Permalänk
Medlem

I5 4690k vs i7 4790k

Hej!
Dags för CPU-byte. Som titeln lyder, vilken är mest prestanda för pengarna? Jag streamar, spelar de senaste spelen och vill gärna ha en CPU som hänger med många år framåt. Vad säger ni?

Mvh
Weibull

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av Weibull:

Hej!
Dags för CPU-byte. Som titeln lyder, vilken är mest prestanda för pengarna? Jag streamar, spelar de senaste spelen och vill gärna ha en CPU som hänger med många år framåt. Vad säger ni?

Mvh
Weibull

eftersom du streamar så skulle jag definitivt sikta på en i7 4790K pga att streaming kräver mycket av processorn

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weibull:

Hej!
Dags för CPU-byte. Som titeln lyder, vilken är mest prestanda för pengarna? Jag streamar, spelar de senaste spelen och vill gärna ha en CPU som hänger med många år framåt. Vad säger ni?

Mvh
Weibull

I7an skulle jag nog säga..

Permalänk

Om du streamar är i7an det självklara valet. Kolla annars på skylake som är lite bättre för lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

@Weibull:
I5 4690K är mest prisvärd i mina ögon.
(Har en I7 4770K själv, och jag hade sparat de pengarna om jag fick göra om köpet.)

EDIT: klargör att jag själv inte streamar, i själva spelet kommer du dock troligen inte märka någon skillnad.

Förtydligande kring mitt eget användande.
Permalänk
Medlem

bara för att man streamar behöver man nödvändigtvis inte en i7'a

Det många missar är möjligheten att använda sig av QuickSync istället. QuickSync använder processorns grafikdel för att hantera encoding istället för att använda processorns cores.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]