA system (servrar som väger 1.000kg) så används uteslutande Java/C/C++. C# existerar inte på stora system eftersom Windows inte körs på stora system. Alla stora system kör RISC cpuer såsom SPARC och POWER, och x86 finns inte på såna stora system. Det har nu senaste månaderna blivit ändring på det, och x86 har nu börjat dyka upp på medelstora system. Men de största systemen kör uteslutande SPARC/POWER - och Windows existerar inte på såna cpuer. Det betyder att stora servrar uteslutande kör Java / C / C++. Java har dessutom högre prestanda än C#, men det är inte så himla viktigt för en hobby programmerare.

Hmm,

Bara för att man kommer upp i vikter på ton betyder inte att x86 är uteslutna. Om du kikar på Top 500 Supercomputers dominerar Xeoner (finns till och med en och annan Opteron) och har gjort så i många år. Men de burkarna kör nog knappast Windows...

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet av Java, inte helt sant för jag har också varit och petat i sharepoint spaghetti-tjafs. Har hållit mig borta från .NET för det känns som man behöver en rymdfarkost(visual studio) för att styra. Detta kanske är positivt för en kurs då det mesta är färdigt konfigurerat för dig i microsofts editeringsmaskin. Dock tror jag att viss insikt i JVM konfigurering kan hjälpa dig väldigt mycket i verkligheten då man ofta ramlar på någon Java applikations server eller bygg kiss.

Har inte Microsoft sagt att man ska kunna köra android apps på Windows phone? Då kan vi väl lägga ner .net så slipper vi frågan. Nu glider jag iväg lite men var fasen gömmer sig c# kod utanför typ sharepoint?? Typ någon desktop app som skyfflar data mellan ett excel dokument och MS sql?

Nu blev inte inlägget något bra men jag skrv det på en iPad och det tog lång tid så orkar inte bara kasta det.. Hoppas du får kul på kursen mvh

Permalänk
Medlem

Den här tråden är ganska välfylld med fördomar och språkreligion. Men så blir det alltid när någon frågar vad som blir störst i framtiden eller vad man ska lära sig för att jobba med eller vad som är bäst.

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Marowak:

Den här tråden är ganska välfylld med fördomar och språkreligion. Men så blir det alltid när någon frågar vad som blir störst i framtiden eller vad man ska lära sig för att jobba med eller vad som är bäst.

Ja inte lätt alls att välja.

Men nu har jag gått 1 dag på c# kursen.

Riktigt intressant, men svårt

Kör mest kod med variabler, strings, if, else osv.
Redan där känns det tufft emellanåt. Men det e bara att nöta på

Sandra

Permalänk
Medlem

@Sandra_Wyno: Det kan vara tufft att sätta sig in i nått nytt som programmering, men det är det värt. När grunden sitter är det bara kreativiteten (om ens det) som sätter stop för vad man kan skapa.

Förutom kursen du redan går kan jag rekommendera denna serie:
https://channel9.msdn.com/Series/C-Fundamentals-for-Absolute-...

Bob är väldigt bra och det finns andra kurser på Channel9 (eller andra sidor) när du vill vidareutveckla dig själv.

C# är inte bara för desktop/appar, vi har även ASP.NET för webben.
I och med ASP.NET 5 som kommer, så kommer webbutveckling blir ännu bättre i C#/ASP.NET än vad det är idag.

Permalänk
Skrivet av swejaf:

@Sandra_Wyno: Det kan vara tufft att sätta sig in i nått nytt som programmering, men det är det värt. När grunden sitter är det bara kreativiteten (om ens det) som sätter stop för vad man kan skapa.

Förutom kursen du redan går kan jag rekommendera denna serie:
https://channel9.msdn.com/Series/C-Fundamentals-for-Absolute-...

Bob är väldigt bra och det finns andra kurser på Channel9 (eller andra sidor) när du vill vidareutveckla dig själv.

C# är inte bara för desktop/appar, vi har även ASP.NET för webben.
I och med ASP.NET 5 som kommer, så kommer webbutveckling blir ännu bättre i C#/ASP.NET än vad det är idag.

Andra dagen var också riktigt tuff. Puhh.. Mycket nytt som snurrar i huvudet.. Känns som det kommer bli en låååång resa innan man ens kommer i närheten av att göra något eget.
Men jag mycket motiverad och tycker det är väldigt roligt och intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Ja inte lätt alls att välja.

Men nu har jag gått 1 dag på c# kursen.

Riktigt intressant, men svårt

Kör mest kod med variabler, strings, if, else osv.
Redan där känns det tufft emellanåt. Men det e bara att nöta på

Sandra

Om du orkar kan du ju leka lite med det ni gått igenom på kvällen för att få det att klarna lite.
Glöm inte att ställa "dumma" frågor. Det är viktigare att lära sig än att oroa sig för att bli utskämd.

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Marowak:

Om du orkar kan du ju leka lite med det ni gått igenom på kvällen för att få det att klarna lite.
Glöm inte att ställa "dumma" frågor. Det är viktigare att lära sig än att oroa sig för att bli utskämd.

Tack för peppen

Känns som det kan behövas.

Blivit en del kluriga matteuppgifter.. Där faller jag tyvärr kort.

Men enligt läraren så är det inte det viktigaste. Bara man har rätt logiskt tänk och det tycker han att jag har. Så det känns skönt

Nu är det lunch och nya tag 12.30

Tack

Sandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Tack för peppen

Känns som det kan behövas.

Blivit en del kluriga matteuppgifter.. Där faller jag tyvärr kort.

Men enligt läraren så är det inte det viktigaste. Bara man har rätt logiskt tänk och det tycker han att jag har. Så det känns skönt

Nu är det lunch och nya tag 12.30

Tack

Sandra

Kämpa på bara. Träna o nöta som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandra_Wyno:

Ja inte lätt alls att välja.

Men nu har jag gått 1 dag på c# kursen.

Riktigt intressant, men svårt

Kör mest kod med variabler, strings, if, else osv.
Redan där känns det tufft emellanåt. Men det e bara att nöta på

Sandra

Många nya koncept kommer det bli på kort tid.

Mitt tipps är att testa en del, chansa, våga göra fel och labba. Alltid bra att veta exakt hur saker fungerar och agera därefter men före du vet det så är det ofta lärorikt att just testa saker och ting. På så vis håller du dig också fri och tar avstånd som många känner, en rädlsa just för att göra fel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!