Permalänk
Medlem

AMD Phenom II 4 970 3,5GHz för varm?

Hejsan, kör denna AMD Phenom II 4 970 3,5GHz och spelar enabrt csgo

I idle så ligger temp på 54-60 och när jag matar igång csgo så går alla 4 kärnor till 100% och blir ca 88-90 grader? Finns det någon inställning så att det går att sänka detta? Kylare: Arcitc Cool Freezer 13

Har ett GTX 960 som kan få arbeta istället

Eller är det bara en jävligt dålig processor?

Permalänk
Medlem

Vilket program mäter du temperaturerna med? CPUn Tmax för den serien är väl runt 65C? Testa med ett annat program för att mäta, jag kan rekommendera HWInfo som utöver tempmätning ger dig information om allt när det kommer till dina komponenter!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova montera om kylaren och byta kylpasta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@slirkan:

Hur ser luftflödet ut i övrigt i chassit? Har du bra blås in och ut?

Jag hade en liknande kyalre med 92mm-flät, Hyper TX3 till min 1090t, som visserligen har två extra kärnor, men den blev för varm med så liten kylare när turbon gick igång, så jag köpte en större dubbeltornkylare.

Kolla som sagt core temps med HWMonitor.

Sen är först steget jag skulle gjort att kolla så det blåser bra i chassit, andra steget är att prova att montera om kylaren med ny kylpasta, om det fortfarande blir för varmt så är det nog lite bättre kylare som gäller, typ en Hyper 212 EVO eller BeQuiet PureRock som är lite större och har en 120mm-fläkt med möjlighet att sätta dit en till bakom för ännu bättre genomströmning.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

HWMontor heter programmet och det stämmer, har kollar runt med lite olika program också.

Den sitter något löst men vet inte om det är tornet som vinklas eller om det är plattan mot processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slirkan:

HWMontor heter programmet och det stämmer, har kollar runt med lite olika program också.

Den sitter något löst men vet inte om det är tornet som vinklas eller om det är plattan mot processorn.

Troligen är kylaren felmonterad, med en korrekt monterad kylare kan du i princip lyfta upp moderkortet utan att kylaren rör sig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@slirkan:
Jag hade en 965 black ed. tidigare och den gick ganska varmt även med bra kylare. Låg omkring 50 idle med en Xigmatek D1284. Den drog iväg uppåt 70-80 under stresstest. Eftersom det är en 125 watts CPU får man nog räkna med att den blir varm...

Prova att montera om kylaren och byt kylpasta (tunt lager).

Permalänk
Medlem

Har du några konkreta problem med din dator?
(Dvs utöver oroande temperaturangivelser i HW-monitor)

Det är välkänt att många diagnostikprogram har svåra problem med temperaturangivelser för AMD processorer.

Prova AMD Overdrive.
http://www.amd.com/en-us/innovations/software-technologies/te...
(Observera att programmet anger "Thermal margin",
dvs antal grader kvar till max-temp.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”