Intel Core i7-6700K "Skylake" bristvara året ut

Permalänk
Medlem

Meh, jag som ville bygga en ny dator innan jul :(. Skulle ha knipt en 6700K när inet hade dem för 3500 SEK.

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

Meh, jag som ville bygga en ny dator innan jul :(. Skulle ha knipt en 6700K när inet hade dem för 3500 SEK.

Bygg en ny dator i Februari istället, då är säkert priserna lägre.

Permalänk
Medlem

Beställde mitt från Inet.se som skall komma 2015-11-10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StoLLy:

Beställde mitt från Inet.se som skall komma 2015-11-10.

Lycka till med det. Jag beställde för ett par veckor sedan på komplett bara för att dom skulle få in 6700k snabbast. Sedan dess har leveransdatum skjutits framåt 2ggr. Inte bara av komplett utan av flera butiker. Det är bara preliminära leveransdatum. Många butiker säger att dom får en leverans om ett par veckor men jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Bygg en ny dator i Februari istället, då är säkert priserna lägre.

Fast då är jag mitt i en studieperiod, får vänta till sommarlovet i sådana fall :(. Börjar luta åt att pilla ihop någonting med en 4790k ändå, de är ok i pris och Z97 är en helt duglig plattform. Det är väl mest att när man ska lägga 13-14k vill man ha new and shiny ^^.

Permalänk
Medlem

en 4790k för 2900 är bra pris anser jag. Mycket grädde på moset för "rimlig" pen hehe.

Permalänk
Inaktiv

Själv satsade jag på detta paket från Inet:
ASUS Z97-A + Intel i7 4790K http://www.inet.se/produkt/v100371/asus-z97-a-intel-i7-4790k#... för 3949:-

La även till detta:
ASUS Radeon R9 380 4GB DC2 STRIX OC http://www.inet.se/produkt/5411476/asus-radeon-r9-380-4gb-dc2... 2490:-
Noctua NH-D15 http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#/specs 849:-

Totalt 7400:- ungefär med frakt.

Inte oävet alls faktiskt, nu står man sig ett par år framåt igen.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det vara dåligt med även i5-6600k i lagren =(

Jag har ingen lust att skaffa Z97, nu när DDR4 har kommit ordentligt och inte är så mycket dyrare och en 5820k känns lite overkill för spel, särskilt som jag måste upp en del i pris på moderkort om jag vill köra µ-ATX och fortfarande ha med nya USB 3.1 (helst med en C).

Jobbigt läge, men det är väl bara att försöka hålla sig någon månad till Black Friday om inte annat och se hur det går med lagerstatusarna.

Jag får kika vidare på varför jag fått typ 13 blåskärmar senaste månaden. Känns som att grafikdrivrutiner och Windows 10 har drabbat många, oavsett märke. I mitt fall är det ett AMD 7870XT som sitter på ett Sabertooth 990FX (har ju inte WIndows 10-drivers för allt eftersom det är gammal moderkort), så frågan är om det är grafikkortet eller gammal moderkort som är problemet eller en kombo av bägge.

Vore trevligt att köra nytt paket CPU+mobo+RAM så man kan utesluta det iaf i så fall.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kusinen ringde mig från netonnets nyöppning i borås o lyckades hitta en 6700k på fel plats. Någon som hade ångrat sig. Tur för min del dock hihi

Permalänk

Tycker detta är pinsamt av intel, dom har haft så jävla lång tid på sig..
Känns som man hela tiden får skjuta upp pc bygget ett år hela jävla tiden för inget händer...
Nu är det ju xeon processorn som kommer 2017 som man tydligen ska vänta på...

Som sagt enda anledningen till at intel dominerar är för att dom har licensen till x86 skulle den vara fri som den borde bara skulle dom inte hålla länge... AMD har inte hunnit ikapp med det beror ju på att dom har satsat på fel saker och haft fel strategi.

Jag hoppas samsung köper upp AMD tror dom har mer att tillföra faktiskt och samsung kan tillverka processorer..och dom har enormt kapital.

Permalänk

Hittar en liten datorbutik i Haparanda gr it & data enligt deras hemsida hade dom en i lager. Beställde i fredags efter all hype. Ringer idag och dom skickar den ja!!! Nog den sista i Sverige. Nu från norra happaranda till lille Ängelholm i Skåne!

Permalänk
Medlem

Enligt mig känns det inte som en CPU som är värd att vänta på!
Diffen mot 4790k är så pass liten så jag hade inte skjutit upp uppgraderingstankarna tills det att 6700k finns i lager. Särskilt inte när Z97 och 4790k slumpas iväg stundtals.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Enligt mig känns det inte som en CPU som är värd att vänta på!
Diffen mot 4790k är så pass liten så jag hade inte skjutit upp uppgraderingstankarna tills det att 6700k finns i lager. Särskilt inte när Z97 och 4790k slumpas iväg stundtals.

Jag sitter på en nehalem 920, så för mig skulle det vara ett ganska stort hopp men har man väntat så länge som jag gjort då vill man det ska vara en riktigt stor skillnad samt att ett nytt pc bygge kommer kosta rätt mkt pengar så man vill ju köpa vid rätt tid punkt.

Skylake E skulle jag helst vilja ha, broadwell E den 8 kärninga varianten skulle vara intressent den ska släppas i q2 2016 men det skulle ej förvåna mig om den blir försenad yttligare.

Alla dessa förseningar är inte så respektingivande det signalerar ju bara om att intel har stora problem och går på knäna igentligen,
som sagt om man skulle låta fler få den förbannade x86 licsensen så skulle det hända mer saker på pc marknaden...
det är pga av detta som det är dött.. den största utvecklingen sker inom mobila processorer nu och där användas precis lika avancerade tillverklings processer som när intel tillverkar sina så...dom är i samma liga helt klart..

Permalänk
Medlem

Köpte en 6600K från Webhallen för 2690 för att inte bli helt utan. Några hundralappar mer än vad jag tycker en i5 är värd, men ville väldigt gärna ha den nya plattformen och var rädd att även i5:orna skulle ta slut xD. Blir nog att vänta till black friday för grafikkort, om jag inte hittar något fint begagnat.

Permalänk

Lyckades ju knipa en i7 i fredags från webhallen. Känns som en enorm pungspark när posten sen lyckas med att försena det och inte kan tala om när jag kommer att få hem den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jaevel: Vad är din def av "slumpas bort"? Vill veta vad som anses som väldigt prisvärt.

Permalänk
Medlem

@sealjo:

Lägstanotering jag sett är 2890:- hos seriös ÅF.

4790k + Z97 ligger stundtals nära 3500 spänn. Det är ruggigt lågt för en så stark CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölvestig:

Lyckades ju knipa en i7 i fredags från webhallen. Känns som en enorm pungspark när posten sen lyckas med att försena det och inte kan tala om när jag kommer att få hem den...

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att det var ett bra val att jag körde dit och hämtade min då. Processorn fungerar klockrent för övrigt! Hoppas att den dyker upp snart!

Permalänk
Skrivet av Seddzi:

Känns som att det var ett bra val att jag körde dit och hämtade min då. Processorn fungerar klockrent för övrigt! Hoppas att den dyker upp snart!

Hjälpte att gnälla lite, den kom senare under eftermiddagen! Spinner på som en katt, rejäl skillnad mot min gamla i3'a som varit mig trogen i för många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Lycka till med det. Jag beställde för ett par veckor sedan på komplett bara för att dom skulle få in 6700k snabbast. Sedan dess har leveransdatum skjutits framåt 2ggr. Inte bara av komplett utan av flera butiker. Det är bara preliminära leveransdatum. Många butiker säger att dom får en leverans om ett par veckor men jag är skeptisk.

Fick mitt igår

Permalänk

Inet får in Core i7-6700K 2015-11-10
Priset 3990 kr
Max 1st per hushåll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Inet får in Core i7-6700K 2015-11-10
Priset 3990 kr
Max 1st per hushåll!

uppdaterat nu till att de har 16 i lager

Permalänk
Skrivet av Viochee:

uppdaterat nu till att de har 16 i lager

De är slut nu.
Får se om de fyller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

De är slut nu.
Får se om de fyller på.

jo de skickade min iaf, de gick åt fort, uppdatera så var det runt 10 kvar, sen en timma senare var det slut

Permalänk
Skrivet av Viochee:

jo de skickade min iaf, de gick åt fort, uppdatera så var det runt 10 kvar, sen en timma senare var det slut

Det finns 7 st nya i7-6700K hos Inet nu på morgonen.
Passa på för man vet inte när de tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Det finns 7 st nya i7-6700K hos Inet nu på morgonen.
Passa på för man vet inte när de tar slut.

De är slut igen. Jag beställde en när det fanns 3 kvar, men de kanske redan var slut då. Det står iallafall "Reserverat antal: 1" på min order, vet inte om det betyder att en i lager är reserverad åt mig eller om det bara står så när man beställt någonting. Får jag ingen har jag iaf en 6600K som jag kan rulla med, så ingen katastrof. Det känns dock som att HT blir mer och mer relevant för spel.

EDIT: Fick sms om att en 6700K är påväg hem till mig med posten. Nu fick jag plötsligt beslutsångest, ska jag bygga med en 6700K för 4000 kr eller en 6600K för 2690 kr? :/

Permalänk

Beställde en 6700K på Inet och det stod leveranstid en vecka, men efter två dagar har dom redan skickat mitt paket
Det är nog inte så farlig brist på dom längre...